x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator În 2010, trenurile CFR Călători au întârziat cinci ani şi trei luni

În 2010, trenurile CFR Călători au întârziat cinci ani şi trei luni

de Elena Stan    |    23 Ian 2011   •   20:05
În 2010, trenurile CFR Călători au întârziat cinci ani şi trei luni
Sursa foto: Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional

147887-ds-1379.jpgTrenurile de călători au reuşit să acumuleze anul trecut mii de minute întârziere, echivalentul a nu mai puţin de cinci ani şi trei luni!!! Cele mai mari întârzieri se înregistrează pe rutele care leagă Bucureştiul de Valea Prahovei şi de litoralul Mării Negre.

Cauzele care au dus la această situaţie demnă de Cartea Re­cor­durilor sunt multiple, de la furtul de linii ferate până la căderi de copaci pe linie, sau lucrări la calea ferată. "Pe întreaga pe­rioadă a anului 2010 au fost îndrumate în total aproximativ 560.000 tre­nuri de călători. Timpul mediu de întârziere înregistrat de un tren de călători pe zi a fost de până în 5 minute. Indicatorul utili­zat pen­tru evaluarea parcursului trenurilor este "trenkm". În­târ­zie­rea medie a unui tren la 100 km parcurşi a fost de aproximativ 3 minute", potrivit informaţiilor primite de la CFR Călători.

În fiecare zi au fost puse în circulaţie 1.534 de trenuri, fiecare din­tre acestea înregistrând un timp mediu de întârziere de până la 5 minute, adică 7.670 de minute în fiecare zi. Dacă facem un cal­cul sumar, vom observa că în 2010 trenurile de călători au în­târ­ziat 46.659 de ore, adică 1.944 de zile, ceea ce înseamnă 5,3 ani. Ca şi anii trecuţi, vara au fost probleme din cauza dilatării şinelor, iar la începutul lunii decembrie problema a fost reprezentată de ninsorile abundente care au perturbat atât traficul feroviar, cât şi pe cel rutier şi aerian. "Rutele pe care s-au înregistrat cele mai multe întârzieri în 2010 au fost Bucureşti – Constanţa şi Bucureşti – Câmpina – Predeal din cauza lucrărilor de rea­bilitare executate de CNCF CFR SA. De asemenea, întârzieri foarte mari au fost înregistrate în zilele de vară şi la începutul lunii decembrie din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, perturbând circulaţia trenurilor de călători", potrivit CFR Călători. Întârzierile au fost cauzate de lucrări de reabilitare şi reparaţii, restricţii de viteză ale căii ferate, probleme tehnice ale materialului rulant.

Forţa majoră este o altă explicaţie a întârzierilor. La acest capitol CFR Călători încadrează calamităţile naturale, evenimentele de cale ferată, furturile de echipamente de siguranţa circulaţiei, întârzierile înregistrate pe teritoriul căilor ferate vecine, grevele feroviare şi restricţiile de viteză necesare pentru derularea lucrărilor de reabilitare pe coridoarele paneuropene.

Din cele 2.750 de vagoane ale CFR Călători aproximativ 1.000 necesită înlocuire sau modernizare. Durata de viaţă a unui vagon este de până la 18 ani. În acest an, prin programele de investiţii cu fonduri alocate de la bugetul de stat se propune achiziţionarea unui număr de aproximativ 18 vagoane nou construite şi modernizarea a circa 34 vagoane.

Parcul inventar al CFR Călători înregistrează circa 827 locomotive care asigură circulaţia zilnică a trenurilor. Durata medie de viaţă a mijloacelor de tracţiune este de circa 35 de ani, iar CFR Călători are aproximativ 560 de unităţi motoare care ar trebui înlocuite.

×