x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special De ce plătesc oamenii ca să audă lucruri banale

De ce plătesc oamenii ca să audă lucruri banale

de Irina Munteanu    |    26 Apr 2011   •   17:46
De ce plătesc oamenii ca să audă lucruri banale
Sursa foto: Andrei Ciocârlan/Fisheyemedia.ro

Aţi da 75 de euro să ascultaţi pe cineva spunându-vă, timp de două ore, că trebuie să vedeţi partea bună din tot ce vi se întâmplă? "Astăzi o să vorbim despre ţel şi despre voi. În colţul din stânga sus al paginii vreau să scrieţi «eu» şi în colţul din dreapta sus cuvântul «ţel». Desenaţi o linie între cele două cuvinte şi puneţi semnul întrebării sub această linie. Aţi reuşit?" Aproape toţi cei prezenţi în sală, manageri, reprezentanţi ai unor ong-uri, angajaţi ai unor mul­ti­na­ţionale, executaseră ce le cerea Nick Vujicic, liderul motivaţional la a cărui conferinţă asistau în această seară. "Sub linie scrieţi: 1. valoarea mea; 2. ade­vărul din ţelul meu; 3. adevărul destinului meu", a continuat Nick, un australian născut fără membre, să ceară publicului. "În viaţă ai de ales să fii supărat pentru ce nu ai sau recunoscător pentru ce ai. Scrieţi trei lucruri pentru care sunteţi recu­nos­că­tori. Vrea cineva să ni le spună?" Un bărbat care suferă şi el de un han­di­cap la mâini se ridică şi îm­păr­tă­şeşte: "Sunt recunoscător pentru că am doi copii, sunt căsătorit, dar trebuie să spun că dumneavoastră aţi avut fericirea de a vă naşte într-un stat unde persoanele cu handicap sunt ajutate". Omul e întrerupt, Nick îi propune să discute despre aceste probleme mai târziu, iar amânarea devine definitivă, pentru că în seara asta lucrurile trebuie să rămână în sfera discursului de încurajare, de motivaţie, şi nu să ridice întrebări. Totuşi, spre deosebire de alte texte motivaţionale, Nick introduce o nunaţă: "Optimismul şi gândirea po­zi­tivă nu sunt suficiente. Speranţa trebuie să fie reală şi să funcţioneze." Am mai auzit la această conferinţă şi alte locuri comune de genul: "în viaţă nimic nu se obţine uşor"; "există lucruri simple pe care le puteţi aplica şi care vă îmbunătăţesc viaţa"; "nu ştii ce poţi realiza până nu încerci"; "o să vă schimbaţi viaţa dacă o să credeţi că există speranţă"; "răbdarea este o trăsătură esenţială pentru un om puternic"; "când ai eşuat, în­cear­că din nou"; "sunt lucruri pe care ba­nii nu le cumpără"; "nu ştiţi ce vă aş­teap­tă până nu mergeţi mai departe"; "eu nu cred în coincidenţe, eu cred că totul se întâmplă cu un scop". La sfârşit, majoritatea celor din sală erau pro­fund emoţionaţi, cu ochii în lacrimi. "A fost interesant şi emoţionant", ne-a spus o tânără trimisă de firmă la această conferinţă, în cadrul unui pro­gram de "leadership". "Ex­cep­ţio­nal!", ne-a declarat o doamnă elegantă, marketing manager, ce venise împreună cu fiica sa şi plătise pentru două bilete 670 lei. "E o lecţie de viaţă. E uimitor cum a reuşit să sensibilizeze o întreagă sală", ne-a spus un preşedinte de ong.

Pentru a înţelege efectul de ne­contestat al acestui discurs motiva­ţional împănat cu banalităţi, dar şi al cărţilor de genul "ADN-ul succesului", "Atitudinea oamenilor împli­niţi", "Cum să construieşti relaţii per­son­ale în 90 de secunde", "Cum să fim mereu fericiţi", "Dezvoltă liderul din tine", "Fără risc nu există câştig", am apelat la un psiholog şi la un specialist în comunicare. Gabriela Romaneţ, psiholog, ne-a explicat că, pentru că există oameni care au ne­voie de reţete psihologice, moti­va­ţio­nale şi comportamentale, au apă­rut şi cei care "şi-au descoperit efec­tele care-i motivează pe ei înşişi şi le îm­pă­rtăşesc, contra cost, şi celor care fug de propriul sine". "E o cerere, iar pe măsura cererii este oferta. Principiul organizării acestei relaţii este cel a eficientizării (avantaje rapide într-un timp scurt), care nu are nici o legătură cu căutarea spiritualităţii şi fiinţei. Credeţi că firmele multina­ţio­nale plătesc oamenii pentru a-şi dezvolta o bogată viaţă personală? Ma­nagerul angajează oameni pentru a-şi pune în act ideea care-i va aduce venituri. De aceea, un manager îşi va trimite angajaţii, nu oamenii, să înveţe repede lecţia care-i ajută pe ei, managerii, să-şi îndeplinească visul capitalist", arată psihologul. "Cred că mulţi oameni aleg să meargă la astfel de cursuri sau să cumpere cărţi de «auto-cunoaştere» pentru că ei sunt într-o continuă căutare a propri­ei motivaţii. Procesul de căutare este lansat, numai că nu caută în interior, în propria viaţă, nu-şi caută propria motivaţie, ci caută «propria moti­va­ţie» în exterior, în experienţa de viaţă a altora. Este o soluţie rapidă: de a pre­lua, învăţa, imita, testa solu­ţii­le pe care alţii le-au gândit, le-au ex­pe­ri­mentat şi le-au testat în reali­tate. Pentru acest tip de personalitate contează scopul, nu şi drumul pe care îl parcurge pentru a ajunge la o soluţie. Sco­pul este ca repede să gă­sească acea «cheiţă» care învârte me­ca­nis­mul psihic pentru a-l face să meargă bine sau perfect. Adverbul «repede» caracterizează nevoia de soluţie magică care are puterea de a schimba destinul într-o secundă. Calea este cea mai scurtă cu putinţă şi elimină tensiunile introspecţiei propriei vieţi emoţionale. Beneficiul imediat nu este că a găsit o motivaţie, ci că a reuşit şi de data aceasta să evite să-şi trăiască conflictele interioare care l-au condus la impasul de a nu şti ceea ce îl interesează, ceea ce îi face plă­cere să facă, ceea ce-l pasionează. Dru­mul iniţiatic în propria viaţă in­teri­oară este greu de parcurs. De multe ori nu este drept şi bine asfaltat, ci adesea se transformă într-un labirint ameţitor, plin de gropi şi prăpăstii, iar lui, se pare, nu îi face nici o plăcere să călătorească în interior, pentru că anticipează riscurile". Acestea crede Gabriela Romaneţ că sunt resorturile celor pasionaţi de cărţi şi discursuri motivaţionale.

Conf. univ. dr Adela Rogojinaru, şefa Departamentului de Comunicare şi Relaţii Publice al Facultăţii de Litere din Universitatea Bucureşti, observă că "discursul motivaţional este bazat pe un set de aserţiuni pe care individul le repetă. Limbajul afirmă puternic, declară prezenţa unor emoţii. Structurile sunt propo­zi­ţionale, lexicul e accesibil. Pro­po­ziţiile au forma unor aforisme pentru a fi uşor memorate. Ar putea fi chiar aforisme din stoici, dar prezentate desprinse din context. Ele aveau un sens acolo, dar prezentate astfel devin principii universale, imperative morale absolute." Este un gen de discurs care nu dă de gândit: "În conferinţele motivaţionale se fac exerciţii prin care se învaţă condiţionat serii de comportamente. În corporaţii e o formă de a dezvolta cultura internă, o cultură conformistă, care îi face mai uşor de evaluat, de controlat, de manevrat pe membrii ei. Individul se asociază unei norme de grup, prin aderare necondiţionată la nişte va­lori. Programarea socială este la an­ti­podul gândirii critice. Cei care sunt me­reu în situaţii de stres şi suprasoli­citare ajung în situaţii de blocaj în ceea ce priveşte luarea de decizii, an­­ga­jarea celorlalţi în activităţi. Nu mai au capacitatea de a angaja relaţii de coordonare eficiente şi pentru ei pot fi utile conferinţele motivaţionale, pentru că îi ajută să-şi sporească ca­pa­citatea de autocontrol. Individul nu poate reacţiona raţional la toate si­tuaţiile, nu mai poate controla gru­pul, nu se mai evoluează corect, iar presiunea cotidiană este foarte mare în cor­poraţii." Specialistul în comunicare atrage atenţia asupra faptului că lucrările motivaţionale se bazează pe "un surogat de ştiinţă": "Este vorba despre o trivializare a ştiinţelor psihologice, a ştiinţelor managementului. Ele ar putea avea un efect placebo, pe termen scurt, să dea iluzia unei compensări sociale, individul să aibă senzaţia că devine mai bun. O confe­rinţă nu poate rezolva alienarea in­dividului supus la presiunea socială şi instituţională. Mode­lul e american, nu e specific ro­m­â­ni­lor, vine dintr-o cultură individualis­tă, unde in­dividul are în prim plan construi­rea unei cariere prin forţe proprii. Nu e un discurs firesc pentru o cultură ca a noastră, de tip colectivist. Cred că este şi o modă partici­parea la astfel de conferinţe de comunicare, de progra­mare psihologică, o formă de snobism, dar şi o formă de eliberare de te­meri similară comuniunilor de sectă. E poate şi o lipsă de educaţie pentru tim­pul liber, pe care nu ştim să-l fo­lo­sim pentru relaxare. Ele sunt pre­zentate ca o condiţie a avansării rapide în carieră, dar sunt o falsă instrui­re în leadership, pentru că formează «lideri dependenţi». Discursurile acestea sunt rudimentare, sunt o formă de manipulare, care prind la mediile non-intelectuale, care nu au timp de analiză, de re­flecţie."

Pro şi contra cărţilor motivaţionale
"Fără a fi reţete ale fericirii şi succesului sau paşi spre viaţa perfectă, cărţile motivaţionale sunt de un real ajutor pentru cei care vor să se autoper­fec­ţio­neze", spune Oana Ţăranu, redactor la Editura Amaltea. "Prin colecţia «Cu­noaştere şi Autoeducare - Motivaţional» am propus publicului din Ro­mâ­nia o serie de cărţi care pun în discuţie principii şi modele de dezvoltare profesională, modelarea atitudinii şi a gândirii, cărţi despre Programarea Neuro-Lingvistică, despre deprinderea abilităţilor de a-i motiva pe cei cu care interacţionezi prin însuşirea unor tehnici de comunicare, despre cum să relaţionezi cu cei din jurul tău şi să câştigi oamenii de partea ta. Printre cele mai bine vândute cărţi motivaţionale apărute la Editura Amaltea sunt cele scrise de John Maxwell (Cum să devii o persoană cu influenţă; Dezvol­tă liderul din tine; Dezvoltă liderii din jurul tău; Leadership de aur), Hal Urban (Cele mai importante lecţii de viaţă), Patricia Evans (Oamenii dominatori), Thomas Smith (Totul depinde de tine), Jack Canfield şi Mark Victor Hansen (Îndrăzneşte să câştigi). Adresăm aceste cărţi celor interesaţi să se descurce mai bine în viaţa personală sau la serviciu, care îşi doresc să devină mai creativi şi să facă alegeri mai bune, să-şi schimbe atitudinea, mo­dul de a gândi, să aibă relaţii mai bune cu cei din jur, să stabilească şi să-şi atingă obiectivele, care cred că niciodată nu este prea târziu pentru a învăţa ceva nou", spune redactorul de carte. Scriitoarea Barbara Ehrenreich, care a publicat o carte despre cum "promovarea neîncetată a gândirii pozitive a subminat America", arată, într-un articol publicat în Time şi intitulat "Optimismul exagerat: pericolul gândirii pozitive", că discursurile despre optimism "nu te vor face nici mai bogat, nici mai sănătos, ci te pot duce pe o cale periculoasă". "Încercările prin care trecem nu vor fi rezolvate prin gândire pozitivă, ci printr-o angajare lucidă în acţiune", spune Barbara Ehrenreich. Alternativa la optimism nu e pesimismul, ci realismul.

×