De zece zile, de când a început campania electorală, partidele se întrec în materiale de promovare care mai de care mai ingenioase. Cum pe stradă nu mai au voie să-și plaseze bannere, iar la TV trebuie să plătească pentru reclama electorală, partidele au transformat Facebook-ul într-un câmp de luptă al ironiilor și înțepăturilor pentru a capta simpatia alegătorilor.
Înainte de începerea campa-niei electorale, Alina Gorghiu se plângea că PNL stă prost cu finanțele pentru campanie, motiv pentru care liberalii au ales să-şi facă propagandă pe bani mai puţini în mediul online, urmând modelul preşedintelui Klaus Iohannis, care în 2014 a ieşit învingător în alegeri după ce a câştigat generația Facebook de partea lui. După ce în 2012 s-a filmat mergând din uşă în uşă pentru a propovădui cuvântul liberalilor şi a încercat fără succes să convingă un copil să-i deschidă uşa, Alina Gorghiu a revenit recent cu un nou clip, care loveşte direct în PSD. În noul filmulet, Gorghiu reuşeşte să convingă un copil singur acasă să îi deschidă uşa, spunându-i că „Victor” vrea să-i copieze temele şi „Liviu” vrea să-i fure sandvişurile, făcând trimitere la liderii PSD Victor Ponta şi Liviu Dragnea. „Haide, că dacă nu-mi deschizi, o să câştige PSD-ul”, spune şefa PNL prin uşă. Discursul convinge copilul, care deschide uşa şi îi sare în brațe şefei PNL. „O, vino încoace frumuseţea mea, nu o să ţi le fure, îţi promit", îl consolează Gorghiu. Liberalii au reeditat şi un clip de propagandă al PSD, căruia i-au adăugat un final ironic. „Cred în țara mea, cred în noi, pentru că ştiu cât de demni şi muncitori suntem noi românii”, spune Rovana Plumb într-un clip în care îndeamnă alegătorii s îndrăznească şi ei să creadă în România. Liberalii au completat însă cu un material din presă în care social-democrata este acuzată că ar fenta timbrul de mediu, prin înmatricularea bolidului de lux al familiei în Bulgaria. „Înmatriculează-ți şi tu maşina în România, țara ta! Nu ca Rovana Plumb!”, au atacat liberalii. Un alt clip al PNL prezintă istoria României într-o manieră personală, în care liberalii îşi revendică identitatea de la partidul Brătienilor, ajun-gând brusc la zilele noastre, unde îl compară de Dacian Cioloş cu marii conducători ai țării. „Cine va conduce România în astfel de vremuri şi mai ales încotro? Înaintaşii noştri ne obligă la o singură direcție: înainte. Se poate, dar numai prin noi înşine. Dacian Cioloş şi Partidul Național Liberal”, se arată în filmuleț.
PSD îl atacă pe Dacian Cioloş
Un clip al PSD prezintă în schimb un caiet cu pagini goale cuprinzând, chipurile, “realiză-rile Guvernului la împlinirea unui an de activitate”. Filmul începe cu o întrebare ironică la adresa premierului. „Se împli-neşte un an de la instalarea Guvernului Cioloş: La mulți ani?”, după care, acțiunea se mută în stradă, unde caietul cu realizări este arătat trecătorilor. „Of, realizări zero”, „Nu conține nimic. Nu au avut transparență, nu au avut nimic de spus”, „Care Guvern? Nu au făcut nimic până acum”, sunt câteva dintre răspunsurile pesediştilor.
Diferență de 13%
Potrivit unui sondaj efectuat de CCSB, după prima săptămână de campanie, diferența dintre PSD şi PNL, este de 13%.
Întrebați cu ce partid vor vota la alegerile parlamentare din 11 decembrie, respondenții au ales: PSD – 40,2%, PNL – 27, 2%, USR – 11%, UDMR – 5,4%, ALDE – 5,2%, PMP – 5%, PRU – 4,2%, Alții –1,8%. Conform unei monitorizări realizate de MediaTRust, în prima săptămână de campanie, la televiziuni au fost difuzate în total 451 de spoturi electorale, PSD a avut 220, PRU 192, PNL doar 17, restul venind de la UDMR - 6, Partidul România Mare, Asociația Italienilor din România şi Uniunea Sârbilor din România - câte 4 , ALDE şi PMP - câte 2. Prețul unui spot electoral pentru TV pleacă de la 41,66 de euro pe minut și ajunge la 1.400 de euro, în funcție de postul de televiziune și de ora de difuzare.