Primele birouri de vot s-au deschis în nouă state americane, marţi dimineaţa, la ora 06:00 (13:00 ora României) în vederea alegerilor prezidenţiale, în cadrul cărora se confruntă Barack Obama şi republicanul Mitt Romney, transmite AFP.
Alegătorii au început să voteze în Virginia, Connecticut, Indiana, Kentucky, Maine, New Hampshire, New Jersey, New York şi Vermont. Birourile de vot din alte state se vor deschide mai târziu, în cursul dimineţii, în timp ce în total sunt chemaţi la urne 200 de milioane de alegători. Americanii votează, de asemenea, pentru Congres şi diverse referendumuri locale.
Aşa cum este tradiţia, satul Dixville Notch, din New Hampshire, a făcut notă discordantă şi şi-a deschis urnele la miezul nopţii. Pentru prima dată, cei doi candidaţi sunt la egalitate, Obama şi Romney obţinând fiecare câte cinci voturi.
În plus, mai multe milioane de americani au votat deja anticipat.
Toate statele dispun de vot anticipat, sub o formă mai mult sau mai puţin dezvoltată, ceea ce le permite alegătorilor să trimită buletinele prin poştă sau să le depună în urne fără să aştepte data de 6 noiembrie.
În 2008, aproximativ 30 la sută dintre alegători au profitat de această posibilitate, iar acest an preşedintele în exerciţiu a votat la 25 octombrie în fieful său din Chicago (Illinois, nord).
Alegerile prezidenţiale pot fi urmărite pe numeroase site-uri, conturi Twitter, bloguri şi aplicaţii pentru smartphones, relatează AFP, care prezintă o listă în acest sens.
CONTURI TWITTER
- Presa şi jurnaliştii americani:
Jurnalista de la secţia politică a Washington Post postează live-tweet, pe contul @feliciasonmez, mesaje de la anumite mitinguri de campanie, iar @Thecaucus este contul jurnaliştilor de la secţia politică a cotidianului New York Times.
- Presa şi jurnaliştii francezi:
@afpusa2012 este o colecţie de mesaje, informaţii şi fotografii postate de către reporteri Agence France Presse (AFP) pe contul lor de Twitter, dar şi ştiri, titluri de pe prima pagină a cotidienelor americane, etc.
@LeMonde_USA: anchete şi reportaje realizate de către cotidian, dar şi cele mai bune mesaje postate pe Twitter despre campanie, site-uri, ştiri de agenţie şi link-uri către bloguri găzduite de către cotidian.
@slate2012 adună toate articolele publicate de către site-ul de ştiri Slate.fr, oferind revista presei americane, "fact-checking" şi anecdote de campanie.
Dintre jurnalişti, @FabSintes, corespondenta Radio France la Washington postează fotografii pe Twitter, informaţii de culise şi postările sale pe blog. Acelaşi lucru pe @TangiQuemener, contul corespondentului francez al AFP la Casa Albă şi @ivancouronne, contul corespondentului AFP la Congresul american.
- Tabăra Obama:
În afară de @BarackObama şi de contul adjunctului său @JoeBiden, pot fi urmărite conturile consilierului apropiat al preşedintelui @davidaxelrod, cel al lui @Lis_Smith - care este însărcinat cu coordonarea celulei de ripostă şi al Primei Doamne @MichelleObama.
- Tabăra Romney:
În afară de @MittRomney şi de contul coechipierului său @PaulRyanVP, pot fi urmărite conturile purtătorului de cuvânt al lui Romney @RyanGOP şi @andreamsaul, reprezentantul pentru presă al candidatului republican.
BLOGURI
- Bloguri americane:
Angajate: blogul ultraconservator al lui Rush Limbaugh, considerat un "erou" "tea party" poate oferi acces către o Americă ce îl detestă pe Obama - http://www.rushlimbaugh.com.
Pe latura opusă a eşichierului politic, stânga radicală este reprezentată de către Daily Kos, care nu ratează nicio ocazie să îl atace dur pe Romney - http://www.dailykos.com.
Experţi: blogul lui Nate Silver, considerat un geniu al statisticilor care analizează şansele lui Obama şi Romney de a obţine victoria - http://fivethirtyeight.blogs.nytimes.com/author/nate-silver.
Twitter propune un index ("Twitter political index"), un fel de estimare calitativă care permuite să se afle dacă mesajele postate pe Twitter referitoare la Barack Obama sau Mitt Romney sunt pozitive sau nu.
"Fact-checkers" (care verifică valoarea de adevăr a afirmaţiilor): politifact.com evaluează declaraţiile celor două tabere cu ajutorul celebrului său "Truth-O-Meter", pentru a depista eventuale miciuni mai mici sau mai mari. Verificările pe care le-a efectuat în cursul campaniei din 2008 i-au adus un Premiu Pulitzer anul următor.
Umoristice: începând din 1996, Jon Stewart abordează actualitatea americană pe un ton plin de umor. Această emisiune, după care s-a inspirat Le Petit Journal în Franţa, l-a primit pe Barack Obama săptămâna trecută.
- Bloguri franceze:
Blogurile Lorrainei Millot, corespondenta la Washington, şi Fabricei Rousselot, corespondenta la New York, ambele de la ziarul Libération abordează culisele evenimentelor cheie ale campaniei - .com/fabienne-sintes.
Materiale despre şomaj, Bruce Springsteen sau evenimente importante ale campaniei pot fi accesate pe blogul corespondentului L'Express, un reporter veteran în Statele Unite, Philippe Coste.
SITE-URI
- Presa americană:
În afară de site-urile unor mass-media generaliste ca New York Times şi Washington Post, Politico.com abordează toate unghiurile posibile şi imaginabile în campania americană.
- Presa franceză:
Site-ul Le Monde dedicat campaniei americane este actualizat aproape minut cu minut.
Postul de televiziune France 24 difuzează articole şi videoclipuri despre campanie şi o "cursă a mesajelor postate pe Twitter", care compară în timp real numărul de mesaje postate pe Twitter care menţionează Romney şi Obama.
APLICAŢII SMARTPHONES
- "Who should I vote for?" (pentru cine ar trebui să votez?): răspundeţi la întrebări despre educaţie, terorism, sistemul de sănătate, pentru a afla la final cine este candidatul care vă reprezintă.
- Ad Hawk: după modelul celebrei aplicaţii Shazam, Ad Hawk permite regăsirea originii unui mesaj publicitar politic, pentru a şti cu exactitate cine l-a finanţat. Este vorba despre o aplicaţie utilă în Statele Unite, unde publicitatea este un element omniprezent în orice campanie şi unde există numeroase organisme finanţatoare.
- PollTracker: destinat celor foarte interesaţi de sondaje, care nu vor să rateze vreun studiu de opinie.
YOUTUBE, INSTAGRAM, FLICKR, SPOTIFY, TUMBLR
Campania din 2012 se desfăşoară pe toate tipurile de suport, inclusiv muzică, imagini, etc.
- Tabăra lui Barack Obama:
Spotify: Playlistul lui Barack Obama poate fi accesat gratuit pe Spotify. Acesta conţine piese U2, Al Green sau Arcade Fire.
Flickr: Fotografiile cele mai avantajoase ale lui Barack Obama şi cele mai dezavantajoase al lui Mitt Romney se află pe pagina de campanie pe Flickr a preşedintelui, la adresa .
Tumblr: Imagini animate în format GIF cu cele mai bune momente din timpul discursurilor sale, citate, fotografii afişe, pot fi accesate la adresa aceasta.
YouTube: Pe site-ul de partajare video, 237.000 de navigatori pe Internet sunt abonaţi la canalul contului lui Barack Obama, care difuzează clipurile sale de campanie şi intervenţii ale soţiei sale Michelle sau cântăreţei Beyoncé.
- Tabăra lui Mitt Romney:
Spotify: Ce ascultă candidatul când parcurge statul Ohio în autobuz? Beach Boys, Kid Rock şi Commodores (Motown), potrivit playlistului său.
Flickr: Fotografii cu Romney în campanie, în cursul unor reuniuni, în faţa steagului american, pot fi accesate la adresa .
Tumblr: O avalanşă de fotografii cu copii, femei, simpatizanţi, toate dedicate gloriei candidatului republican, sunt accesibile la adresa .
YouTube: Pe canalul de pe contul lui Mitt Romney pot fi accesate numeroase mesaje publicitare şi un videoclip despre "povestea de dragoste" a cuplului Mitt-Ann, la adresa.
Citește pe Antena3.ro