Reacţiile extrem de diferite pe care le-a provocat la Bucureşti şi Sofia demersul franco-german de amânare a aderării României şi Bulgariei la spaţiul Schengen au fost comentate pe larg în mass-media străine. Presa internaţională de ieri a consemnat iniţiativa celor două mari puteri europene, arătând că în interiorul Uniunii Europene (UE) va fi foarte dificil să se ajungă la unanimitatea necesară pentru luarea deciziei extinderii spaţiului Schengen.
Presa străină a remarcat existenţa unui al treilea stat care are de pierdut dacă demersul franco-german are câştig de cauză în decizia ce urmează a fi luată în ianuarie 2011. Este vorba despre Ungaria, ţară care va prelua preşedinţia prin rotaţie a Consiliului de Miniştri al UE chiar în focurile acestei dezbateri.
O dezbatere de care Budapesta este interesată direct, întrucât intrarea României în Schengen ar însemna deplină libertate de mişcare şi pentru etnicii maghiari de pe teritoriul românesc.
BBC insistă pe faptul că România a condamnat decizia, în timp ce Bulgaria a promis "să facă tot posibilul" pentru a elimina îndoielile cu privire la aderarea sa la Schengen. "Apreciez că scrisoarea este un act de discriminare la adresa României", a fost poziţia asumată de preşedintele român, Traian Băsescu. "Suntem conştienţi că situaţia politică din unele ţări membre ale UE este complicată. Din acest motiv, vom face tot posibilul pentru a elimina orice îndoieli, inclusiv în domeniul sistemului judiciar şi al societăţii în ansamblu", a sunat reacţia Ministerului bulgar de Externe.
Decizia privind aderarea României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen urmează să fie luată la nivel politic de liderii statelor Uniunii Europene. Lucru subliniat ieri chiar de Comisia Europeană, care a reiterat faptul că în procesul de pregătire pentru aderarea la spaţiul Schengen Executivul comunitar are doar un rol de observator. Echipele de evaluare sunt formate din experţi ai statelor membre, iar decizia finală este de competenţa statelor membre.
Din punctul de vedere al Comisiei Europene, Bulgaria şi România trebuie să îndeplinească toate criteriile tehnice pentru aderarea la spaţiul Schengen, potrivit purtătorului de cuvânt al comisarului european pentru afaceri interne, care s-a ferit să comenteze conţinutul scrisorii franco-germane.
BBC reaminteşte faptul că experţi din state membre ale UE, care s-au deplasat în România şi Bulgaria, urmează să prezinte un raport în ianuarie, care va fi folosit de guvernele statelor membre pentru a lua o decizie cu privire la aderarea celor două ţări la spaţiul Schengen. Documentul trebuie aprobat de membrii Schengen în unanimitate.
Potrivit Euronews, spaţiul de călătorie fără paşaport al Europei nu se va deschide pentru Bulgaria şi România, aşa cum au sperat aceste ţări. Franţa şi Germania au menţionat preocupări cu privire la gestionarea frontierelor şi la politica azilului. Şansa celor doi membri săraci ai UE este luna martie 2011, aminteşte Euronews.
Publicaţia Monsters and Critics face trimitere la rezervele cu care s-a realizat extinderea UE de la 1 ianuarie 2007, care a inclus România şi Bulgaria, apreciind că situaţia creată acum este doar un efect al nivelului slab de pregătire pe care cele două state îl înregistrau încă înainte de aderare. Cele mai importante – corupţia persistentă şi criminalitatea organizată.
„Franţa rămâne îngrijorată de potenţialul aflux de romi din România şi Bulgaria, în cazul deschiderii totale a graniţelor, în timp ce Germania ar fi preocupată de efectul asupra imigraţiei. Includerea României şi Bulgariei în Schengen ar deschide un pod terestru pentru emigranţii turci, care ar putea intra pe teritoriul UE fie direct prin Bulgaria, fie pe la graniţa cu Grecia”, scrie şi Financial Times.
Ziarul francez Le Figaro subliniază că miniştrii de Interne francez şi german au notificat Comisia Europeană că nu ar aproba intrarea României şi Bulgariei în spaţiul Schengen. Decizia trebuie luată în unanimitate de către statele membre numai că nu există unanimitate, comentează Le Figaro.
Luările de poziţii ale Franţei şi Germaniei înseamnă încă de pe acum că intrarea Bulgariei şi România în Schengen va fi amânată, consideră Le Figaro, care adaugă că, în România, reacţia a fost imediată. Preşedintele Traian Băsescu a apreciat că decizia Franţei şi Gemaniei este „un act de discriminare” împotriva ţării sale.
După expulzarea romilor din Franţa pe care Ungaria, care va deţine viitoarea preşedinţie a UE, şi-a propus să-i ajute – decizia Parisului era previzibilă, comentează cotidianul spaniol ABC. Pentru unii este vorba despre o nouă demonstraţie de forţă a axei franco-germane, pentru alţii este pur şi simplu consecinţa directă a deciziei din vara trecută de expulzare a mii de romi din Franţa, cărora Schengen le-ar conferi dreptul de a reveni fără să fie nevoiţi măcar să prezinte buletinul de identitate.
Cu includerea Germaniei în dezbatere, nu numai că se întăreşte axa Paris-Berlin, dar se şi înmulţesc condiţiile impuse pentru ca aceste două ţări, cu cele mai mari întârzieri în integrarea lor, să ajungă la un stadiu de normalitate în interiorul UE, adaugă sursa citată de Agerpres. „Ar putea fi, totodată, şi un mesaj indirect adresat Turciei şi aspiraţiilor sale de a continua negocierile de aderare la Uniune. Deocamdată, dosarul turc se află la uşa... congelatorului”, notează ABC.
Presa străină analizează şi situaţia delicată în care se află, în acest context, Ungaria, ţara care urmează să preia, în ianuarie 2011, preşedinţia prin rotaţie a UE. Una dintre priorităţile anunţate ale Budapesta, pe durata „mandatului” de şase luni la conducerea Consiliului de Miniştri al UE, este să sprijine România şi Bulgaria pentru a intra în „zona fără paşapoarte a UE” în martie 2011. Poziţia franco-germană se potriveşte ca nuca-n perete cu planurile Ungariei de a deschide porţile Schengen minorităţii maghiare aflate în România. „Deoarece este necesar un acord unanim al ţărilor membre UE pentru aderarea la spaţiul Schengen, poziţia franco-germană va determina un nou calendar, afirmă diplomaţii. Această situaţie va fi însă deosebit de dezamăgitoare pentru Ungaria, care preia preşedinţia UE la 1 ianuarie şi care speră să refacă relaţiile dintre «vechile» state membre, ca Germania şi Franţa, şi cele nou intrate în blocul comunitar, în principal din estul Europei”, scrie Financial Times.
Un an-doi „pe tuşă”
Aderarea României la Schengen în martie 2011 este „foarte puţin probabilă”, este de părere consilierul prezidenţial pentru Afaceri Europene, Leonard Orban (foto). Fostul comisar european a declarat, la RFI România, că nu exclude amânarea aderării cu un an sau doi, dar că autorităţile române nu depun armele după demersul Franţei şi al Germaniei. „Nu s-a pus problema unui plan B. Ce poţi să faci în momentul de faţă e să încerci să limitezi la maximum perioada de amânare a aderării la spaţiul Schengen. Mai mult, e clar că nu se poate face. Este o bătălie pe care trebuie să continuăm să o ducem”, a spus Orban. Consilierul prezidenţial a atras atenţia şi asupra contextului complicat: „Pe de o parte, există rezistenţa unor state membre cu privire la aderarea în martie 2011 a României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen, pe de altă parte, există şi anumite dificultăţi în pregătirea pentru aderarea la Schengen, de partea cealaltă, nu la noi”.
O amânare nu va face decât să accentueze rezervele deja existente, mai crede Orban, „Nu este foarte clar dacă rezistenţa care există în momentul de faţă a unor state membre legată de aderarea la spaţiul Schengen se va atenua sau va dispărea. Contextul va deveni din ce în ce mai nefavorabil atât din punct de vedere, să zic, al calendarului electoral, cât şi al dezbaterilor la nivelul Uniunii Europene, care, în mod cert, influenţează întregul proces. Haideţi să ne gândim că, de exemplu, în vară Comisia Europeană va face propunerea privind viitorul buget al Uniunii Europene, de departe cel mai complicat şi cel mai dificil dosar de negociat la nivel european şi este clar că în acel context lucrurile vor deveni mai puţin favorabile. De altfel, se conturează deja clar două tabere, o tabără în special a statelor net contributoare la bugetul UE, care insistă pentru limitarea cheltuielilor, şi altă tabără, din care face parte şi România, care insistă în continuare pe finanţări importante pentru politica de coeziune şi politica agricolă comună. Deja se sesizează, deşi procesul nu a început, această diferenţă puternică de opinii”, a explicat oficialul.