x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Coloşii de lux, îngropaţi în datorii

Coloşii de lux, îngropaţi în datorii

de Daniela Ivan    |    04 Iun 2010   •   00:00
Coloşii de lux, îngropaţi în datorii

Proprietarii de malluri care au luat în urmă cu doi-trei ani bani de la bănci pentru a construi sau cumpăra centre comerciale sunt acum în impas. Nu mai pot să-şi achite ratele. Pe de-o parte, chiriile la spaţiile comerciale au scăzut dramatic, pe de altă parte, există malluri mai ales în ţară în care mai mult de jumătate din spaţiile comerciale sunt goale.



În plus, valoarea proprietăţilor comerciale a scăzut de două-trei ori, iar băncile se văd în dificultate să accepte refinanţarea creditului pe o perioadă mai mare. Însă, un proprietar de mall are acum probleme chiar şi cu plata principalului aferent creditului care a asigurat ridicarea centrului, de aceea aceştia negociază cu instituţiile finanţatoare reeşalonarea rambursării principalului sau chiar acordarea unei perioade de graţie, spun analiştii imobiliari.

Pe de altă parte, nici o bancă nu se grăbeşte să execute un mall, pentru că e de preferat să restructurezi finanţarea decât să asiguri managementul acestuia.

În acest context, nu e de mirare că în această săptămână a fost vândut un mall cu doar un euro. Polus Center din Constanţa a fost cumpărat 85% de grupul austriac Immofinanz pentru un euro, dar va prelua datoriile de circa 40 de milioane de euro ale firmei dezvoltatoare. Immofinanz a preluat mallul de la compania TriGranit, controlată de către Sandor Demjan, unul dintre cei mai bogaţi oameni de afaceri din Ungaria, care le-a mai vândut austriecilor şi proiectul Polus Center din Cluj.

"Mă bucur că am ajuns cu succes la un acord cu TriGranit cu privire la acest proiect, deoarece Immofinanz Group consideră România un punct strategic pe harta sa. Polus Center Constanţa reprezintă un punct de atracţie pentru locuitorii Constanţei, dar şi pentru mulţi alţii dat fiind faptul că oraşul, pe lângă faptul că este o destinaţie turistică importantă, este şi cel mai mare oraş-port din România", a declarat Manfred Wiltschnigg, membru al Comitetului Executiv.

Un alt centru comercial vândut chiar în ziua deschiderii, 23 mai 2010, a fost Atrium din Arad. Fondul britanic de investiţii Carpathian, fostul Dawnay, Day Carpathian, a decis să vândă mallul Atrium Center din Arad din cauza unor datorii de 39,8 milioane euro, care ar fi fost extinse, până la încheierea efectivă a lucrărilor, la 59,2 milioane de euro. Alături de mallul din Arad, fondul britanic a vândut şi proiectul din Cluj-Napoca, unde urma să fie dezvoltat al doilea mall al companiei, care are datorii de 8,5 milioane de euro.

Mallul din Arad a fost achiziţionat de firma Glarstyle, care este controlată de manageri ai firmelor Atrium Centers Management şi CPT. Totodată, constructorul maghiar Arcadom, care a asigurat partea de antrepriză generală a proiectului, va prelua jumătate din proprietate. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică.

Pentru a-şi reduce datoriile cu 13,6 milioane de euro, dezvoltatorul israelian Aura Investments a vândut către GTC 37% din acţiunile deţinute la centrele comerciale din România, conform presei din Israel. Aura are în parteneriat cu GTC o reţea de şase centre comerciale în România, la Suceava, Buzău, Piatra-Neamţ, Arad, Bistriţa şi Galaţi. Primele trei au fost deschise deja. În urma acestui schimb, participaţia Aura scade de la 50% la 13% din acţiuni.

Nu toţi dezvoltatorii de malluri au fost la fel de norocoşi. Unii nu au avut cui să vândă şi fie au intrat în faliment, fie au decis o repoziţionare pe piaţa locală. Tiago din Oradea, dezvoltat de compania irlandeză Mivan, a dat faliment, iar Armonia Center din Brăila a închis la câteva luni de la inaugurare, dar a promis o repoziţionare pentru a atrage chiriaşi pe discount sau magazine gen outlet. Însă această nouă deschidere nu a avut încă loc.

×
Subiecte în articol: economic mall vanzare criza financiara