Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Analistul financiar Iancu Guda demonstrează că pretenţiile salariale ale sindicatului de la metrou nu se justifică

Analistul financiar Iancu Guda demonstrează că pretenţiile salariale ale sindicatului de la metrou nu se justifică

Ameninţările sindicaliştilor de la metrou cu greva generală dacă nu li se măresc salariile cu 42% l-au determinat pe analistul financiar Iancu Guda să arate că pretenţiile financiare ale angajaţilor Metrorex nu se susţin prin performanţă.

Mai mult, media salarială a angajaţilor de la metrou este aproape dublă faţă de cea a salariaţilor obişnuiţi. Iancu Guda a făcut pe blogul său o analiză comparativă a situaţiei Metrorex şi a metrourilor din alte capitale din Europa Centrală, Budapesta, Praga sau Varşovia.

“Eliminând subvențiile primite de la stat, Metrorex înregistrează pierderi de 55% din cifra de afaceri (358 mil RON, aprox 77 mil EUR), în timp ce firmele similare din regiune obțin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (10%), Varșovia (5%)”, scrie Iancu Guda.

De asemenea, analistul financiar subliniază că Metrorex are 63 de angajați la fiecare km de metrou, cu 20% peste media din capitalele analizate și de 3 ori mai mult decât Budapesta (care înregistrează 20,21 angajați / km metrou.

Salariu mediu, 7.555 de lei

În privinţa salariilor, cifrele sunt relevante. “Salariul mediu net/angajat la Metrorex este de 1.144 € / luna (7.555 Lei brut), de DOUĂ ORI peste media națională și CEL MAI MARE DIN REGIUNE”, dezvăluie Iancu Guda.

În celelalte trei capitale analizate, media salariului net/angajat este de 1.040 € / lună, cu 9% sub media înregistrată în Metrorex și doar cu 38% peste media națională din țarile respective. Astfel, la salariul mediu net din Budapesta, Praga și Varșovia este 756 € / angajat, cu 31% peste media din București, dar angajații Metrorex câștigă cu 9% peste angajații de la companiile similare din aceste capitale!, notează Iancu Guda.

Productivitate scăzută

În ceea ce priveşte productivitatea angajaților, Metrorex are o cifră de afaceri pe angajat de aproape trei ori sub media din capitalele de referință și de 6 ori sub media înregistrată de angajații rețelei de metrou din Budapesta. Asta se vede şi şi viteza medie a vagoanelor Metrorex, care este de 22,5 de kilometri pe oră, în timp ce în celelalte capitale viteza medie este de 31 de kilometri pe oră. “Aceasta este cauzată de investițiile modeste în reteau de metrou, în condițiile în care majoritatea trenurilor sunt vechi”, scrie Iancu Guda.

Cât despre infrastructură, Bucureştiul are o reţea de 30 de metri la mia de locuitori, aproape identică mediei capitalelor analizate, însă veniturile sunt mult mai mici. Un motiv ar fi că turismul în Budapesta, Praga sau Varşovia este peste cel înregistrat în Bucureşti.

“Constat că Metrorex înregistrează un venit / angajat de trei ori mai mic (productivitate comercială foarte modestă), cu 20% mai mulți angajați / km metrou (resursele umane supradimensionate), salarii supradimensionate (cu 9% mai mari decât media companiilor similare din regiune și de aproape două ori peste media din sectorul privat),  pierderi IMENSE (fără subvențiile de la stat ar fi o companie falimentară) precum și cea mai proastă calitate a serviciului oferit (viteză medie este cea mai scăzută din cauza investițiilor modeste)!”, atrage atenţia Iancu Guda, care aminteşte că aproximativ 40% din veniturile acestei companii provin din subvenții de la stat, și alte venituri din exploatare.

Compania Metrorex nu a înregistrat profit în ultimii zece ani, iar pierderile cumulate din ultimii 5 ani sunt de 600 milioane de lei. Iar “cheltuielile cu salariile a crescut de la 44% (în 2013) la 50% (în 2017), în condițiile în care salariul mediu brut / angajat în 2017 a fost de 7.555 Lei (în creștere cu 12% față de 2016, și DUBLU față de media din economie). Dacă se va majora cu 42%, salariul mediu din Metrorex va ajunge TRIPLU comparativ cu media națională!”, consluzionează Iancu Guda.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri