Jurnalul.ro Special Anchete Compania Națională de Aeroporturi București, afacere de 1,5 milioane de euro pentru înlocuirea echipamentelor de scanare a bagajelor de mână

Compania Națională de Aeroporturi București, afacere de 1,5 milioane de euro pentru înlocuirea echipamentelor de scanare a bagajelor de mână

de Ion Alexandru    |   

Una dintre firmele controlate de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu a pus mâna, luna aceasta, pe un nou contract scos la mezat de către Compania Națională de Aeroporturi București. Este vorba despre o afacere de 1,5 milioane de euro, care constă în înlocuirea unor echipamente de scanare a bagajelor de mână cu raze X cu unele denumite EDSCB C1, mult mai performante, destinate identificării substanțelor explozive transportate de pasageri sau de alte persoane. Vizate, în mod special, sunt bagajele de cabină. Firma care și-a adjudecat această afacere este abonată atât la contractele Companiei Naționale de Aeroporturi București, cât și ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța SA.

Compania Națională de Aeroporturi București (CNAB), entitatea de stat care administrează aeroporturile internaționale Henri Coandă și Băneasa „Aurel Vlaicu”, a anunțat, la data de 22 ianuarie 2024, prin publicarea pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) a unui anunț de participare, că intenționează să încheie un contract de furnizare de sisteme de detectare a explozibililor, dedicate pentru controlul de securitate al bagajelor de cabină ale pasagerilor și al articolelor transportate de către persoane, altele decât pasagerii, cu toate accesoriile și consumabilele aferente.

În anunțul de participare citat, se precizează că la aceste echipamente se mai adaugă prestarea unor servicii de instalare, punere în funcțiune, instruirea, întreținerea și reparațiile în perioada de garanție și în perioada post-garanție. 

În cadrul acestui proiect de achiziție intră șapte sisteme EDSCB C1, inclusiv livrarea, instalarea și punerea în funcțiune, 70 de seturi de role, două stocuri de piese, două servicii de instruire a personalului Companiei Naționale de Aeroporturi București și a altor producători, 84 de operațiuni de întocmire a imaginii din librăria TIP și șapte abonamente de întreținere și reparații a sistemelor EDSCB C1 pentru o perioadă de 48 de luni.

Tariful, negociat direct în valută

În vederea atribuirii acestui contract, autoritatea contractantă a organizat o licitație deschisă, impunând ca și criteriu pentru încheierea afacerii cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul contractului a cântărit, ca pondere, 60% din punctaj, iar capacitatea de detecție a articolelor interzise 40% din punctaj.

Bugetul inițial estimat alocat de către Compania Națională de Aeroporturi București pentru acest proiect a fost de 1.692.907,5 euro fără TVA, bani asigurați din „alte fonduri”, iar la licitația deschisă organizată au fost primite două oferte, ambele admisibile, iar, la data de 9 august 2024, afacerea a și fost parafată.

În acest sens, aflăm că autoritatea contractantă a atribuit contractul nr. 30S/C/2024 companiei SC Trident Servicii și mentenanță SA, la un preț final negociat de 1.253.374 de euro fără TVA, respectiv de 1.491.515,05 euro cu TVA inclusă, adică de 7.323.270,5 lei.

Conform caietului de sarcini care a stat la baza organizării acestei proceduri de achiziție, Compania Națională de Aeroporturi București, în calitate de operator aeroportuar, este responsabil de stabilirea și de aplicarea măsurilor de securitate la nivelul aeroporturilor internaționale „Henri Coandă” București și „Aurel Vlaicu” București-Băneasa, în scopul prevenirii actelor ilicite.

În acest sens, se arată în documentul citat, la accesarea zonelor de securitate ale aeroportului, pasagerii și bagajele de cabină ale acestora, respectiv persoanele, altele decât pasagerii, împreună cu articolele transportate trebuie să fie supuse controlului de securitate, prin utilizarea metodelor de control stabilite de regulamentele specifice. În prezent, la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București, controlul de securitate al bagajelor de mână ale pasagerilor și al articolelor transportate se efectuează prin intermediul unor echipamente cu raze X convenționale de top Rapiscan 620 DV. Acest echipament a fost instalat în anul 2009 și, susține autoritatea contractantă, este uzat moral, iar costurile aferente reparațiilor sunt semnificative.

În ceea ce privește Aeroportul Internațional „Aurel Vlaicu” București-Băneasa, controlul de securitate al bagajelor de mână se realizează prin intermediul unor echipamente cu raze X convenționale de tip Smiths Heimann 6046si și 7555si. Și aceste echipamente au fost instalate în anul 2009.

Echipamentele, mult mai performante decât scanerele cu raze X

În aceste condiții, Compania Națională de Aeroporturi București vrea să înlocuiască aceste echipamente cu altele, care să asigure securitatea, prevăzute cu tehnologie de ultimă generație.

În documentația de atribuire se specifică faptul că, spre deosebire de echipamentele de scanare cu raze X convenționale, echipamentele EDSCB C1 au capacitatea de a identifica și de a semnala operatorului, prin intermediul unei alarme, prezența substanțelor explozive găsite în conținutul bagajelor de mână.

Astfel, dacă în timpul utilizării echipamentului cu raze X convențional, operatorul are suspiciuni cu privire la un articol de natură organică prezent în bagaj, acest articol este supus unui control de securitate suplimentar cu echipamentul de tip ETD. În cazul utilizării echipamentului SDSCB C1, acesta are capabilitatea de a detecta și procesa bagajele de cabină cu precizie.

Furnizorul, afaceri pe bandă rulantă cu statul

SC Trident Servicii și Mentenanță SA, compania care și-a adjudecat acest contract scos la mezat de către Compania Națională de Aeroporturi București, are, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), drept asociați firmele SC TIU Holdings SRL (cu 0,9091% din acțiuni), SC Certsign SA (cu 47,2727% din acțiuni), SC UTI Construction and Facility Management SA (cu 51,81% din acțiuni) și persoana fizică Gina Banu, cu 0,909 la sută din acțiuni. Toate companiile acționare sunt controlate de magnatul Tiberiu Urdăreanu.

De altfel, acesta nu este primul contract pe care SC Trident Servicii și Mentenanță SA îl derulează cu aeroporturile din București. Compania Națională de Aeroporturi București a mai încheiat cu această firmă, în asociere cu UTI Construction and Factory Management SA, la data de 18 decembrie 2023, un contract în valoare de 489.040 de euro fără TVA, pentru servicii de întreținere, reparații și piese de schimb pentru sistemele de securitate. Apoi, la data de 31 mai 2024, între cele două entități a mai fost parafat un contract în valoare de 363.180 de euro fără TVA, pentru servicii de întreținere și reparații a trei echipamente de detectare a urmelor de explozibili.

SC Trident Servicii și Mentenanță SA mai are încheiate două contract cu Regia Autonomă Aeroportul Iași, unul de 500.000 de lei fără TVA, iar al doilea de 204.744 de lei fără TVA, un altul cu Aeroportul Mihail Kogălniceanu, în valoare de 13.714.166,13 lei fără TVA, și 15 contracte, în valoare totală de 23.868.514,69 de lei fără TVA, cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța. 

De asemenea, firma lui Urdăreanu a mai încheiat contracte cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (770.300 de lei fără TVA), cu Consiliul Local al Municipiului Pitești (40.089.423 de lei fără TVA) și cu Camera Deputaților (93.200.670 de lei fără TVA).

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri