Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut explicaţii directorilor CFR SA şi CFR Călători după ce marţi zeci de pasageri au aşteptat mai multe ore în frig din cauza unor defecţiuni ale garniturilor de tren.
CFR SA a răspuns printr-un comunicat: "Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că la intervenţia de marţi 24 decembrie 2013 s-au luat măsurile necesare pentru remedierea defecţiunilor şi reluarea circulaţiei feroviare în condiţii de siguranţă, fără încălcarea prevederilor legale în caz de eveniment/incident feroviar. Defecţiunea la linia de contact a fost provocată de ruperea pantografului locomotivei care remorca trenul de călători 2080, între staţiile Târgu Jiu - Lunca Budieni – Copăcioasa".
Ministrul Transporturilor apreciază că situaţia de marţi este o consecinţă a managementului defectuos şi a lipsei de preocupare atât a consiliilor de administraţie, cât şi a directorilor celor două societăţi de cale ferată, se arată într-un comunicat al instituţiei.
"Nu este posibil ca timp de patru ore călătorii să îngheţe într-un tren, în timp ce oamenii cu funcţii înalte din aceste societăţi stau bine mersi la căldură. Modul în care conducerile celor două companii au tratat această situaţie ne arată de fapt calitatea slabă a actului de management. Cei din fruntea companiilor au demonstrat că sunt mai degrabă interesaţi de salariile consistente decât de călători. Această atitudine explică, de altfel, şi rezultatele nesatisfăcătoare ale CFR SA şi CFR Călător", a declarat Mănescu, în comunicat.
Potrivit ministerului Transporturilor, managerii nu au luat măsurile necesare în acest caz, încălcând prevederile legale, iar consiliile de administraţie, conform legii, nu au intervenit în supravegherea activităţii managerilor pentru a asigura un transport civilizat călătorilor.
Marţi, la ora 6:50 s-a prosus scoaterea accidentală de sub tensiune pe distanţa Târgu Jiu – Gilort (secţia Târgu Jiu – Filiaşi) din cauza ruperii pantografului locomotivei care remorca trenul de călători 2080. Mecanicul trenului a solicitat locomotivă de ajutor şi echipă de intervenţie pentru linia de contact.
Pe secţia Târgu Jiu - Lunca Budieni - Copăcioasa au rămas fără tensiune două trenuri: trenul de călători 2080 cu pantograful rupt (pe fir 1 al liniei duble Lunca Budieni – Copăcioasa) şi trenul de marfă 89318 (pe linia simplă Târgu Jiu - Lunca Budieni).
La ora 8:07 pleacă din remiza CFR Călători - Târgu Jiu o locomotivă, iar la ora 9:02 trenul 89318 este retras în staţia Târgu Jiu cu ajutorul acestei locomotive. La ora 9:07 se îndrumă drezina pantograf pentru asigurarea pantografului locomotivei trenului 2080, iar la ora 9:38 se repune sub tensiune firul 2 pe distanţa Copăcioasa – Lunca Budieni şi se reia circulaţia pentru restul trenurilor pe fir 2.
Trenul 2080 este retras la ora 10:41 în Copăcioasa (+234 minute) şi anulat pe restul distanţei. La ora 11.00 cei 36 de călători din trCFR SA: Am luat toate măsurile pentru remeenul 2080 au fost preluaţi cu trenurile 1824 şi 2082.
În urma acestei defecţiuni, trei trenuri de călători au înregistrat întârzieri totale de 382 de minute: trenul 2080, care a avut pantograful rupt - 234 minute, tren 2091 - 101 minute şi trenul 2082 - 47 minute.