"CNE se împotriveşte introducerii examenului de admitere, întrucât liceul este un ciclu obligatoriu în România, deci procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar pentru toţi elevii, desfăşurat într-un mod necompetitiv.
Totodată, cum structura noului examen de Bacalaureat este una ce se axează pe competenţe generale, învăţământul liceal ar trebui să promoveze aceleaşi principii, nu să îndrepte elevii către o unică specializare", transmite CNE.
Discriminare
Reforma educației se realizează în România de trei decenii iar elevii au ajuns cobaii deciziilor aberante ale autorităților. Noul proiect al legii Educației introduce un al doilea examen de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională, astfel încât absolvenții de clasa a VIII-a vor fi supuși nu doar emoțiilor fără rost, ci și discriminării. Decizia de susținere a unui alt examen va fi la latitudinea untăților de învățământ pentru maximum de 50% dintre locuri. Restul vor fi ocupate prin repartizare computerizată pe baza rezultatelor la Evaluarea Națională.
La studiu au participat 16.134 de elevi din toată țara. Dintre aceștia, 63% cred că subiectele ar trebui formulate unitar, la nivelul întregii țări, dacă va fi introdus examenul de admitere la licee.
"Prin această variantă, nu vor exista discrepanţe de dificultate în cadrul subiectelor. La polul opus, doar 37% sunt de părere că fiecare unitate de învăţământ ar trebui să le conceapă separat", potrivit CNE.
Totodată, 46,5% dintr elevi cred că bursele de merit trebuie acordate celor care au nota 10 la purtare și se situează în primii 30% din clasă, în ordinea mediilor iar 44,6% consideră că trebuie acordate celor care au 10 la purtare și peste media 9.50 în anul anterior. 9% vor ca bursele să le fie acordate primilor 30% din elevi la nivelul școlii.
Religie
De asemenea, CNE consideră că deși elevii au voie să opteze pentru ora de Religie, în fapt acest lucru nu se respectă.
"Nu considerăm că este posibilă evaluarea credinţei unei persoane, mai ales atunci când majoritatea elevilor care studiază acum disciplina Religie în România studiază religia creştin-ortodoxă. Introducerea acestei discipline ca opţiune la proba la alegere ar însemna că elevii de alte credinţe vor avea din start o opţiune în minus la examenul de Bacalaureat, fapt ce nu ar fi echitabil", arată CNE.
69,5% dintre elevi cred că Religia NU trebuie să fie materie opțională la Bacalaureat, 15,7% sunt de acord să fie introdusă la toate profilurile iar 14,8% consideră că trebuie predată Istoria Religiilor pentru a nu exclude elevii de alte credințe.
Exmatriculare
Circa 39,8% dintre elevi vor reintroducerea exmatriculării, iar 60,2% nu sunt de acord.
Libertate de alegere
Totodată, 54,9% dintre elevi vor ca orele de consiliere psihologică să fie obligatorii iar vizitele la psiholog să fie posibile și fără acordul părinților.
Aproximativ 47,1% dintre elevi vor două ore de matematică pe săptămână, indiferent de profil iar 52,9% nu sunt de acord.
Mai mult, 87,6% vor o mai mare libertate în alegerea disciplinelor de studiu.
Raportul şi recomandările CNE sunt adresate preşedintelui Klaus Iohannis.