x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Vagoanele CFR, pericol public!

Vagoanele CFR, pericol public!

de Elena Stan    |    16 Feb 2010   •   00:00
Vagoanele CFR, pericol public!
Sursa foto: Dragoş Stoica/JURNALUL NAŢIONAL

Scaune rupte, oglinzi sparte, geamuri care nu se mai deschid de mult, însă prin care intră vântul ca la el acasă. Acestea sunt condiţiile în care circulă călătorii trenurilor Personal şi Accelerat ale CFR Călători. Nu este o noutate, deoarece 60% din parcul de vagoane al CFR Călători, are durata de funcţionare depăşită, având peste 30 de ani vechime.



Nici o zi fără un incident la CFR Călători: accidente feroviare, întârzieri de sute de minute, vagoane incendiate de călători sau trenuri care iau foc din senin sunt doar câteva dintre ştirile care nu lipsesc din peisajul media în ultimul timp. Multe incidente se petrec din cauza stării proaste a infrastructurii, dar şi a vechimii parcului de vagoane şi locomotive al CFR Călători. Mai mult de jumătate din parcul de vagoane al CFR Călători trebuia dată la fier vechi de circa 20 de ani. Gradul de uzură avansat este agravat de intervenţia directă a pasagerilor. "Vara mori de cald, iar iarna îngheţi, însă este singurul mijloc de transport cu care ajungem la muncă. Ne-am învăţat să se mănânce seminţe lângă noi, iar cojile să fie date pe jos. Astea sunt condiţiile, iar pentru asta dăm câte 5.000-10.000 de lei vechi la naş", spune Lucian Ionescu, călător al trenului personal 9101, care merge pe ruta Bucureşti Nord - Titu - Târgovişte - Fieni - Pietroşiţa.

DOAR 900 DE VAGOANE AU CONDIŢII CIVILIZATE
CFR Călători are un parc de circa 3.000 de vagoane, din care un parc activ de circa 2.100 de unităţi. "Potrivit normelor europene, numai 40% (circa 900 de vagoane) din parcul de vagoane este nou-construit, reconstruit sau modernizat, în timp ce restul, de 60% din vagoane, este de construcţie foarte veche. Cele 1.200 de vagoane vechi circulă în compunerea unor trenuri Personal şi în unele trenuri Accelerat. Vechimea medie a parcului de vagoane este de 28 ani, unele având chiar 40 de ani", potrivit CFR Călători.

Legislaţia europeană în domeniu precizează că durata de funcţionare normală a unui vagon este de 15 ani, ceea ce înseamnă că la noi, din parcul de vagoane, 60% au durata de funcţionare normală depăşită, având peste 30 de ani.

"Vagoanele utilizate pe rutele interjudeţene sunt construite cam prin 1960. Pe timpul lui Ceauşescu nu se făceau reparaţii capitale, iar acum lipsa fondurilor pentru investiţii se vede clar. Vagoanele au încă mult pal, de proastă calitate, stinghie de lemn, geamuri fabricate la noi în ţară, chederele de la geamuri nu mai sunt elastice şi nu mai fac priză bună, motiv pentru care mai adie vântul etc. Pe lângă uzura tehnică a acestora, ne confruntăm şi cu distrugerile produse de călători. Călătorii unor trenuri Personale dau dovadă de lipsă de educaţie. În aceste trenuri se mănâncă multe seminţe, nu se păstrează curăţenia şi chiar se distrug vagoanele. Unele vagoane supraetajate, utilizate tot la trenurile Personal, au putut fi recondiţionate, însă fac parte dintr-un lot adus din Germania prin 1980", ne-a declarat Dulceanu Florin, şef de tură la Regionala Bucureşti.

LOCOMOTIVE PENSIONARE

Nici la capitolul locomotive nu stăm mai bine. Aici, dintr-un total de 846 de locomotive care asigură circulaţia zilnică a trenurilor, mai mult de jumătate au durata tehnică de utilizare depăşită. "Durata medie de viaţă a mijloacelor de tracţiune este de circa 35 de ani, iar CFR Călători are peste 450 de unităţi motoare ce au durata tehnică de utilizare depăşită", potrivit CFR Călători. În ultimii trei ani, 344 de vagone au fost modernizate şi 164 de vagoane nou-construite. De asemenea, au fost modernizate 67 de locomotive şi au fost achiziţionate 18 ramele electrice modernizate şi o locomotivă de construcţie nouă.

FONDURI NECESARE
Pentru a aduce parcul de vagoane la standarde europene de confort, autorităţile estimează că au nevoie de 371 de milioane de euro. "Modernizarea unui vagon costă între 350.000 şi 400.000 de euro, în funcţie de dotări, iar construirea unui vagon nou costă între 600.000 şi 800.000 de euro, tot în funcţie de dotări. Estimăm un necesar de minimum 371 de milioane de euro pentru dotarea cu 550 de vagoane noi şi modernizarea celor 650 de vagoane existente", arată datele CFR Călători.

Cumpărăm sau modernizăm?
Având în vedere sumele mari care sunt necesare pentru modernizarea sau cosmetizarea unui vagon vechi de peste 40 de ani, ne-am întrebat dacă nu este mai uşor să cumperi un vagon nou. La această întrebare, răspunsul a venit imediat din partea autorităţilor. "Este de preferat să cumperi vagoane noi, însă nu sunt fonduri. Nu ai cum să achiziţionezi într-o perioadă scurtă 500 de vagoane, să zicem. Investiţia ar fi mult prea mare", ne-au precizat reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Autorităţile ţin cont de mai mulţi factori pentru a decide dacă achiziţionează sau modernizează unele vagoane. "În adoptarea deciziei privind achiziţia de material rulant nou sau modernizat, se au în vedere: durata de timp necesară pentru realizare, resursele financiare disponibile, starea parcului de vagoane raportată la normativele feroviare privind periodicitatea reparaţiilor generale. Modernizarea de vagoane implică: procese de construcţie/consolidare a carcasei de vagon şi a aparatului de rulare, înlocuirea conceptelor şi tehnologiilor depăşite, respectiv a instalaţiilor vechi şi uzate fizic, moral şi conceptual, având drept obiectiv o durată de exploatare de 12-18 ani conform reglementărilor în vigoare", potrivit CFR Călători.

"Trebuie să luăm în calcul că până în anul 2000 nu s-a investit mai nimic în parcul de vagoane al CFR Călători. Nu au fost bani de reparaţii, iar de achiziţii nici nu mai vorbim. Programele de achiziţie au fost demarate după 2000", ne-au explicat reprezentanţii CFR Călători.

Accidente grave pe calea ferată
La 21 septembrie 2009, în mai puţin de 24 de ore au avut loc trei accidente feroviare. Primul accident a avut loc în judeţul Dolj, unde locomotiva şi opt vagoane ale unui tren Accelerat au deraiat. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a lansat ipoteza că şuruburile care fixau şina erau desfăcute. 15 pasageri au ajuns la spital.

Un al doilea accident s-a produs în Dâmboviţa, la Gura Ocniţei. Un marfar a lovit un camion încărcat cu cărămidă. Şoferul a reuşit să sară din cabina autocamionului înainte de impact. În aceeaşi zi, mai spre seară, un al treilea accident feroviar s-a produs în Boju, judeţul Cluj. Un tren cu 36 de vagoane care transporta produse petroliere a deraiat. Şapte vagoane au căzut de pe şine, iar din ele au început să se scurgă produse petroliere.

10 mai 2008, în apropiere de Valea Călugărească, un tren a deraiat. În urma accidentului, o tânără de 17 ani din Focşani a murit, patru pasageri au fost răniţi, iar peste 100 de pasageri au trecut prin momente de groază.

3.000 de vagoane are parcul feroviar al CFR Călători

2.100 de vagoane au durata de viaţă de peste 30 de ani

371 de milioane de euro este suma necesară pentru a construi 550 de vagoane şi pentru a moderniza 650 de vagoane

×
Subiecte în articol: special