Bugetul pierde anual 1,5 miliarde de euro
România pierde anual la buget 1,5 miliarde de euro. Sunt bani negri proveniţi de la depozitele de praf şi de balast din ţară, firme care "absorb" toate reziduurile din construcţii şi asfaltări.
Fără să elibereze documente, proprietarii de depozite de praf produc, mână în mână cu asfaltatorii şi constructorii. Garda de Mediu a început abia anul acesta o acţiune împotriva proprietarilor de depozite de balast din România. Aceştia funcţionează de ani buni la marginea marilor oraşe şi pe marginea drumurilor naţionale şi preiau tot ce rămâne de pe urma lucrărilor de construcţie sau asfaltărilor.
Piatră, pământ, praf, bitum, asfalt, beton, ciment, toate aceste materiale se regăsesc în aceste depozite. UE are standarde şi pentru acest tip de activitate, dar cine să le respecte în România?
Statisticile Gărzii de Mediu arată că în acest moment nici măcar un singur depozit de balast nu respectă 100% normele impuse de CE. Activitatea lor a fost tolerată însă de autorităţi începând din 2007, anul integrării României în structurile europene. Asta pentru că, lucrând fără documente, realizează anual foarte mulţi bani, majoritatea negri. 1,5 miliarde de euro pe an, este concluzia Gărzii de Mediu.
Comisariatul general al GNM a anunţat recent că instituţia a demarat un amplu control în toată România pentru descoperirea depozitelor de praf şi de balast. Prima oprire a fost în Prahova, judeţ unde asfaltatorii care l-au finanţat pe Traian Băsescu au în fiecare an multe lucrări (DN 1, DN 1A, centura Ploieştiului, autostrada spre Braşov).
Controalele s-au soldat cu amenzi de 100.000 de euro, dar şi cu o idee a lui Silvian Ionescu, şeful Gărzii de Mediu, care sare astfel în ajutorul asfaltatorilor-finanţatori, loviţi de criză. Fostul securist, ţinut de Băsescu în tot felul de funcţii publice, vrea să oprească prin lege exploatarea balastului din albiile râurilor şi să se treacă la exploatarea celor existente şi recent amendate.
"România are cu totul alte resurse pentru rezolvarea problemelor drumurilor şi autostrăzilor. De exemplu, haldele de steril şi de zgură pot fi folosite în conformitate cu legislaţia europeană şi românească pentru compactarea drumurilor. În acest sens am propus Colegiului Director al PDL introducerea în legislaţia românească a unei interdicţii de folosire a balastului din albiile minore şi majore ale râurilor şi trecerea la exploatarea haldelor existente. Această nouă politică în domeniul transporturilor şi ecologizării va determina realizarea unor economii de 2,5-3 miliarde de euro/an la bugetul de stat", este propunerea lui Silvian, care, ca orice pedelist, nu se gândeşte niciodată la interese firmelor de partid, ci doar la binele poporului.
Citește pe Antena3.ro