Ratasem autobuzul supraetajat cu patru turisti la bord, dar l-am prins pe urmatorul, care avea zece. Sus erau deja o mama cu doi copii, venita in misiunea de a-i invata de mici cu reperele Capitalei, si o familie de greci deja batuti de soare si cam plictisiti. In fata o alta familie venita din Moldova, ai carei parinti se concentrau mai putin asupra privelistilor si mai mult asupra copiilor care tindeau sa se agate de toate cablurile si semnele de circulatie intalnite pe traseu. Nu in ultimul rand, doi romani pensionati, care si-au trait viata in Germania si care intrebau din statie in statie cat mai este pana la Casa Poporului.
"Ajungem si la Casa Poporului, da", racnea cat sa inteleaga turistul strain soferul autobuzului supraetajat. Sarcinile lingvistice erau insa de competenta taxatoarei, o femeie care distribuia cartelele de 25 de lei la urcare si le explica in romgleza doritorilor de plimbare cum e cu turismul pe roti. "24 hours! You urcati si coborati!" Evident, si aceste lamuriri se dadeau tot cu un ton rastit, ca sa-i fie clar turistului despre ce este vorba.
Confuzii culturale
RATB a inchiriat de la Regia de Transport Constanta patru autobuze supraetajate, in cadrul unui program destinat turistilor rataciti prin Bucuresti. Ministerul Turismului a venit cu partea de promovare a frumusetilor Capitalei, desenand domnisoare si domni in costume de epoca pe autobuze, alaturi de brandul turistic al Romaniei – frunza. La prima cursa, candva saptamana trecuta, autobuzul fusese ocupat peste capacitate. Ministrul Elena Udrea alesese sa fie la bord, astfel incat restul locurilor, atat pe scaune, cat si in picioare, fusesera ocupate de ziaristi.
La o saptamana dupa eveniment insa, daca vezi zece oameni cocotati pe autobuz e bine. Numarul destul de mic de turisti se poate explica si altfel – acestia habar nu au ce vad o data ce s-au urcat in autobuzul inalt de patru metri. Fusese vorba ca se vor instala si niste casti la care calatorul sa asculte in engleza sau franceza explicatii legate de lucrurile pe care le are in fata ochiilor, insa n-a mai fost cazul. In afara de Casa Poporului, de care oricine pare sa fi auzit, restul privelistilor de pe traseu reprezentau o continua surpriza pentru calatorii din autobuz.
Casele de pe Calea Victoriei, fantanile arteziene din Piata Unirii sau Spitalul Coltea erau privite fara mult interes de cei urcati la patru metri in autobuz. In schimb, aparatele foto erau imediat puse in functiune cand cate o cladire de birouri de sticla le rasarea turistilor prin fata ochilor. Astfel, judecand dupa cantitatea de fotografii facute de turisti, punctele de interes ale Capitalei sunt: artista Jojo, care ne anunta de pe mai multe postere gigant ca si-a gasit deodorantul ideal; corporatistii care isi vad de treaba in cladirea lor de sticla vizavi de Guvern, City Gate Towers – cele doua cladiri de sticla din apropierea Pietei Presei Libere, palatul aurit al lui Gigi Becali si, bineinteles, Casa Poporului, in fata careia toti turistii se ridica in picioare sa o prinda mai bine in cadrul aparatului de fotografiat.
Nici Monumentul Eroilor Aerului, din Piata Aviatorilor, nu este trecut cu vederea, insa fotografierea lui intampina probleme tehnice. Un ghem de cabluri cat toate zilele blocheaza vederea in momentul in care te apropii de el, iar curba facuta imediat de inaltul autobuz ii impiedica pe turisti sa il poata fotografia din spate si sa-si mentina echilibrul in acelasi timp.
Turisti si santieristi
Autobuzele supraetajate par a fi inca o priveliste noua pentru bucuresteni. Multi le mai fac cu mana turistilor de sus sau ii arata cu degetul. Altii s-au prins deja ca se poate face si misto si nu rateaza sansa de a-i sicana pe amatorii de privelisti. "Bai, pensionarilor", se mai aude de pe cate un trotuar. "I love you, America", urla cate unul din alta parte. In statie la Universitate doi santieristi s-au labartat pe o banca si il iau pe sofer in colimator. "Du-ne si pe noi pana la Romana. Iti umflu rotile pe gratis", zice unul. Aude de pretul de 25 de lei pentru un card de calatorie valabil pentru o zi si isi pune mainile in cap. Apoi se asaza din nou pe banca si urla la un turist de sus. "Alo, meseriasule, fa-ne si noua o poza. Hello, hello".
Turistul in cauza nu pare sa aprecieze bascalia. Isi intoarce capul in alta parte. Autobuzul isi continua drumul, dezvaluind noi privelisti de maxim interes pentru turisti. Cladiri intregi de pe Magheru in renovare, cladirea Guvernului aflata in renovare, Aleea Alexandru in curs de asfaltare, doi muncitori de la ADP intinsi pe iarba de-a lungul Bulevardului Aviatorilor, un cetatean care urineaza intr-un tufis din apropierea Arcului de Triumf... Intre timp, unii dintre turisti au mai coborat, iar altii s-au urcat. Un grup de spanioli vorbareti discuta despre orice, numai despre ceea ce vad nu. O bulgaroaica si cei doi fii ai sai sunt entuziasmati ca si in Romania exista Orange si Raiffeisen Bank, cladiri pe care le fotografiaza constiinciosi. La intrarea pe Kiseleff, toata lumea, care pana atunci mai statea si in picioare si se plimba pe culoar, isi ocupa locurile. Urmeaza crengile de copaci care ameninta sa le smulga palarioarele de pe cap. De la inaugurarea curselor pentru turisti si pana acum, copacii in cauza au mai fost toaletati, insa cioturile taioase care au ramas par mult mai periculoase ca frunzisul de acum o saptamana.
"Eu incerc sa ocolesc cat pot de mult copacii, dar e greu cand ai gabaritul mare", spune soferul autobuzului, un tanar care altfel e foarte multumit de vehiculul Volvo pe care l-a luat in primire. "Nu e mare lucru sa conduci asa ceva", adauga el, curios altfel sa afle cum e atmosfera pe sus. "N-am fost niciodata, banuiesc ca nu e sauna cum e jos". Pana sa traga la statia finala, Piata Presei Libere, mai arunca o privire pe ecranul de la bord in care vede imagini cu turistii de deasupra. "Avem ceva, ailaltii au mai putini". Se refera la un autobuz supraetajat aflat pe celalalt sens de drum, in care se pot zari patru sau cinci turisti. "Va mai asteptam si seara. Seara e mai frumos, vezi luminite in oras, se pupa tinerii sus, e foarte romantic", precizeaza taxatoarea la coborare.