Deja cunoscutul proiect „Ora de educaţie rutieră” revine în unităţile de învăţământ din Capitală. Începând din 21 ianuarie, pe parcursul a cinci săptămâni, peste 5.000 de copii din 29 de şcoli vor învăţa importanţa respectării regulilor de circulaţie.
De la regulile despre cum să traverseze stradă corect la cele cu privire la folosirea centurii de siguranță și a scaunului auto, până la normele care se adresează bicicliștilor, activitățile de la „Ora de educație rutieră” se învârt în jurul celor trei cuvinte-cheie: siguranță, implicare și responsabilitate, lucruri esenţiale în viaţa celor mici, având în vedere că cea mai mare categorie de victime ale accidentelor rutiere sunt copii. Aceştia fie sunt loviţi de o mașină atunci cand traversează strada neregulamentar, fie când se joacă în locuri nesigure pentru ei.
„Ora de educaţie rutieră” durează 50 de minute şi va fi susţinută de către echipe formate din 3 studenţi ai Facultăţii de Psihologie, împreună cu un agent de poliţie, plus învăţătorul clasei.
Ce ştiu şi ce nu ştiu copiii
În urma unui studiu realizat cu 3.000 de copii de clasa a III-a, coordonat de “Ora de educație rutieră” Bucureşti, psihologii voluntari ai proiectului au observat următoarele aspecte:
• 35% dintre aceştia nu ştiu cum pot recunoaşte un poliţist
• peste 37% nu ştiu când trebuie să se adreseze organelor de poliţie
• 70% ştiu care sunt cele două culori pentru semaforul destinat pietonilor
• 81,6% cunosc semnificaţia termenului de “pieton”.
Desfăşurat în toate cele şase sectoare ale Bucureştiului, în “Ora de educaţie rutieră” sunt implicate numeroase persoane, printre care amintim 300 de învăţători, 60 de şcoli, 50 de studenţi şi 30 de poliţişti locali.
Pentru că mulţi părinţi nu sunt conştienţi de aceste măsuri de siguranţă elementare, România e prima în Europa, la numărul copiilor sub 14 ani morţi în accidente rutiere, adică 27 de cazuri la 1 milion de locuitori sub 18 ani.
Peste 8.000 de copii au murit în accidente rutiere produse în Europa, în ultimii zece ani. Jumătate erau pasageri într-un autoturism, iar restul pietoni sau biciclişti.
Reușim să antrenăm un număr mare de copii şi le oferim ocazia să participe fie la dezbaterile libere, fie la jocurile pregătite. Tema orei se răsfrânge inclusiv asupra climatului din sala de curs: elevii se simt în siguranță să pună întrebări și să comunice dilemele pe care le au.
Ana Irina Ionescu, psiholog voluntar
Proiectul e binevenit și necesar, mai ales că Bucureștiul este pe primul loc în topul orașelor din România unde s-au petrecut accidente în care victime sunt copii