Poliţia din Munchen a spart uşa locuinţei colecţionarului de artă Cornelius Gurlitt din cartierul Schwabing, în posesia căruia a fost descoperită la finele lui 2011 o adevărată comoară. Este vorba despre 1.406 opere semnate de mari maeştri ai artei, precum Chagall, Matisse, Degas, Toulouse-Lautrec, Otto Dix etc. Operele, stocate în apartamentul său, ar proveni de la tatăl acestuia, fost colecţionar şi negustor de artă, unul dintre favoriţii regimului nazist şi ai ministrului Propagandei Celui de-al Treilea Reich, pentru vânzarea în afara ţării de opere de artă jefuite de nazişti de la evrei sau din muzee germane.
Nu mai răspundea la telefon
Incidentul a avut loc la finalul săptămânii trecute la solicitarea cumnatului colecţionarului. Acesta s-a temut că bărbatul de 81 de ani a decedat, fiindcă n-a mai dat un semn de viaţă de mai multe săptămâni. Poliţiştii au sunat în mod repetat la uşă, însă nimeni nu le-a deschis. Atunci au luat decizia de a apela la pompieri pentru a sparge uşa. L-au găsit pe Gurlitt pe o canapea, dormind. Avea dopuri în urechi şi n-a auzit că l-ar fi căutat cineva.
Avea dopuri în urechi
Purtătorul de cuvânt al poliţiei muncheneze a confirmat că bărbatul se afla într-o stare de sănătate stabilă şi pur şi simplu dormea pe o canapea.
În februarie 2012, procuratura germană a descins în locuinţa lui Gurlitt şi a confiscat cele 1.406 opere de artă asupra cărora plana suspiciunea că ar aparţine “artei degenerate” din timpul regimului nazist.
Au suplimentat bugetul pentru căutări
“Comoara nazistă” a lui Gurlitt obligă autorităţile germane să ia mult mai în serios căutările după operele de artă confiscate în timpul regimului nazist. Ministerul Culturii a anunţat la începutul acestei săptămâni că bugetul centrelor de cercetare a provenienţei operelor de artă din timpul regimului nazist a fost suplimentat cu 1,1 milioane de euro pentru anul 2014. “Căutările după arta degenerată din muzeele, bibliotecile şi arhivele de stat vor fi intensificate în 2014. 15 instituţii vor primi un total de 1,1 milioane de euro pentru proiecte noi şi continuarea celor în desfăşurare. Statul german se angajează şi în anii viitori să sprijine intensiv construirea şi dezvoltarea centrelor de cercetare a provenienţei operelor de artă. Din 2008, au fost demarate 130 astfel de proiecte şi a fost stabilită provenienţa a peste 90.000 de opere de artă”, a anunţat ministrul Culturii german, Bernd Neumann, citat de Focus.
Germania, criticată
Preşedintele Congresului Mondial Evreiesc, Ronald Lauder, continuă să critice în termeni duri Administraţia germană pentru modul în care întârzie să soluţioneze cazul Gurlitt, proprietarul “comorii naziste” din apartamentul din Munchen.
Miliardarul american a mărturisit pentru Wall Street Journal că face lobby în mod public la Berlin ca Guvernul german să mandateze o echipă de investigaţii care să analizeze provenienţa şi modul de dobândire a tuturor operelor de artă din muzeele de stat din Germania.
“Vreau ca Guvernul să mandateze o echipă de experţi care să verifice toate operele cu trecut nazist. Ei trebuie să se ocupe nu doar cu provenienţa şi proprietarii de drept care au fost victimele naţional-socialismului, ci şi cu modul de dobândire a operelor din muzeele germane. Spre deosebire de alte ţări europene, Germania nu a analizat încă sistematic provenienţa operelor de artă dobândite în timpul Celui De-al Doilea Război Mondial şi operează doar pe baza unor raportări de furt, formulate de diverse familii evreieşti. O comisie de experţi ar putea scoate la lumină mult mai multe opere decât cele 1.406 găsite întâmplător în locuinţa colecţionarului de artă din Munchen, Cornelius Gurlitt. Mai mult de 20 de milioane de opere de artă au fost furate în timpul războiului şi multe dintre ele sunt expuse în muzeele germane. Până acum nici un Guvern nu şi-a dorit să analizeze colecţiile publice”, a subliniat Lauder.
Exemplu
Parcă pentru a demonta acuzaţiile preşedintelui Congresului Mondial Evreiesc, Ronald Lauder, că Germania nu acordă atenţia cuvenită cercetării provenienţei operelor de artă confiscate în timpul regimului nazist, Arhivele Statului din Nurnberg au anunţat că au fost finalizate o serie de arii de cercetare. “Oraşul Nurnberg şi-a analizat colecţiile şi a ajuns la concluzia că au fost găsite fără echivoc opt opere de artă confiscate de la proprietari evrei în timpul regimului nazist. În cazul altor 11 opere asupra cărora planează aceeaşi suspiciune, provenienţa nu a putut fi dovedită cu certitudine. Pentru a găsi proprietarii de drept, am postat imagini şi descrieri detaliate ale operelor pe site-ul instituţiei”, a anunţat un reprezentant al instituţiei pentru publicaţia citată.
Arta “pierdută”
Oraşul Nurnberg a demarat încă din 2004 programul de cercetare “Lost Art”. Într-o primă fază au fost analizate 600 de opere de artă care au ajuns în proprietatea statului german în perioada 1933-1945. În următorii ani va fi analizată provenienţa exactă a 1.600 de picturi, 11.000 de desene şi 1.000 de sculpturi, dobândite de oraş prin cadou sau cumpărare după anul 1947.