Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu nu ar fi trecut examenul de bacalaureat, daca l-ar fi dat acum, iar solutiile sale ar fi fost similare celei prezentate ieri, in direct, la un post de televiziune, pentru subiectul al doilea de la proba de Limba si literatura romana.
Pentru solutia prezentata aseara, Funeriu a primit note intre 0 si 5 de la profesori de calibru, care au facut parte din comisiile de examinare in acest an sau din anii anteriori si care au evaluat 'lucrarea' demnitarului, la solicitarea Jurnalului National.
Situatia este cu atat mai penibila pentru ministru, cu cat, dupa promptitudinea cu care a raspuns acesta invitatiei moderatorului Ion Cristoiu de a solutiona subiectul, se deduce ca a venit 'cu tema pregatita'.
In favoarea lui Funeriu este doar scuza ca, asa cum a precizat in cadrul aceleiasi emisiuni, este profesor de chimie, nu de romana.
Cum arata solutia Funeriu
Cerinta a fost: 'Scrie un text de tip argumentativ de 15 - 30 de randuri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu: 'A avea un ideal inseamna a avea o oglinda''.
Funeriu raspunde: “Acest subiect nu poate sa nu fie oarecum influentat de o experienta personala pe care am trait-o si care mie mi-a schimbat destinul. A fost in momentul in care am fost angajat de Institutul japonez pentru care am lucrat, care m-a angajat din momentul in care eram cercetator in Statele Unite. Dupa ce m-au angajat, am mai continuat sa stau sase luni in Statele Unite, platit de Institutul japonez si, la un moment dat, mi-au spus: acum este momentul sa vii in Japonia. Si am avut o discutie cu directorul institutului caruia i-am spus, nefiind 100% sigur ca e bine sa merg in Japonia, l-am intrebat: ce se intampla daca nu merg in Japonia? Nu a spus nimic 3 minute, aproximativ, dupa care mi-a spus: as crede ca esti un egoist. De ce mi-a schimbat acest lucru destinul? Pentru ca acel om, si de aceea am un respect deosebit pentru poporul japonez, pentru ca acel om a stiut in acel moment ca eu am cantarit foarte atent ambele variante si ca nu am ajuns la o concluzie. Si a decis sa faca ceea ce fiecare dintre noi ar trebui sa faca cel putin o data in viata. Sa-si puna oglinda in fata. Si el mi-a aratat ca, daca dupa increderea pe care el mi-a acordat-o, eu mi-as fi dat demisia si nu as fi mers in Japonia as fi fost un egoist. Si n-a fost multumit cu aceasta oglinda. Si de aceea am mers in Japonia si toata viata mea Japonia va ramane un punct de reper pentru mine'.
Ce spun profesorii de romana
Un profesor de Limba si literatura romana, care a facut parte din comisiile de evaluare la bacalaureat mai multi ani la rand, spune ca raspunsul ministrului Funeriu ar putea fi notat cu 0 de catre un profesor mai exigent si cu 5 de catre unul foarte indulgent.
'Cred ca pentru domnul ministru, rezolvarea acesui subiect a fost un simplu exercitiu ludic, fara o legatura cu cerinta si baremele de rigoare. Nu a respectat structura textului argumentativ: ipoteza, argumente sau contraargumente, concluzie. In al doilea rand, textul nu contine indici de ierarhizare de tipul “in primul rand', “in al doilea rand', “pe de-o parte', “pe de alta parte' etc. In al treilea rand, textul contine marci ale subiectivitatii, specifice insa unei confesiuni, nu unui text argumentativ. In rest, nu se pune problema incoerentei sau a lipsei de logica', explica George Ardeleanu, lector la Facultatea de litere din cadrul Universitatii din Bucuresti, fost membru al comisiilor de examinare la Bacalaureat..
Un alt profesor universitar, fost profesor de liceu, cu experienta didactica de 16 ani, a conchis dupa lectura solutiei oferita de ministrul Educatiei: 'E cam jalnic. I-as da 8 puncte pentru redactare si 4 puncte pentru continut. Considerand ca acest subiect a fost de 30 de puncte, nota finala ar fi 4. Asta pentru ca am urmat baremul. Daca mi-ar fi dat acest raspuns in clasa, i-as fi dat o nota mai mica'. Acelasi profesor a tinut sa precizeze ca prefera anonimatul nu atat pentru ca s-ar teme de consecinte, ci pentru ca nu considera justificate criticile la adresa ministrului, in contextul Bacalaureatului: 'Sunt dintre cei care considera ca examenele din acest an au fost corecte. Nu pot fi de acord sa se asocieze balbele lingvistice ale ministrului cu organizarea examenelor. Pe de alta parte, ministrul a dat un raspuns oral, iar eu am notat pe un text care a reprodus acel raspuns, nu pe un text scris de mana ministrului'.
Un alt profesor de Limba si literatura romana, care a facut parte dintr-o comisie de examinare chiar anul acesta, spune, sub rezerva anonimatului, ca punctajul pentru solutia prezentata de ministru ar fi, cu maxima indulgenta, 15 din 30. Tinand insa cont de faptul ca nu toti membrii unei comisii sunt la fel de ingaduitori, e putin probabil ca s-ar fi dat o nota de trecere.
Iata cum arata, concret, evaluarea care cumuleaza 15 puncte sau nota 5:
2p pentru formularea partial adecvata a textului
0p pentru absenta conectorilor specifici textului argumentativ
0p pentru absenta unei ipoteze care sa includa punctual de vedere
3p pentru enuntarea – aproximativa – a unui argument
3p pentru dezvoltarea argumentului enuntat
1p pentru formularea aproximativa a unei concluzii (de fapt, concluzia se refera la argumentul prezentat si dezvoltat, nu la cunoasterea de sine)
1p pentru registru stilistic adecvat
2p pentru corectitudine gramaticala
2p pentru punctatie
1p pentru incadrarea in limitele de spatiu
Specializarea ministrului Educatiei, "dincolo de orice domeniu"
Ministrul Educatiei nu este la prima "abatere" in privinta problemelor Limbii si literaturii romane. Recent s-a facut remarcat in Senat prin sustinerea demonstratiei potrivit careia substantivul "coleg" este de genul neutru, adica s-ar conjuga "un coleg doua colegi". "Putem sa dam foarte multe lectii de gramatica, putem sa dam foarte multe lectii de foarte multe lucruri, dar nu imi voi permite acest lucru. Imi voi permite doar sa spun ca in limba romana, in Dictionarul explicativ al limbii romane, cuvantul «coleg» este neutru, nu este de gen feminin", a declarat Funeriu, sfidand DEX-ul si starnind hohote de ras. Bineinteles, de vina pentru gafa a fost lapsusul, asa cum a motivat ulterior ministrul, sau faptul ca l-a enervat un coleg din Guvern. Tot actualul ministru al Educatiei le-a urat bobocilor "bun venit in clasa intaia" si a vorbit despre "problemele (…) este ca". Iar din CV-ul ministrului aflam ca are numar de telefon de "servici", nu de serviciu, Funeriu prezentandu-se drept "Fondator si Presedinte, (1994-1998) a (in loc de «al») Asociatiei Studentilor Romani din Strasbourg", folosind incorect si virgula, nu doar acordul.
Cu toate acestea, ministrul Funeriu se pricepe foarte bine la teoria pixelului albastru, pe care a studiat-o o zi intreaga, asa cum a declarat in direct, la emisiunea lui Dan Diaconescu de la OTV, in noaptea de 27 spre 28 noiembrie 2009. Ministrul a facut un calcul detaliat al traiectoriei palmei lui Traian Basescu, participand activ la demolarea pas cu pas a filmului care aducea marturia reactiei necontrolate a sefului statului, in cazul lovirii unui minor din public, in campania electorala din 2004. Daniel Funeriu si-a inceput seria interventiilor la OTV prin a declara ca s-a documentat intreaga zi in domeniul biomecanicii, ca sa demonstreze ca cea mai mare viteza a pumnului unui campion de box este de 50 de kilometri la ora, iar presedintele Basescu ar fi trebuit sa-si miste mana cu o viteza de doua ori mai mare, ca imaginile sa fie reale. "Eu sunt om de stiinta. Am un laborator de cercetare in München, am lucrat trei ani in Statele Unite, cinci ani am facut cercetari in Japonia, deci vorbesc despre ceea ce stiu (…) Eu sunt specialist in chimie, biochimie, biofizica, dar specializarea mea in stiinta este dincolo de orice domeniu", explica actualul ministru al Educatiei in emisiunea lui Dan Diaconescu.
Nu cu acelasi exces de zel s-a documentat ministrul Funeriu si in legatura cu recorectarea lucrarilor celor 65 de elevi care au obtinut 10.00 pe linie la Bacalaureat. Chiar daca notele obtinute au fost reconfirmate, ministrul ar fi trebuit sa stie ca, potrivit metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de Bacalaureat, Comisia de evaluare poate solicita, prin sondaj, anumite lucrari pentru verificarea mediilor. "Ministerul Educatiei nu a cerut asa ceva. Este fals!", a declarat ministrul intr-o emisiune la postul B1 TV.