Compania aeriană Germanwings şi rudele pasagerilor care erau la bordul avionului prăbuşit în Alpii francezi vor avea de reglat o chestiune financiară: cea a despăgubirilor.
În accidentele de avion care sunt provocate de o defecţiune tehnică, responsabilitatea companiei este limitată la suma de circa 150.000 de euro, în virtutea Convenţiei de la Montreal. Dar dacă accidentul este provocat de o acţiune contrară normelor din partea unui angajat, această limită nu se mai aplică, scrie cotidianul german Suddeutsche Zeitung.
După tragedia din Franţa, un lucru este sigur: compania germană va plăti despăgubiri familiilor pasagerilor ucişi. Şi, după evaluarea înregistrărilor din cutia neagră, lucrurile au devenit destul de clare – copilotul a efectuat o pierdere voită de altitudine, pentru a prăbuşi aparatul - , afirmă specialistul în dreptul aviaţiei, avocatul Peter Urwantschky.
Lufthansa îşi va asuma responsabilitatea juridică şi financiară
În calitate de companie-mamă a Germanwings, compania aeriană Lufthansa este cea care îşi va asuma responsabilitatea juridică şi financiară a catastrofei. “Dacă scenariul sinuciderii copilotului se confirmă, Germanwings va trebui să îşi asume consecinţele”, explică şi Wolf Muller-Rostin, un fost consilier juridic al Lufthansa. “O companie aeriană este responsabilă pentru comportamentul piloţilor săi. Chiar când scopul manevrei copilotului era acela de a se sinucide, luând odată cu viaţa sa şi vieţile altor 149 de oameni”, adaugă acesta.
“Această tragedie afectează grav compania”, apreciază cotidianul Bild, care se întreabă “până în ce punct poate pune în pericol această dramă o adevărată comoară naţională”.
Zero euro pentru viaţa unui bebeluş?
Care vor fi sumele pe care rudele le vor primi, ei bine, aici discuţiile sunt de-a dreptul cinice. Instanţei îi va reveni rolul de a stabili valoarea despăgubirilor, în funcţie de vârsta şi de veniturile decedatului, scrie Suddeutsche Zeitung.
Căci legea face o enormă diferenţă între moarte şi...moarte. Un singur lucru va fi tratat de manieră egală: cheltuielile funerare. În rest, instanţa ar putea decide despăgubiri de milioane în cazul unui manager, în timp ce în cazul unui bebeluş s-ar putea suma să fie zero euro!
Legea germană este deosebit de restrictivă în cazul despăgubirilor financiare pentru suferinţa rudelor. Durerea, şocul, afectarea rudelor – toate acestea vor fi remunerate doar în cazuri excepţionale în Germania. Doar dacă persoana vizată de urmările unui accident suferă de enorme probleme de sănătate mintală, are nevoie de îngrijiri medicale sau are probleme cu continuarea activităţii, instanţele pot stabili despăgubiri pentru o “pierdere-şoc”. Dar şi atunci sumele sunt mici, scrie Suddeutsche Zeitung.
Recent, un bărbat şi-a văzut soţia călcată de o maşină. Prima instanţă a decis o despăgubire de 4.000 de euro, Curtea de Apel a majorat-o la 8.000 de euro, dar nu mai mult.
Există un precedent cinic în Germania. Tribunalul Siegen a decis în 2007 ca o persoană care se zbate între viaţă şi moarte 15-30 de secunde să fie despăgubită cu 5.000 de euro.
Înregistrările vocale din cutia neagră a avionului Airbus A320 al Germanwings se aud ţipetele pasagerilor îngroziţi de sfârşitul iminent doar în ultimele secunde dinaintea impactului...
Mai mulţi avocaţi şi-au exprimat părerea că nu se va ajunge în instanţă, fiindcă de obicei companiile aeriene plătesc fără zgârcenie, tocmai pentru a închide dosarul cât mai repede.
Pierderi de 730 de milioane de euro în 2014
Lufthansa era deja afectată înaintea catastrofei, scrie Liberation. Grupul german se confruntă de ani cu dificultăţi legate de costurile prea mari şi de beneficiile în scădere. Carsten Spohr, patronul Lufthansa, încearcă de câteva luni să atace generosul regim de pensionare a piloţilor. Compania a încheiat anul 2014 cu 730 de milioane de euro pierderi.
Dirk Schlamp, analist al DZ Bank, se teme de o “deteriorare pe termen lung a imaginii comaniei”, care să afecteze şansele de succes ale planului de restructurare prevăzut pentru toamnă, cu dezvoltarea Eurowings, filiala low-cost specializată în zboruri de lung curier a grupului.
Plafon
Ca orice companie germană, şi Lufthansa este asigurată pentru aparatele sale şi pentru pasageri. Acordul internaţional de la Montreal stabileşte la un maximum de 143.000 de euro sumna despăgubirilor pe care orice companie va trebui să o dea rudelor unui pasager decedat, oricare ar fi cauza prăbuşirii unui avion, şi asta dacă defunctul nu avea o asigurare de viaţă. În acest caz doar intervine aceasta.
Ideea este ca familiile, deja suficient afectate, să nu fie confruntate cu dificultăţi financiare, în special când au copii în grijă.
În cazul responsabilităţii companiei – cum pare a fi la Germanwings – transportatorul trebui să plătească despăgubiri şi pensii, a căror valoare va fi stabilită de justiţie. Variază considerabil, în funcţie de gradul de rudenie, scrie Liberation.
Poate dura ani
Părinţi celor 16 liceeni decedaţi în această catastrofă, de exemplu, nu au dreptul la o pensie, spre deosebire de soţii văduvi. Procedura indemnizaţiei poate dura câţiva ani, cum a fost cazul avionului Air France dispărut în 2009 în Atlantic, între Rio şi Paris. Patronul Lufthansa a promis, totodată, un “ajutor ne-birocratic şi rapid persoanelor care au nevoie imediată”.
Dar compania nu va suporta decât o parte dintre despăgubirile care vor fi acordate. Principalul asigurator al Germanwings este o altă companie foarte importantă pe piaţa germană, Allianz. Care era deja principalul asigurator al Air Asia, care a pierdut un avion la finele lui 2014, precum şi al celor două avioane ale Malaysia Airlines, care s-au prăbuşit anul trecut, scriu francezii de la Liberation.
Airbus-ul Germanwings prăbuşit, care avea o vechime de 24 de ani, era asigurat la Allianz pentru suma de 6,5 milioane de euro, precizează Suddeutsche Zeitung.