O infrastructură deficitară, costuri adesea greu de suportat, forţă de muncă indisponibilă - sunt câteva dintre problemele ridicate în 2023 de companiile care au, prin natura activităţii lor, o importantă componentă de logistică implicată în derularea proceselor de zi cu zi. Iar dacă ceea ce ţine de drumuri nu stă în decizia lor, firmele au acţionat în ceea ce priveşte soluţiile de depozitare, numeroase investiţii fiind anunţate în această direcţie pe parcursul anului.
dm drogerie markt, PepsiCo, Terapia, Libris sunt numai câteva dintre companiile care şi-au anunţat planurile de dezvoltare în 2023 în cadrul emisiunii online ZF Logistica businessului, un proiect derulat în parteneriat cu ELI Parks.
„Planificăm pentru anul viitor (2024 – n. red.) o extindere a depozitului general cu 12.000 de metri pătraţi, fiind practic vorba de o dublare a suprafeţei. Am luat această decizie ca urmare a expansiunii magazinelor şi a listării de noi produse”, a spus Dan Cionca, manager de logistică la dm drogerie markt, reţea activă pe segmentul drogheriilor.
dm funcţionează cu un singur depozit central, la Timişoara, iar distribuţia în magazine se face prin cele patru hub-uri partenere - situate în Bucureşti, Făgăraş, Bacău şi Cluj-Napoca. Fiecare hub deserveşte câte o zonă geografică.
„În România, avem două fabrici - una în Dragomireşti, unde producem băuturi răcoritoare pentru toată zona Balcanilor, şi una în Popeşti-Leordeni, unde producem snack-uri. La Dragomireşti avem un depozit complet automatizat care ne ajută să facem faţă volumelor foarte mari de produse. Am investit 15 milioane de dolari. Avem planuri similare şi pentru depozitul de snack-uri, care este acum în proces de construcţie şi va fi gata în trimestrul al doilea din 2024”, a spus, tot la emisiunea online ZF Logistica businessului, Daniel Drăguşin, supply chain director la PepsiCo, gigant din portofoliul căruia fac parte branduri de băuturi precum Pepsi, Mirinda, Prigat, dar şi de snack-uri precum Lay’s, Doritos şi Star.
Tot în ceea ce priveşte divizia de snack-uri, PepsiCo se pregăteşte să încheie în 2024 un plan de investiţii de 100 de milioane de dolari, plan care a constat în instalarea a trei linii noi de producţie în fabrica din Popeşti-Leordeni, ceea ce a dus la dublarea capacităţii, şi în depozitul automatizat care va fi gata anul viitor.
„Avem un depozit de 3.000 de paleţi, dat în folosinţă în 2014. Acum avem un buget de 3 milioane de euro pentru extinderea lui cu o capacitate de încă 3.500 de paleţi, deoarece în ultimii trei ani numărul de paleţi manipulaţi a crescut cu 41%. Asta ne va ajuta şi să exportăm mai mult în următorii cinci-zece ani. Va fi un depozit modern, dotat cu echipamente pentru automatizare. În 2024 vom da un funcţiune această nouă suprafaţă de depozitare”, a spus şi Dragoş Damian, CEO-ul producătorului de medicamente Terapia.
În Cluj-Napoca, Terapia are un depozit de produse finite, unde produsele stau într-o fază intermediară. De acolo, camioanele pleacă spre distribuitorii de medicamente din România, deoarece fabricile de medicamente nu pot să distribuie direct către farmacii şi spitale, o reglementare care ţine de trasabilitatea procesului de distribuţie şi de rigorile depozitării şi ale distribuţiei.
Proiecte de creştere sunt şi în alte industrii.
„Pe lângă depozitul deja construit, mai avem un teren unde ne-am putea dezvolta şi care a fost cumpărat cam în urmă cu cinci ani. Noi sperăm ca piaţa de carte să crească şi în câţiva ani să facem al doilea depozit. Acesta este unul din proiectele noastre pe termen lung. Cred că în doi-trei ani am putea să ne extindem. Investiţia ar fi probabil de două-trei milioane de euro”, a spus Laura Ţeposu, CEO şi acţionar al librăriei online Libris.
Depozitul actual are o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi o capacitate de stocare de un milion de titluri. De acolo sunt expediate zilnic până la 4.000 de colete, iar capacitatea se poate tripla, ca urmare a investiţiilor făcute în ultimii ani în automatizare, mai ales că, în perioade precum Black Friday sau începerea anului şcolar, numărul de comenzi creşte considerabil.
Acestea sunt doar câteva dintre companiile care şi-au anunţat planurile de dezvoltare în cadrul seriei de emisiuni săptămânale ZF Logistica businessului. Anul 2024 începe aşadar cu noi proiecte la orizont, iar dacă infrastructura va completa aceste planuri, şi businessurile companiilor au perspective de creştere.
(sursa: Mediafax)