Cei mai afectați sunt românii care se bazează pe încălzire cu electricitate. Dar la aceste probleme se adaugă și calculele eronate ale consumului sau ale prețului, din partea furnizorilor. ANPC nu mai face verificări, ca la începutul anului. Ce i-a mai ajutat pe români în primul val de scumpiri deja nu mai este valabil acum. Pe furnizori nu-i mai „vânează” nicio autoritate, de data asta.
Toamna a debutat cu încă un scandal legat de facturile la curentul electric, venit după cel din ianuarie. Deși era previzibilă situația actuală, Guvernul nu a luat nicio măsură din timp, pentru a evita un nou val de erori de calcul în facturile românilor, iar intervenția în forță de la începutul lui 2022 împotriva furnizorilor nu a rezolvat, de fapt, problemele românilor. Nu doar două vedete au primit facturi uriașe pentru lunile iulie și august, ci foarte mulți români care nu știu ce să facă, în situația actuală.
Efectul liberalizării pieței energiei începe să fie simțit în buzunarele românilor care nu sunt familiarizați cu noile reguli și care s-au trezit cu facturi uriașe la curentul electric, încă din lunile de vară. Sumele pe care trebuie să le plătească sunt de trei sau de patru ori mai mari decât anul trecut, la același consum, dar mulți se plâng și de faptul că au primit regularizări bazate pe calcule greșite. ANPC a avut o intervenție în forță, la începutul acestui an, când a și înființat Comandamentul pentru Energie. Autoritatea a dat sute de amenzi, după ce a verificat reclamațiile cetățenilor care au primit facturi calculate incorect. Dar comandamentul a funcționat doar până la 31 martie 2022, termenul până la care a acționat Legea 259/2021, pentru plafonarea și compensarea facturilor la energie.
Condițiile nu au fost comunicate corect
Mulți dintre cei care au primit acum facturi uriașe fie au depășit plafonul de consum, stabilit la 300 de kilowaţi, fie au în continuare probleme cu erorile de calcul făcute de furnizori, iar în acest caz este nevoie ca fiecare în parte să facă sesizare la ANPC. Reprezentanții autorității spun că nu au cum să verifice aceste probleme decât dacă primesc sesizări de la consumatori. Chiar dacă situația actuală arată clar faptul că se repetă aceleași erori din decembrie 2021 și ianuarie-februarie 2022, reprezentanții autorității spun că nu se poate face o verificare generală a furnizorilor, ci doar individual. „Trebuie să se depună o sesizare. Este greu să facem un control de fond și să verificăm 3,8 milioane de facturi”, spune Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Comandamentul înființat în luna ianuarie ar fi putut rămâne funcțional, tocmai pentru a rezolva ceea ce se întâmplă acum, mai ales pentru că noile condiții pe care trebuie să le îndeplinească toți consumatorii nu au fost comunicate corect. Dar măsura nu a fost luată, iar astăzi suntem din nou în haos.
În cazul celor care trebuie să plătească foarte mult, conform noilor reguli și termeni contractuali, consumul s-a raportat la cel de anul trecut, din aceeaşi perioadă, iar cine a depășit pragul de 300 de kilowaţi trebuie să știe că facturile conțin tariful aplicat pe piaţa liberă, care s-a triplat la unii furnizori, din primăvara acestui an. Consumatorii nu au fost informaţi din 2021 că trebuie să facă economii și nici măcar acum, când Guvernul României a modificat cadrul legislativ, nu li s-a explicat consumatorilor ce înseamnă reducerea pragului de la 300 la 255 de kilowați. Problema numărării becurilor pare hilară, dar reflectă exact ce înseamnă acest plafon.
Ce se poate face cu 255 de kilowați
În noua situație, pentru a consuma mai puțin de 255 de kilowați pe lună ar fi nevoie de renunțarea la toate aparatele care ne-au transformat, inițial, din medievali în civilizație evoluată: aer condiționat, radiator, cuptor electric, plită, cuptor cu microunde, fier de călcat, mașină de spălat, uscător de păr și toate celelalte electronice și electrocasnice. Nu becurile sunt problema, ci toate celelalte aparate care, inevitabil, consumă mai mult decât prevede noul plafon. Cei care și-au făcut sisteme de încălzire prin pardoseală, pe bază de curent electric, nu o vor mai putea folosi. Mașinile electrice deja sunt puse sub semnul întrebării, iar cei care se gândeau că le vor putea încărca la prizele de acasă vor avea de plătit facturi și mai mari decât cele de până acum.
Pași de urmat pentru reclamații
Comandamentul pentru Energie al ANPC a făcut un prim pas, în ianuarie 2022, pentru instruirea consumatorilor din România în legătură cu ceea ce pare a deveni noul sport național: sesizarea neregulilor din facturile la energie. De acum înainte, în haosul creat de prețurile enorme, vor fi foarte multe situații în care furnizorii vor fi reclamați, tocmai pentru că nu există precedent și nici o cultură a energiei.
ANPC le-a reamintit consumatorilor, încă de la începutul anului, care sunt pașii de urmat, când le vine factura prea mare: să verifice dacă valoarea consumului cuprinsă în factură este în limitele celei prevăzute în contract, să verifice dacă prețul unitar pentru consumul măsurat după data de 1 noiembrie 2021 este de maximum 0,525 lei/kWh, la energie electrică și 0,25 lei/kWh, la gaze naturale, astfel încât, prețul total, cu toate taxele incluse să nu depășească 1 leu/kWh, la energie electrică și 0,37 lei/kWh, la gaze naturale; să existe rubrica de preț compensat/plafonat pe factura corespunzătoare consumului de energie, de după 1 noiembrie 2021. Pentru viitor, consumatorii vor fi nevoiți să se informeze în legătură cu toate modificările legislative și să facă permanent aceleași verificări, în corelare cu regulile și plafoanele care se schimbă periodic. Iar dacă se constată că pe factură există erori, trebuie să se adreseze furnizorului de energie, pentru clarificări.
Dacă demersul nu se soluționează favorabil, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris, prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese pot fi găsite pe site-ul www.anpc.gov.ro.
Fiecare sesizare trebuie să fie însoțită de o copie a facturii, dar și de o copie a răspunsului furnizorului, în urma primului demers al consumatorului, adresat furnizorului.