MISTERELE MASONERIEI - SIMBOLISTICA TEMPLULUI
Aura de mister atribuita Masoneriei este intarita atat prin utilizarea in cadrul ritualurilor a unor obiecte si simboluri tainice, a caror semnificatie o stiu doar initiatii, cat si a parolelor si semnelor specifice folosite de acestia in "lumea profana". Taina este completa daca la acestea adaugam si folosirea unui alfabet secret.
Loja in care intra ucenicii, fratii masoni sau maestri masoni ai Ritului Duncan este "descifrata" in desenul de mai sus.
O loja a Fratilor Masoni este formata din cinci persoane: Maestrul de Rugaciuni, Supraveghetorii senior si junior, Diaconii senior si junior. Ei sunt asistati de alti sapte frati. Loja Fratilor Masoni este numita "Camera de Mijloc a Templului Regelui Solomon". Trei Maestri Masoni sunt suficienti pentru a forma o Loja a Maestrilor, care se numeste "Sanctum Sanctorum" sau "Sfanta sfintelor din Templul Regelui Solomon".
In francmasonerie exista trei lumini considerate simboluri-cheie. Acestea sunt: Biblia, Legea si Ghidul credintei si practicilor masonice; echerul, prin care fratele mason este indrumat in actiunile sale si care semnifica sinceritatea si justitia intentiei, a hotararii si a operei; si compasul, care reprezinta hotararea de sine, capacitatea si geniul fratelui mason demn.
Masoneria mai foloseste alte trei simboluri importante pozitionate in trei colturi ale unui triunghi asezat deasupra altarului. Acestea sunt Soarele, ca simbol al luminii, al caldurii si al adevarului, al purificarii si al eroismului, al originii si al ratiunii care lumineaza tenebrele si ilumineaza spiritele; Luna, care reprezinta obscurul, intuitia, caracterul schimbator al formelor; si Maestrul Rugaciunilor, care este indrumat, in actiunile sale, de Luna.
In sens masonic, potrivit Marii Loje Nationale a Romaniei, Soarele si Luna reprezinta alternanta si echilibrul intre zi si noapte, intre alb si negru, intre actiune si repaus.
Semne si simboluri
Initiere este un cuvant care provine din latinescul initium, cu sensul de intrare sau de inceput. Ambele se pastreaza in actul initerii, care prezinta, pe de-o parte, primirea intr-un grup, si pe de alta parte presupune inceputul unei vieti noi. Procesul initierii este unul stravechi. S-au descoperit cranii datand din neolitic, care poarta urmele unei delicate operatii, numita trepanatie. Astazi, cercetatorii cred cu convingere ca trepanatia facea parte dintr-un rit de initiere al epocii. Neoliticul este perioada care a furnizat, la scara mondiala, numeroase dovezi certe ale initierilor. Importanta si mai ales persistenta riturilor de initiere necesita o explicatie, gasita de Radu Comanescu si Emilian M. Dobrescu. Cei doi teoreticieni au analizat functia acestor actiuni, spunand ca prin initiere individul dobandeste trei categorii de cunostinte si deprinderi: afla miturile colectivitatii, dobandea abilitatea pentru exercitarea unei profesii si, nu in ultimul rand, dobandea iluminarea morala - cea mai de pret.
Orice initiere presupune o moarte simbolica si o renastere. Individul trebuie sa moara ca profan si sa renasca drept initiat. Or, a renaste drept initiat inseamna a dobandi iluminarea. Inca de timpuriu, initierea s-a asociat cu notiunile de secret si de mister: fiind descoperite si initieri generalizate, si initieri ulterioare, mult mai selective.
DEPUNEREA JURAMANTULUI
In partea stanga se afla Maestrul. In genunchi, in fata altarului, se afla candidatul, iar in spatele lui cel care se ocupa de viitorul ucenic. "Ingenuncheat pe genunchiul meu stang gol si cu dreptul formand un patrat; mana mea stanga sustine o Biblie, un echer si un compas, iar cu dreapta odihnindu-se", spune candidatul
SORTUL MASONIC
Sorturile, confectionate din piele, se poarta la ceremonii sau in cadrul unor reuniuni speciale, iar modelul lor difera in functie de gradul de initiere
POZITII ALE CORPULUI SI SEMNALE MASONICE
Desenele prezinta tinutele si semnalele primelor trei etape ale initierii: ucenicul (1 si 2), masonul de gradul al doilea (3 si 4) si maestrul mason (5 si 6). Ultima imagine (7) reprezinta asa-zisul "mare salut al suferintei". Semnul nu poate fi facut decat de maestru, dupa caderea soarelui, la mormantul Marelui Maestru Hiram Abif. O data cu el sunt rostite urmatoarele cuvinte: "O, Doamne Dumnezeul meu! Nu exista nici un ajutor pentru fiul vaduvei?"
STRANGEREA MAINII UNUI UCENIC
Mana dreapta a ucenicului si mana dreapta a Maestrului Rugaciunilor se unesc. Pare o strangere obisnuita, dar degetului mare al Maestrului apasa pe spatiul dintre prima si a doua articulatie a mainii Ucenicului
STRANGERE DE MANA SPECIFICA UNUI RIT
Este o strangere de mana intre doi masoni. Palmele sunt presate pe laterale, inspre incheietura, de degetele rasfirate. Strangerea de mana reprezinta apartenenta la un anumit rit
Elemente universale de simbolism masonic
Elementele de simbolism masonic sunt deslusite masonilor treptat, in functie de grad. Principalele simboluri sunt:Fiecare in parte constituie o Mare Lumina Masonica.
"La inceput era Cuvantul, si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul".
Continuare: Enigmele unei istorii "paralele"
Citește pe Antena3.ro