27 martie 2011. Doar câteva luni ne mai despart de mult visata aderare a ţării noastre la spaţiul Schengen. Mai multă libertate de mişcare, fără cozi la vamă, fără controale la frontieră... Vor dispărea graniţele cu Ungaria şi Bulgaria, iar România va deveni a doua graniţă externă a spaţiului, ca mărime, după Finlanda. Teoretic. Practic, raportul nefavorabil pe Justiţie şi controversata problemă a romilor reprezintă două dintre bilele negre ale ţării noastre. "Deşi, din punct de vedere tehnic, România este foarte bine pregătită, întreg procesul se finalizează printr-un vot în Consiliul pe Justiţie Afaceri Interne", a declarat într-un interviu pentru Jurnalul Naţional Marian Tutilescu, şeful Departamentului Schengen din cadrul MAI.
● Jurnalul Naţional: Domnule Tutilescu, în ultima perioadă s-a tot vorbit despre aderarea României la acest spaţiu Schengen. Definiţi, vă rog, ca să înţeleagă tot omul la ce se referă această noţiune de spaţiu Schengen şi ce presupune el.
● Marian Tutilescu: Când spunem spaţiul Schengen, spunem un acord încheiat între state membre ale Uniunii Europene, 25 la număr până în prezent, prin care au convenit să introducă o serie de măsuri compensatorii pentru îmbunătăţirea cooperării poliţieneşti. Principalul beneficiu al ţărilor membre Schengen este ridicarea controlului la graniţele interne.
● Ce beneficii sunt pentru mine ca şi cetăţean? Cu ce mă avantajează pe mine aderarea României la acest spaţiu?
● Principalul beneficiu îl reprezintă libertatea de mişcare, libertatea alegerii unui loc de muncă în oricare din ţările Uniunii Europene. Pe de altă parte, ridicarea controlului şi uniunea vamală care există în cadrul Uniunii Europene şi implicit acordului Schengen permit o liberă circulaţie a mărfurilor şi capitalurilor. Asta înseamnă faptul că în interiorul UE nu se plătesc taxe vamale, prin urmare pot circula mărfurile în condiţiile stabilite.
● Să înţelegem că spaţiul Schengen înseamnă libertate fără limite, fără condiţii? Adică, pe principiul mă duc când vreau, stau cât vreau?
● Acest lucru le permite tuturor cetăţenilor libertate totală de mişcare, sigur, respectând însă regulile de şedere potrivit Directivei 38/2004 pe teritoriul UE. Principala reglementare este că orice cetăţean membru poate sta timp de 90 de zile pe teritoriul altui membru fără un loc de muncă sau condiţii de întreţinere. Sigur, după depăşirea acestora, trebuie să aibă certitudinea unui loc de muncă sau asigurare socială pentru a nu constitui o povară pentru sistemul social al statului respectiv. Există şi o limită, ca să fim înţeleşi, câtă vreme cetăţeanul respectiv nu reprezintă o ameninţare pentru ordinea publică a statului respectiv. Cu alte cuvinte, dacă reprezintă, el poate fi returnat. Dar această ameninţare nu se prezumă, ci se dovedeşte.
● Aţi vorbit despre desfiinţarea graniţelor la frontierele interne, desfiinţarea controlului şi o mai mare libertate de mişcare. Vor creşte infracţiunile? Presupun că nu vor călători numai oameni cinstiţi...
● Sigur că, derivat din această libertate de mişcare, este de presupus că nu doar cetăţenii cinstiţi au libertate de mişcare, ci şi răufăcătorii. De aceea, acordul a introdus în acest spaţiu definit ca un spaţiu de securitate, libertate şi justiţie nişte măsuri compensatorii. Prima şi cea mai importantă: întărirea securităţii externe, întărirea graniţelor externe ale UE, a doua - îmbunătăţirea cooperării poliţieneşti, şi cea de-a treia - recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti îndeosebi în domeniul penal în acest spaţiu. În ceea ce priveşte strict măsurile compensatorii privind securizarea frontierei, trebuie să vă spun că România se pregăteşte intens pentru a deveni frontieră externă a spaţiului Schengen. Ca să vă explic, această frontieră externă înseamnă 2.070 km, o lungime considerabilă, este a doua după frontiera dintre Finlanda şi Rusia, care are 2.200 km.
● Ce investiţii s-au făcut şi de unde provin aceşti bani?
● În ceea ce priveşte securizarea frontierei externe, se poate vorbi despre investiţii extrem de importante, care totalizează circa 1 miliard de euro. Ele provin circa 480 de milioane din sumele alocate facilităţii Schengen, un contract comercial cu EADS-ul care este un contract multianual în valoare de aproape 500 de miliane de euro, dar urmează să se finalizeze anul viitor, şi în fine fonduri de preaderare în valoare de circa 130 milioane de euro.
● Bun, să facem un mic scenariu şi să presupunem că România a aderat la spaţiul Schengen. Pe mine, ca şi cetăţean al acestei ţări, cine mă controlează totuşi?
● Autorităţile poliţieneşti din oricare din statele membre. În principiu. Asta dacă ne referim la dimensiunea internă a spaţiului. Dacă ne referim la dimensiunea externă, autorităţile de la frontieră. Acestea sunt coordonate de FRONTEX, o agenţie a UE care coordonează activitatea la frontierele externe, îndeosebi în scopul combaterii migraţiei ilegale. Pentru asta este nevoie ca toate persoanele urmărite în temeiul legii să poată fi transmise tuturor autorităţilor de aplicare a legii din statele membre. Aceasta este de fapt esenţa sistemului informatic Schengen.
● Apropo de sistemul informatic Schengen. S-a tot vorbit despre performanţa lui. Ce reprezintă de fapt?
● Sistemul reprezintă baze de date referitoare la persoane şi bunuri cu relevanţă în domeniul poliţienesc pentru a fi urmărire în spaţiul Schengen. Cu alte cuvinte, în momentul în care se emite un mandat de arestare european în lipsă pentru o persoană, ea este introdusă automat în această bază de date şi ajunge simultan în toate statele membre. Mai mult, începând cu data de 3 noiembrie, şi poliţiştii români vor avea acces la baza de date europeană, în care există, repet, persoane de interes poliţienesc, persoane dispărute, persoane căutate pentru a participa la o procedură judiciară, dar şi bunuri cu relevanţă, mă refer aici la cele furate. Deci, o persoană pusă în urmărire ajunge în sistem în cinci secunde.
● Aţi tot vorbit despre colaborare poliţienească. Şi omul legii din Cocârlaţii din Deal va avea acces la această bază de date?
● Pentru a fi eficientă colaborarea poliţienească, trebuie ca fiecare poliţist să aibă acces la baza de date Schengen. Este o regulă foarte clară a catalogului. Ca să aibă acces la aceste date, indiferent de la ce post de poliţie din ţară, omul legii trebuie să beneficieze de un sistem de transmisie, voce sau date. Pentru asta este în curs de implementare sistemul de comunicaţii TETRA, cu un standard extrem de modern care permite comunicare voce, dar şi date. Astfel, cu acest sistem, se pot face verificări în baza de date Schenghen.
● Deci, la 27 martie 2011 batem palma pentru aderare? Este România pregătită?
● Da, este pregătită. În primul rând, din perspectiva evaluărilor care s-au făcut pe cooperare poliţienească, pe protecţia datelor, pe cele trei categorii de frontiere: terestre, aeriene şi maritime, stăm bine şi foarte bine. Sigur, avem această reevaluare pe cele două aeroporturi care au fost iniţial notificate comisiei, dar între timp alte două aeroporturi au fost certificate, Cluj şi Sibiu, care îndeplinesc în totalitate condiţiile. Trebuie puţin disociate lucrurile: dacă discutăm despre partea tehnică, vă garantez că România va îndeplini aceste condiţii. Şi vreau să vă spun că în momentul de faţă, fără nici un fel de exagerare, are standarde superioare multor alte state cu tradiţie. Dar să lămurim o problemă importantă: dată cu aderarea, procesul nu se opreşte aici. Fiecare categorie de frontiere va fi evaluată cel puţin o dată la trei ani, în permanenţă trebuie să îndeplineşti nişte standarde. Dacă nu le îndeplineşti, vei fi obligat să introduci controlul la respectiva frontieră.
● Care sunt minusurile ţării noastre care ne pot costa aderarea?
● După ce s-a finalizat evaluarea, raportul de evaluare este dezbătut la Bruxelles, apoi este transmis Parlamentului European care elaborează prin vot, bineînţeles. Sigur că noi scanăm opiniile statelor membre şi cunoaştem opiniile acestora în ceea ce priveşte aderarea României şi a Bulgariei. Mai departe, procesul se finalizează printr-un vot în Consiliul pe Justiţie Afaceri Interne. Din păcate, acesta este un vot politic, care nu ţine neapărat cont de procesul tehnic. Bine, dacă nu îndeplineşti standardele tehnice, nu ajungi acolo. De fapt, sistemul Schengen înseamnă îndeplinirea unor condiţii tehnice: colaborarea poliţienească şi securizarea frontierelor. Dar repet, votul este unul politic şi există unele state membre, în momentul de faţă trei la număr, care vor să facă unele conexiuni cu raportul pe justiţie, care, din păcate, în iulie nu a fost unul favorabil. Poate constitui un factor de risc.
● Deci, raportul pe justiţie reprezintă un factor de risc. Problema romilor este tot o bilă neagră?
● Eu nu o consider. Nu se pot face conexiuni. Şi pe urmă trebuie să fim sinceri, problema romilor nu este doar problema României. Până la urmă, integrarea romilor nu trebuie să se facă numai în ţara de origine, ci şi în ţara de rezidenţă.
Citește pe Antena3.ro