Deși salariul minim a crescut, valoarea punctului de amendă a rămas fixată la 145 de lei până la finalul acestui an, conform unei ordonanțe de Guvern din 2022. Cu toate acestea, începând cu anul viitor, există discuții privind renunțarea la această limitare, ceea ce ar putea duce la o creștere considerabilă a amenzilor rutiere.
Dacă propunerea de eliminare a plafonului pentru punctul de amendă va fi adoptată, acesta ar putea să depășească dublul valorii actuale, ajungând la 330 de lei. Această schimbare ar avea un impact direct asupra amenzilor impuse în diverse situații, având în vedere cele cinci clase de sancțiuni, fiecare având un interval specific de puncte-amendă și o valoare maximă asociată.
Astfel, există cinci clase de sancțiuni:
- clasa I: 2-3 puncte-amendă;
- clasa a II-a: 4-5 puncte-amendă;
- clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a: 9-20 de puncte-amendă;
- clasa a V-a: 21-100 de puncte-amendă.
Valoarea maximă a amenzilor din fiecare clasă de sancțiuni ar putea ajunge la:
- clasa I: 990 de lei;
- clasa a II-a: 1.650 lei;
- clasa a III-a: 2.640 lei;
- clasa a IV-a: 6.600 lei;
- clasa a V-a: 33.000 lei.
Practic, cea mai mare amendă posibilă pentru încălcarea legii rutiere ar fi de 33.000 de lei, echivalentul a aproximativ 6.600 de euro.
De exemplu, neutilizarea centurii de siguranță ar putea atrage o amendă aproape de 1.000 de lei, în timp ce șoferii care vorbesc la telefon în timpul condusului ar putea fi sancționați cu peste 2.600 de lei și li se poate suspenda dreptul de a conduce pentru 60 de zile, potrivit avocatnet.ro.