x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

15 Noi 2005   •   00:00

15 noiembrie 2005

Oprea Dorina, Teleorman:
"M-am angajat de la varsta de 16 ani la o intreprindere unde am lucat din anul 1966 pana la 1986. In 1986 am nascut si am fost nevoita sa-mi intrerup serviciul. Dupa sapte ani, in 1993, am vrut sa ma reangajez, dar nu am mai putut pentru ca s-au facut restructurari. Dar am beneficiat de somaj timp de noua luni, din 01.06.1993 pana la 15.03.1994. Doresc sa stiu daca la varsta de 55 de ani si cu vechimea de 25 de ani, trei luni si sapte zile, in care intra si grupa a II-a de munca de patru ani si sporul de vechime de la 15.11.1981 la 01.08.1986 de 12% si din 01.08.1986 la 15.11.1986 de 20%, pot cere pensionare normala sau anticipata?"

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Intrucat nu cunoastem luna si anul nasterii doamnei Oprea, perioada in care dansa ar putea beneficia de pensia pentru limita de varsta, cu aproximatie, este mai 2008-iulie 2009, la implinirea varstei de 58 ani si 4 luni - 58 ani si 7 luni, cu un stagiu complet de cotizare de 26 ani si 8 luni - 27 ani si 2 luni. Pentru a putea beneficia, la acest moment, de pensia anticipata partial, trebuie ca doamna Oprea sa faca dovada acestui stagiu de cotizare. In consecinta, o indrumam sa se adreseze Casei Judetene de Pensii Teleorman cu carnetul de munca in vederea calcularii vechimii in munca si stabilirea eventualelor drepturi de pensie, daca este cazul".

Mona Istodor, Bucuresti:
"Firma la care lucrez nu imi achita drepturile pe care le am pentru ca sunt in concediu pentru cresterea copilului pana la doi ani. Legea obliga firma sa ma plateasca, insa directoarea spune ca nu sunt bani. Ce sa fac?"

RASPUNS: Conform art.133 alin.(2) din Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, calculul si plata indemnizatiei de asigurari sociale se fac lunar de catre angajator, cel mai tarziu o data cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectiva. Trebuie sa stiti ca neplata drepturilor constituie un litigiu de munca drept pentru care trebuie sa va adresati compartimentului Legislatia Muncii din cadrul Directiei de Munca Solidaritate Sociala sau sa sesizati Compartimentul Control din cadrul Directiei Finantelor Publice. De asemenea, va puteti adresa Inspectoratului Teritorial de Munca Bucuresti cu adresa in strada Radu-Voda 26-26A, Sector 4, telefoane: 331.76.14, 331.13.30 sau 331.76.15.

Matei Ion, Bucuresti:
"Suntem un bloc cu doua scari si vrem sa ne facem asociatie de proprietari separata. Se poate? Daca da, ce acte ne sunt necesare?"

Ion P. Ion, Bucuresti:
"Ce acte ne sunt necesare pentru infiintarea unei asociatii de proprietari?"

RASPUNS: De la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat am primit urmatoarele informatii: "In cazul in care se constituie asociatie de proprietari pe tot blocul sunt necesare urmatoarele acte: doua cereri tip, Statutul Asociatiei de Proprietari + tabel nominal cu semnaturi, actul Constitutiv + tabel nominal cu semnaturi, acordul de asociere + anexa cu tabelul nominal cu proprietarii membri, procesul-verbal al Adunarii Generale de Constituire + tabel cu semnaturile celor care au participat la aceasta, copie de pe incheierea de la Judecatorie cu inscrierea in Cartea Funciara a actului de proprietate al unui membru al Asociatiei de Proprietari, copie de pe incheierea de la Judecatorie cu inscrierea in Cartea Funciara a cladirii si proces-verbal de predare-primire a mijloacelor materiale si banesti. In cazul in care se constituie asociatie de proprietari pe scari sau tronsoane, existand o scara din blocul respectiv care este deja asociatie de proprietari aveti nevoie de: doua cereri tip, statutul Asociatiei de Proprietari + tabel nominal cu semnaturi, actul constitutiv + tabel nominal cu semnaturi, acordul de asociere + anexa cu tabelul nominal, procesul-verbal al Adunarii Generale de constituire + tabel cu semnaturile celor care au participat la aceasta, copie de pe sentinta definitiva si irevocabila a scarii care este Asociatie de Proprietari, conventie incheiata intre noile Asociatii de Prorietari constituite pe scarile aceluiasi bloc, semnata de presedintii acestora, privind gestionarea serviciilor prestate de toti furnizorii, acord de delimitare intre scari in care se face referire la separarea pe scari, lifturi, terase, subsoluri, teren aferent cladirii, etc., insotit de un tabel cu semnaturile proprietarilor de pe fiecare scara, care sunt de acord cu delimitarea, proces-verbal de predare-primire a mijloacelor materiale si banesti si copie dupa ultima lista de plata a cotelor de intretinere. Daca se constituie asociatie de proprietari pe scari sau tronsoane si nici o alta scara din blocul respectiv nu este asociatie de proprietari aveti nevoie de: doua cereri tip, Statutul Asociatiei de Proprietari + tabel nominal cu semnaturi, actul constitutiv + tabel nominal cu semnaturi, acordul de asociere + anexa cu tabelul nominal, procesul-verbal al Adunarii Generale de constituire + tabel cu semnaturile celor care au participat la aceasta, avize (original si copie) de la furnizorii de servicii, acord de delimitare intre scari in care se face referire la separarea pe scari, lifturi, terase, subsoluri, teren aferent cladirii etc., insotit de un tabel cu semnaturile proprietarilor de pe fiecare scara, care sunt de acord cu delimitarea, conventie incheiata intre noile Asociatii de Prorietari constituite pe scarile aceluiasi bloc, semnata de presedintii acestora, privind gestionarea serviciilor prestate de toti furnizorii, copie de pe incheierea de la Judecatorie cu inscrierea in Cartea Funciara a cladirii, proces-verbal de predare-primire a mijloacelor materiale si banesti si copie de pe ultima lista de plata a cotelor de intretinere. Toate actele prezentate in dosar vor fi semnate, pe ultima pagina a fiecaruia si pe ultima pagina a anexelor, de catre presedintele Asociatiei de Proprietari ales in Adunarea Generala (probat cu procesul-verbal) si stampilate cu stampila Asociatiei de Locatari. Toate actele trebuie completate in original, in trei exemplare, doua din ele ramanand la Asociatia de Proprietari".

Rusu Viorel, Onesti, Bacau:
"Am lucrat la Combinatul Chimic Buzesti din 10.10.1964, incadrat in grupa a II-a de munca pana am plecat in armata in anul 1968. Dupa ce am terminat stagiul militar, m-am intors la acelasi loc de munca pana m-am pensionat, in 1990. As dori recalcularea pensiei dupa noua lege, dar cei de la Combinat mi-au spus ca nu pot beneficia de aceste drepturi."

Radu Aneta, Viseul de Sus:
"Sunt pensionara cu pensie pentru munca depusa si limita de varsta la data de 1.08.2002 si am dosarul numarul 260964. Problema mea este aceea ca nu primesc pensia cuvenita, deoarece nu au fost luate in calcul si sporurile de care am beneficiat. Am primit de la unitatea la care am lucrat raspuns cum ca dansii isi recunosc greselile si am primit o adeverinta numarul 933/4.05.2004 cu sporurile de care am beneficiat. Am inaintat actele la Casa de Pensii Maramures pentru recalcularea pensiei, dar, din nefericire, nici pana la aceasta ora nu am primit raspuns de la dansii. Va rog sa-mi spuneti unde sa ma adresez pentru a-mi rezolva aceasta problema."

RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11.

CARACTERISTICILE SI OBIECTIVELE UNIUNII EUROPENE
Tratatul asupra Uniunii Europene din 7.02.1992 are drept scop instituirea intre Inaltele Parti Contractante ale Uniunii Europene, acest tratat marcand o noua etapa in cadrul procesului de creare a unei uniuni din ce in ce mai stranse intre popoarele Europei, in care deciziile sunt luate, pe cat posibil, la un nivel cat mai apropiat de cetateni.

Asadar, este evident aspectul democratic al scopului spre care se dirijeaza acest proces pentru ca va fi vorba despre o "Uniune fara incetare mai stransa intre popoarele Europei" si de o Uniune in care deciziile se vor situa intr-o relatie de proximitate cu cetatenii, adica dominata de principiul democratic, fiind de natura sa confere legitimitate democratica constructiei europene.

Uniunea Europeana are la baza Comunitatile Europene, precum si politicile si formele de cooperare prevazute in Tratatul asupra Uniunii Europene, avand sarcina de a organiza, intr-un mod coerent si solidar, relatiile dintre statele membre si dintre popoarele lor. Asadar, la baza Uniunii Europene stau Comunitatile Europene, la care se adauga politicile si formele de cooperare instituite prin Tratatul asupra Uniunii Europene, respectiv politica externa si de securitate comuna si de cooperare in domeniile justitiei si afacerilor interne.

OBIECTIVE. Potrivit art. B din Tratatul asupra Uniunii Europene, aceasta isi propune urmatoarele obiective:
  • promovarea unui progres economic si social echilibrat si durabil, in special prin crearea unui spatiu fara frontiere interne, prin intarirea coeziunii economice si sociale si prin stabilirea unei uniuni economice si monetare cuprinzand o moneda unica;
  • afirmarea identitatii sale pe scena internationala, in special prin implementarea unei politici externe si de securitate comune, inclusiv prin definirea, in perspectiva, a unei politici de aparare comune, care sa poata conduce, in viitor, la o aparare comuna;
  • intarirea protectiei drepturilor si intereselor cetatenilor statelor membre prin instituirea unei cetatenii a Uniunii Europene;
  • dezvoltarea unei cooperari stranse in domeniile justitiei si afacerilor interne;
  • mentinerea integrala a acquis-ului comunitar si dezvoltarea lui, pentru a stabili in ce masura ar fi necesara o revizuire a politicilor si formelor de colaborare instituite prin tratatul asupra Uniunii Europene, in vederea eficacitatii mecanismelor si institutiilor comunitare.

    CONDITII. Obiectivele Uniunii vor fi indeplinite in conformitate cu dispozitiile Tratatului asupra Uniunii Europene, in conditiile si la termenele prevazute de acesta, cu respectarea principiului subsidiaritatii.

    Uniunea dispune de un cadru institutional unic, care asigura coerenta si continuitatea actiunilor intreprinse in vederea indeplinirii obiectivelor sale, respectand si dezvoltand totodata acquis-ul comunitar.

    Uniunea asigura in special coerenta actiunilor sale externe adoptate in cadrul politicilor sale privind relatiile externe, securitatea, economia si dezvoltarea. Consiliul si Comisia au responsabilitatea asigurarii acestei coerente. Ele asigura, fiecare conform propriilor competente, implementarea acestor politici.

    Uniunea respecta identitatea nationala a statelor membre, ale caror sisteme de guvernamant se bazeaza pe principii democratice, respecta drepturile fundamentale, asa cum au fost garantate de Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, semnata la Roma la 4 noiembrie 1950, si asa cum rezulta din traditiile constitutionale comune ale statelor membre, toate acestea fiind considerate principii generale ale dreptului comunitar.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • ×