După capitalism urmează "altceva", cred Alexander Bard şi Jan Söderqvist. Şi, pentru a ne convinge, au pus-o şi de-o carte, în care cei doi povestesc ce şi cum
Internetul a fost proclamat drept un fenomen absolut descentralizat, situat dincolo de controlul indivizilor, corporaţiilor sau guvernelor.
În "Netocraţia", Bard şi Söderqvist afirmă că societatea transparentă şi nonierarhizată visată de pionierii internetului e unul dintre cele mai mari mituri ale erei informaţiei. Societatea viitorului va fi ierarhizată. Nu în funcţie de avere şi performanţă, ci în funcţie de capacitatea de a controla noile mijloace interactive de comunicare. Ceilalţi oameni vor îngroşa rândurile noului proletariat consumerist: consumtariatul.
"O nouă clasă dominantă a intrat în scenă: netocraţia", explică cei doi. "Şi cum vechiul aparat capitalist de producţie a devenit, în consecinţă, redundant, va exista şi o nouă subclasă; în locul vechiului proletariat se dezvoltă nou-apărutul consumtariat.
Impunerea interactivităţii digitale ca mijloc dominant de comunicare reprezintă o schimbare de paradigmă comparabilă cu momentul când burghezia a preluat controlul de la aristocraţia feudală, o dată cu pătrunderea industrialismului."
"Netocraţia" propune o viziune. Autorii nu sunt nici pentru, nici împotriva schimbărilor pe care le anunţă. Ei pur şi simplu privesc atent lumea din jur, aflată în plină revoluţie digitală, şi îi fac portretul-robot. Volumul a apărut la Editura Publica.