Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Administratori la stat, după reguli noi

Administratori la stat, după reguli noi

de Cristian Anton    |   

Guvernanţii schimbă regulile după care vor fi recrutaţi administratorii societăţilor de stat. Autorităţile vor elabora aşa numitele „scrisori de aşteptări”, în care expun pretenţiile pe care le au de la viitorul angajat, iar candidaţii trebui să prezinte într-o „declaraţie de intenţie” perspectiva lor managerială, care va conta în decizia de angajare. Companiile de stat au o pondere de circa 8% din PIB şi asigură locuri de muncă pentru 200.000 de salariaţi.

„Unul dintre principalele mijloace de comunicare dintre autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, încă din faza procesului de selecție a membrilor Consiliului de Administrație, îl poate reprezenta Scrisoarea de Așteptări”, se arată în ghidul „Participarea statului în economie", elaborat de Ministerele Economiei şi Finanţelor. „Acest document va stabili performanțele așteptate de la organele de administrare și conducere ale întreprinderii publice, precum și politica autorității publice tutelare vizavi de eventuale obligații de serviciu public pe care le poate impune asupra întreprinderii. Ulterior, pe baza scrisorii de așteptări se vor determina, în Planul de Administrare al întreprinderii publice, obiectivele de performanță asumate de conducerea societății, detaliate la un nivel și mai mic de granularitate în contractele de mandate”, se arată în ghid.

Minim cinci ani experienţă

Scrisoarea de aşteptări va fi adaptată la profilul fiecărei întreprinderi de stat în parte: „Ministerul Finanțelor Publice va elabora un format de scrisoare de așteptări, drept cadru unitar valabil pentru toate întreprinderile publice, care să își mențină însă un nivel de flexibilitate pentru ca CA și directorii să poată acționa pentru conducerea societății. Respectând acest format, autoritățile publice tutelare vor elabora pentru fiecare întreprindere publică în parte câte o scrisoare de așteptări”. Ulterior, „candidații la poziția de membru în cadrul Consiliului de Administrație vor formula răspunsuri specifice – raportat și la scrisoarea de așteptări – sub forma unei declarații de intenție, urmând ca în derularea procesului de selecție descris în legislația în vigoare, unii dintre aceștia să fie selectați și desemnați administrator”. Candidaţii trebuie să aibă cinci ani experienţă managerială, cel puţin cinci ani experienţă profesională şi educaţie economică adecvată.

Salarii la stat de zeci de mii de euro

Principala miză a unei funcţii de conducere la întreprinderile de stat este salariul uriaş. Cel mai bine plătit bugetar din România este Petru Ion Văduva, administrator şi director general al Transgaz, cu un venit lunar net de 34.700 de euro. Pe locul doi ar fi Radu Grațian Ghețea, șeful CEC Bank, care câştigă 27.000 euro pe lună. Podiumul este completat directorul general de la Romgaz, Virgil Metea, cu un salariu net de 20.000 de euro pe lună. Statul este acţionar unic sau majoritar la 253 de întreprinderi aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administrației publice centrale, și alte 1.090 la administrația locală. Întreprinderile publice au o pondere de 6-8% din PIB şi angajează 4% din numărul total de salariaţi din România, estimat la cinci milioane de persoane.

 

Petre Ion Văduva este cel mai bine plătit şef de întreprindere publică din România. Şeful Transgaz încasează lunar echivalentul a 130 de salarii minime

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri