x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Povestea nebună a PRINŢULUI PILOT care a transmis americanilor cel mai important mesaj al REGELUI MIHAI

Povestea nebună a PRINŢULUI PILOT care a transmis americanilor cel mai important mesaj al REGELUI MIHAI

27 Mai 2015   •   15:57
Povestea nebună a PRINŢULUI PILOT care a transmis americanilor cel mai important mesaj al REGELUI MIHAI

Pilot talentat, bărbat şarmant şi cu un comportament de adevărat nobil, a fost singurul român care a participat la misiunile de noapte pe frontul de răsărit în anii '40.

Implicarea lui Bâzu Cantacuzino în război a fost un act voluntar, nefiind obligat să se înroleze. La momentul în care România intră în război, alături de Germania, Bâzu era şeful companiei aeriene civile LARES fiind trecut în rezervă. Însă firea, educaţia şi temperamentul nu l-au lăsat să stea deoparte.

Astfel se înrolează, în 1941, şi ajunge la Escadrila 53 Vânătoare de la Mamaia, unde îndeplineşte misiuni de recunoaştere şi luptă în Marea Azov, ruşii nereuşind niciodată să îl doboare. Avioanele folosite de escadrilă erau de provenienţă britanică de tip Hurricane. Cât a fost înrolat a împărţit acelaşi regim de viaţă cu camarazii din escadrilă în pofida originii sale nobile.


Bâzu, fiul lui Mihai Cantacuzino şi a Marucăi Cantacuzino se naşte în noiembrie 1905. A făcut şcoala în Bucureşti. În 1933 face cursurile de pilotaj la Şcoala de Pilotaj Mircea Cantacuzino unde îl are instructor pe Constantin Coty Abeles. Obţine brevetele de pilot de gradul 1 şi 2.

Citeşte şi: Triunghiul amoros: Maruca Cantacuzino, George Enescu şi Nae Ionescu

Fire pasională şi energică, un sportiv desăvârşit, participă la mai multe competiţii de acrobaţie aviatică devenind un as în zborul la mică înălţime, lucru care îl va ajuta în misiunile de recunoaştere şi atac din timpul războiului. În 1935 face cursurile de acrobaţie aviatică iar în anul 1939 devine campion naţional.

Probabil că a practicat cam toate sporturile la modă şi a excelat în fiecare din ele. Evident că femeile roiau în jurul lui, fie ca erau de origine nobilă sau nu. Bârfa târgului din vremea respectivă spunea că avea o agendă cu nume de femei organizată în ordine alfabetică.

A practicat, bobul, motociclismul, înotul, tenisul şi hocheiul. A fost căpitanul echipei naţionale de hochei şi datorită lui au România a participat la 3 campionate mondiale, el suportând şi cheltuielile legate de echipamente.


Compania LARES îi cere lui Bâzu să se întoarcă fiindcă firma avea nevoie de experinţa sa. El acceptă în pofida faptului că ar fi vrut să rămână să lupte în continuare.

Aşa cum trăia, aventuros şi pe repede înainte, aşa s-au desfăşurat şi căsătoriile sale.

Primul mariaj se produce în 1928 când se căsătoreşte cu Georgeta Diamandi. Căsătoria este furtunoasă, se produc multe certuri astfel încât Georgeta cere divorţul un an mai târziu. Cei doi se împacă dar până la urmă tot divorţează în 1931.

După numai un an vrea să se căsătorească cu sora Georgetei, Anca Diamandi, ea fiind mai frumoasă şi mai caldă decât sora sa. Ca să se poată căsători (cei doi fiind rude de gradul doi în urma primei căsătorii a lui Bâzu) aşa că cere o dispensă de la rege care să permită bisericii să îi căsătorească. Biserica lasă la latitudinea insituţiilor laice să decidă aşa cei doi primesc acceptul, nunta având loc în 1934, după ce Anca primeşte din partea lui o dotă de 1 milion de lei. După doi ani cei doi au o fetiţă Ioana Maria. Nu se ştie cum a început legătura celor doi, bârfele spuneau că relaţia dintre Anca şi Bâzu ar fi fost în paralel cu primul mariaj.

Citiţi şi: Exclusiv! Un roman intr-o fotografie de premiu Pulitzer

A vrut să facă ocolul pământului cu avionul în 1934. A strâns bani, a primit şi din partea statului o parte şi cu mare greutate a reuşit să cumpere un avion dar din nefericire aparatul de zbor nu corespundea pentru o astfel de călătorie.


În 1943 Bâzu face nenumărate cereri ca să se poată întoarce pe front. În sfârşit îi este acceptată cererea şi ajunge la Grupul 7 vanatoare, conducând Escadrita 58. Publicaţiile vremii l-au clasat pe locul 6 ca pilot şi stabileşte recordul de 60 de victorii în luptă.

România întoarce armele iar Bâzu primeşte misiunea de a pleaca la Bari pentru a comunica răsturnarea de situaţie din România iar pentru aceasta trebuia să il ducă acolo pe colonelul James Gunn care fusese capturat cu două săptămâni în urmă.

Pentru ca James Gunn să poată fi transportat, a fost montat în avion un rezervor suplimentar iar staţia radio demontată din fuselaj, acolo unde a stat colonelul. Zborul a fost unul extrem de greu şi de riscant. Bâzu a trebuit să zboare cu Messerschmitt-ul peste Iugoslavia care era încă ocupată de germani şi fără staţie trebuia să nimerească precis pe aeroportul Fogia de lângă Bari, care era controlat de americani.

Citeşte şi: Anotimpuri regale. Vara

Bâzu divorţează din nou şi se căsătoreşte cu cea care a afost considerată cea mai frumoasă femeie a Bucureştilor de la acea epocă. Femeia se numea Nadia Herescu, mai tîrziu cunoscută cu numele de scenă Nadia Gray. Cei doi se căsătoresc în 1946 moment în care se adună toată escadrila pentru ultima dată. Veniseră deja ruşii care urau visceral pe toţi care luptaseră împotriva lor, mai ales cu performanţa senzatională a lui Bâzu şi a escadrilei sale.

Nadia Grey în scena de streaptese a filmului La Dolce Vita

Sovieticii desfiinţează LARES şi înfiinţează o altă companie româno-sovietică, Tars. L-au folosit rar e Bâzu ca pilot şi numai în curse aviatice în care a transportat pe mai marii partidului comunist, Tătărăscu, Pătrăşcanu, Maurer, Gheorghe Gheorghiu-Dej sau Ana Pauker.

Ana Pauker probabil că a fost şi ea fermecată de şarmantul prinţ şi pentru o vreme nimeni nu s-a atins de el, însă i se ia paşaportul. Evident, comuniştii nu aveau încredere în acest descendent al unei familii nobile.

Colegii piloţi ai lui Bâzu Cantacuzino fug, unul câte unul, din ţară. Până la urmă soţii Cantacuzino iau şi ei decizia să părăsească România în 1947, anul în care regele Mihai abdică. Întâi pleacă Nadia sub pretextul că trebuie să participe la o filmare.

În anul 1948 o cursă cu destinaţia Milano este controlată la Arad şi se găsesc ascunşi sub scaunul  pilotului aur, cocoşei şi alte lucruri de valoare. Pilotul şi copilotul sunt arestaţi. Dar avionul trebuie totuşi să ajungă la destinaţie iar cel desemnat pentru această misiune este Bâzu Cantacuzino.

Ajuns la Milano prinţul pleacă la Paris unde locuiau mama sa Maruca şi George Enescu. Aici vine şi Nadia care acum îşi ia pseudonimul de Grey. De notat că Nadia Grey a jucat, printre altele, şi în filmul lui Federico Fellini, La Dolce Vita.

Alte articole interesante:
MUNTELE SFÂNT din Maramureș este INTERZIS FEMEILOR! Află ce MIRACOLE se petrec acolo și adevărul despre PEȘTERILE CU COMORI
A prezis moartea lui Ceaușescu și căderea turnurilor gemene. Află ce alte teribile profeții a „scris” părintele Arsenie Boca în fresca unei biserici
ÎNVĂȚĂTURILE Părintelui ARSENIE PAPACIOC: „Nu contează ce zic OAMENII despre tine, ci ce zice DUMNEZEU. Pentru că FOCUL IADULUI are calorii mai multe...”

Bâzu nu se regăseşte nicăieri, relaţia cu Nadia de degradează şi se despart. El pleacă în Spania unde se apucă de acrobaţii aeriene. Din partea comunităţii de români de aici primeşte bani ca să îşi cumpere un avion cu care să participe la concursurile de acrobaţii. O companie americană îl angajează să împrăştie erbicide cu avionul. Chimicalele îi agravează ulcerul iar Bâzu moare, la numai 53 de ani, pe masa de operaţie.

Bâzu Cantacuzino este înmormântat la Madrid iar la ceremonie au participat peste o mie de oameni, diverse personalităţi spaniole, familie, cunoscuţi şi prieteni.

Bâzu a trăit intens, arzând, debordând de energie şi patriotism, cu fineţe, modestie şi decenţă maxime, demne de rangul său nobiliar.

×
Subiecte în articol: bazu cantacuzino prinţul pilot