Serviciul de mesaje electronice, e-mail, a împlinit 30 de ani la data de 3 august 2014. Cu această ocazie, Bitkom a prezentat un studiu privind numărul de utilizatori de email din Uniunea Europeană. Media europeană se situează la 67%, adică doi din trei cetăţeni din UE au cel puţin un cont de email. Lider este Olanda, unde 90% din populaţie deţine o adresă validă de email. De partea opusă se situează România, cu 42%, adică mai mult de jumătate din populaţia ţării nu deţine un cont de email. Cea mai mare creştere din UE aparţine Germaniei care, din 2003 până în 2013, aproape că şi-a dublat utilizatorii de email, urcând de la 42 la 78%. Cercetătorii de la Bitkom, citaţi de Pcwelt, sunt convinşi că, în ciuda concurenţei din partea chat-urilor şi IM, utilizatorii de e-mail vor continua să se înmulţească.
Loialitate faţă de primul email
Doar unu din cinci utilizatori de e-mail are un cont mai vechi de zece ani (19%). 35% au un cont mai vechi de şase ani şi 25% folosesc un cont creat în ultimii cinci ani. Crearea primul cont de email variază de la o grupă de vârstă la alta. Grupa de vârstă 14-29 şi-a creat în medie primul cont în urmă cu şase ani, cei între 30-49 de ani în urmă cu 11 ani, în timp ce persoanele de peste 50 de ani şi-au creat un cont în medie în urmă cu nouă ani. De altfel, studiul a arătat că aproape fiecare al doilea utilizator continuă să îşi folosească primul cont de email creat (46%), bărbaţii (49%) fiind mai loiali decât femeile (43%) în acest sens. Studiul a fost realizat în luna iulie 2014 pe un eşantion reprezentativ de 1.008 persoane din cele 28 de state UE cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani.
30 de ani de dezvoltare continuă
Primul e-mail a sosit în Germania în 1984. Posta digitală costa la acea vreme 20 de cenţi pentru fiecare pagină A4. Primul posesor de cont de email a fost Michael Rotert. Informaticianul din Karlsruhe a primit un email de la o prietenă din SUA, dar pentru asta a trebuit să implementeze un mailserver. Pentru reuşita experimentului, profesorul Werner Zorn a construit un calculator care ocupa pivniţa Universităţii din Karlsruhe. Mesajul în limba germană primit din SUA a fost: „Bine aţi venit la CSNET”. CSNET era la acea vreme o comunitate la care au aderat mai multe universităţi americane. Ani la rând emailul a fost acceptat doar în instituţiile militare şi de cercetare. Abia după 1990 aceasta a putut fi utilizat şi în scop privat şi comercial.
„În urmă cu 30 de ani a început succesul emailului în Germania. O formă de comunicare rapidă, avantajoasă şi confortabilă. Numărul utilizatorilor de email va continua să crească”, a declarat directorul Bitkom, Bernhard Rohleder. Conform studiului Bitkom, în fiecare zi mapamondul este cutreierat de 191 de miliarde de emailuri noi. Aproape 90% dintre aceste sunt spam.