Intenționați să călătoriți, în următoarea perioadă, cu trenul, cu avionul, cu taxiul, la bordul navelor sau al mijloacelor de transport de pasageri? Vă veți gândi de două ori înainte de a o face, întrucât totul s-a schimbat, față de ce exista înainte de declararea stării de alertă la nivel național. Practic, călătorii vor fi obligați să poarte masca de protecție permanent, atât în zonele în care așteaptă îmbarcarea, cât și în mijlocul de transport utilizat, pe toată durata călătoriei, indiferent cât este aceasta de lungă sau de scurtă. Călătoria cu aeronavele este și mai drastică, întrucât dacă refuzați să vi se ia temperatura corporală, nu doar că nu veți avea acces în incinta avionului, dar nu veți putea pătrunde nici în aeroport. Același lucru se întâmplă dacă doriți să vizitați muzee sau galerii de artă, precum și bibliotecile. Aici, accesul nu este condiționat doar de purtarea măștii și a scanării temperaturii, deoarece veți fi supuși și unui „triaj observațional” din partea personalului acestor instituții. Dacă tușiți, strănutați sau transpirați, sunteți imediat scoși din incintă. Călătoria cu trenul va fi și ea una plină de peripeții. Călătorii se prezintă singuri la peron și, dacă au bagaje grele, ei vor fi ajutați doar dacă așa dispune șeful de gară.
Conform Ordinului comun nr. 984/2020, respectiv 829/2020 al miniștrilor Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și al Sănătății, „privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul virus SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul transporturilor, pe perioada stării de alertă”, călătoriile de orice fel, în sistem public sau privat-instituțional, devin o adevărată aventură.
Călătoria cu avionul implică faptul că pasagerii vor fi încurajați să efectueze operațiunile de ceck-in în sistem online, iar purtarea măștii de protecție este obligatorie pentru accesul la bordul aeronavelor, precum și pe toată durata călătoriei. Masca de protecție este o obligație și pentru piloți, în cazul în care este necesară părăsirea cabinei de pilotaj. De altfel, accesul în cabina de pilotaj a personalului de sol la escală este interzis cu desăvârșire, cu excepția personalului dedicat pentru curățenie și dezinfecție, ori a personalului tehnic. În avion, pasagerii vor fi grupați pe familii și, în măsura posibilităților, cât mai distanțați.
Iar lucrurile nu se opresc aici. Pentru evitarea aglomerărilor, companiile aeriene și agenții de handling vor informa pasagerii că trebuie să se prezinte la aeroport cu cel puțin trei ore înaintea orei programate pentru decolare. Luând, cu titlu de exemplu, un o cursă aeriană București – Statele Unite ale Americii (în măsura în care vor fi permise astfel de zboruri), durata călătoriei este cuprinsă între 14 și 18 ore, la care, adăugând cele trei ore pentru îmbarcare, ajungem la o durată totală cuprinsă între 17 și 21 de ore, timp în care este obligatorie purtarea măștii de protecție. O cursă aeriană București – Italia, în aceste condiții, înseamnă cinci ore de purtare a măștii, iar o cursă către Londra sau Stokholm înseamnă șase ore de purtare a măștii. Pe plan intern, o cursă București-Timișoara înseamnă patru ore de purtat masca.
Pe aeroport, scanarea temperaturii de face de personal autorizat
O chestiune la fel de importantă, care poate face diferența între dreptul la libera circulație cu aeronavele și interzicerea acestui drept o reprezintă „triajul epidemiologic”. Conform Ordinului citat, în vederea asigurării distanței de protecție între persoane, traseele de deplasare a persoanelor în interiorul aeroporturilor au fost reconfigurate, dar și suprafețele de staționare temporară în zonele nerestricționate, cum ar fi parcările publice din fața terminalelor de pasageri, sălile de așteptare, birourile de informare, zonele de așteptare pentru efectuarea controlului privind accesul.
Nu scăpăm de scanarea temperaturii corporale nici în aeroport. Numai că, spre deosebire de magazinele comerciale, unde acest proces de scanare a temperaturii este efectuat de personal neautorizat, cu aparatură neomologată și necalibrată, în cazul aerogărilor procesul de verificare a temperaturii și gestionarea persoanelor care nu îndeplinesc condițiile de sănătate în vederea efectuării călătoriei, prin raportare la prevederile legale și la normele de sănătate sunt în sarcina instituțiilor sau a agențiilor statului, care au competență legală în acest sens.
Cu masca, în autocare și microbuze
Altă anexă a ordinului, alte probleme posibile atunci când călătorim cu alt mijloc decât avionul. Măsurile impuse în domeniul transportului rutier de persoane se referă la o serie de obligații și restricții. Mai întâi, conducătorii auto sunt dotați obligatoriu cu mască de protecție. Pasagerii sunt obligați, la rândul lor, să poarte masca de protecție pentru a le fi permis accesul la bordul vehiculelor de transport de persoane, precum și pe toată durata călătoriei. Pe rutele interne, spre exemplu, un drum cu microbuzul de la București la Brașov durează minimum patru ore. Un drum până la Cluj-Napoca durează aproximativ opt ore. În eventualitatea deschiderii granițelor, un drum până în Atena, spre exemplu, lung de 1.400 de kilometri, durează minimum 14 ore.
O altă măsură impusă este aceea că spațiul conducătorului auto trebuie să fie izolat de restul habitaclului sau primul rând de scaune este lăsat liber.
Nici transportul de pasageri în regim de taxi și cel alternativ nu este lipsit de astfel de măsuri. În acest caz, transportul pasagerilor se va efectua obligatoriu numai pe locurile din spate ale mijlocului de transport. Mai mult, s-a impus obligativitatea delimitării spațiului dintre conducătorul taxiului și cel destinat pasagerilor.
La fel ca și în celelalte cazuri descrise mai sus, pasagerii au obligația de a veni la locul de îmbarcare cu mască de protecție, pe care sunt obligați să o poarte pe față în interiorul vehiculului, pe toată durata deplasării. Autoritățile recomandă (deocamdată nu obligă) utilizarea plăților electronice pentru achitarea contravalorii cursei. În cazul transportului de pasageri în regim taxi nu s-a impus obligativitatea verificării temperaturii corporale.
Aceleași reguli pentru transportul naval de persoane
Transportul de pasageri la bordul navelor este la fel de restricționat. Lucrătorii companiilor care efectuează astfel de servicii sunt obligați să-și verifice temperatura la intrarea în tură. Angajatorii au obligația să asigure respectarea acestei măsuri.
Și în acest caz, autoritățile recomandă ca, pe cât posibil, să se utilizeze documente digitale de călătorie. La intrarea în tură, membrii echipajului sunt, de asemenea, termoscanați.
Pasagerilor care nu dețin și nu poartă mască de protecție nu le este permis accesul la bordul navelor. Iar purtarea măștii este obligatorie pe toată durata călătoriei. Pasagerii sunt monitorizați pe durata călătoriei, pentru a se constata respectarea acestei obligații. Nu se precizează însă, în ordinul comun al celor doi miniștri, ce se întâmplă cu eventualii călători care își scot masca la bordul aeronavelor, în timpul călătoriei.
Accesul pe peroane, în gări, doar cu bilet. Însoțirea la tren nu este permisă
Călătoria cu trenul diferă și ea, în timpul stării de alertă, față de perioada anterioară declarării pandemiei de COVID-19. Purtarea măștii de protecție este obligatorie pentru accesul la bordul trenurilor și pe toată durata călătoriei. Ca și în cazul călătoriilor pe cale aeriană sau rutieră, putem exemplifica durate extrem de lungi, și asta doar dacă vorbim de rute interne. Pentru cine trebuie să ajungă de la București la Satu Mare, spre exemplu, o astfel de călătorie poate dura peste 19 ore.
Conform reglementărilor, pe timpul stării de alertă, este permisă utilizarea vagoanelor mixte salon-bar, dar fără a se putea presta serviciul alimentar în zona barului.
Companiile feroviare trebuie să promoveze vânzarea online a biletelor de călătorie și utilizarea de către pasageri, cu prioritate, a biletelor electronice.
În gări, sunt deschise doar spațiile comerciale are vând produse alimentare situate în spațiul gării cu zonă de acces din afara stației de cale ferată. Este interzisă deschiderea restaurantelor și a teraselor din gări.
Un amănut important, în cazul călătoriei cu trenul, este acela că accesul la peron este permis doar persoanelor care prezintă biletul sau dovada electronică a achiziționării acestuia. În cazul în care există persoane care trebuie ajutate pentru îmbarcare, acestea trebuie să anunțe reprezentantul operatorului de transport feroviar, care va stabili modul de acordare a asistenței pentru respectivele persoane. În acest mod, înțelegem că însoțirea de către rude sau cunoscuți a persoanelor care călăroresc cu trenul este strict interzisă, dacă acest lucru implică accesul pe peron.
Pentru București, transportul cu metroul implică, de asemenea, obligativitatea purtării măștii de protecție pentru permiterea accesului în toate stațiile Metrorex, pe toată durata șederii în aceste stații și pe toată durata călătoriei cu acest mijloc de transport.
„Triaj observațional” în muzee sau galerii de artă
Un alt ordin comun reglementează și activitatea puținelor spații publice închise care funcționează în perioada stării de alertă. Este vorba despre muzee, galerii de artă sau biblioteci. Accesul în muzee este permis numai în condițiile purtării măștii, pe toată durata vizitei. Se va efectua un „triaj observațional” și nu este permis accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie, cum ar fi tuse, strănut sau rinoree.
Termometrizarea noncontact a vizitatorilor este obligatorie, iar persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în muzee sau în galerii de artă. Se încurajează, și în această situație, plata cu cardul.
Este interzis accesul în cafenelele sau bistrourile muzeelor și galeriilor de artă, iar accesul în zonele de picnic și în spațiile de joacă organizate în aer liber administrate de aceste instituții este restricționat.
În biblioteci, accesul se face pe baza termoscanării. Dacă vizitatorul refuză, nu este primit. Se poartă mască și este, de asemenea, supus „triajului observațional”. Nu pot fi organizate evenimente publice sau private în incinta bibliotecilor.
Maria Grapini: În Parlamentul European nu se verifică temperatura
Europarlamentara Maria Grapini atrage atenția că măsura termoscanării la intrarea în spații închise e una specifică doar României și că în mari instituții ale Uniunii Europene nu se practică așa ceva. „Doresc să o felicit public pe doamna doctor Monica Pop pentru explicația publică dată, legată de măsurarea temperaturii la intrarea în magazine și în clădiri de tot felul, de ineficiența, inoportunitatea și, până la urmă, încălcarea drepturilor cetățenilor prin această acțiune. A explicat ca un medic de excepție ce este! Regret ca dr. Moldovan a trebuit, jenat, să apere o măsura abuzivă”, scrie eurodeputata pe contul său de socializare.
Maria Grapini adaugă că, spre exemplu, în clădirea Parlamentului European, „unde lucrează mii de funcționari, europarlamentari, asistenți etc., nu se măsoară temperatura la intrare!”. „Poate Rareș Bogdan, ce se dă pe Facebook apărător al românilor, își informează Guvernul”, conchide Grapini.