Vehicule militare de astăzi constau dintr-o varietate de subsisteme care trebuie să fie compatibile între ele. Acest lucru a dus la apariția standardului de implementare „NATO Generic Vehicle Architecture” (NGVA). Astfel, este asigurată interoperabilitatea, precum și o integrare a subsistemelor electronice pe platformele militare, potrivit defence-industry.eu.
Proiectul SafeNGVA își propune să rezolve problema comunicațiilor prin furnizarea de subsisteme compatibile și sigure. Condusă de Germania, prima fază a proiectului SafeNGVA mai include și Franța. Ea va fi realizată de un consorțiu condus de compania germană Rheinmetall și mai implică firma MBDA DE, tot din Germania, precum și companiile Safran, Thales și Nexter din Franța. SafeNGVA va căuta în prima sa fază să definească cerințele și să proiecteze o arhitectură de sistem pentru o comunicare sigură folosind NGVA. Arhitectura va fi validată prin diferite tehnici, cum ar fi teste de performanță în medii cât mai aproape de realitate, pentru a se asigura că arhitectura este capabilă, din punct de vedere conceptual, să acopere toate nevoile necesare pentru siguranța funcțională a vehiculelor militare. Întrucât unul dintre obiectivele principale ale NGVA este îmbunătățirea interoperabilității, va fi efectuată și o demonstrație de interoperabilitate între statele membre.
Finanțarea poate fi extinsă
În faza a doua și a treia, rezultatele SafeNGVA vor fi folosite pentru a îmbunătăți arhitectura și a o valida în continuare prin dezvoltarea de indicatori care să asigure conducerea unui vehicul tactic pe câmpul de luptă. De asemenea, se dorește punerea la punct a unui indicator pentru utilizarea în siguranță a sistemelor de armament instalate pe aceste vehicule folosind hardware și software. Fiind gestionat de EDA, proiectul poate primi cofinanțări și de la statele membre UE.
Noua generație de vehicule militare este puternic digitalizată și interconectată. În acest context, industria de apărare se concentrează pe standardele tehnologice pentru a asigura interoperabilitatea și capacitatea de a actualiza rapid platformele în cazul unor noi amenințări.
Se pregătește noua generație de avioane militare de transport
În urmă cu câteva zile EDA a anunțat că va sprijini două proiecte care vizează modelarea viitoarelor capacități de transport aerian european, atât pentru mărfuri de dimensiuni medii, cât și de mari dimensiuni în cadrul inițiativei de Cooperare Structurată permanentă (PESCO). Ambele proiecte sunt coordonate de Franța și Anglia și urmăresc dezvoltarea capacității de mobilitate aeriană tactică de următoarea generație a forțelor armate ale statelor membre ale UE. Concret, ele își propun să ofere statelor membre și industriei participante elemente solide pentru a decide care va fi viitorul în 2035+ al flotelor de transport tactice medii ale UE prin definirea cerințelor comune. Dezvoltarea transportului strategic pentru mărfurile mari și grele va fi o altă prioritate. În acest caz, se propune o abordare în 3 etape, în primul rând prin atragerea mai multor țări în acest proiect, armonizarea cerințelor și, în final, identificarea și convenirea unei soluții europene comune pentru transportul de mărfuri de dimensiuni mari. Războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a scos în evidență importanța acestui gen de transporturi, distrugerea mai multor aeronave Antonov, inclusiv AN-225 Mriya (cea mai mare aeronavă cargo din lume) a redus și mai mult accesul Forțelor Armate Europene la transportul aerian strategic, scrie defence-industry.eu.
Care este rolul EDA
Cu sediul la Bruxelles, Agenția Europeană de Apărare (EDA) a fost înființată în 2004 și are ca scop sprijinirea statelor UE pentru a-și dezvolta capabilitățile militare. Ea promovează colaborarea, și lansează noi inițiative pentru îmbunătățirea sistemului de apărare al țărilor comunitare. De asemenea, sprijină statele membre să-și dezvolte capacități comune de apărare. În mai 2017, statele membre au convenit să consolideze misiunea agenției, inclusiv prin transformarea acesteia în operatorul central pentru activitățile legate de apărare finanțate de UE.