Jurnalul.ro Special Peste 1.000 de angajați vor fi aduși din șomaj tehnic la Șantierul Naval Mangalia

Peste 1.000 de angajați vor fi aduși din șomaj tehnic la Șantierul Naval Mangalia

de Diana Scarlat    |   

Șantierul Naval Mangalia se pregătește de un nou început: un contract negociat de administratorul judiciar - Casa de Insolvență Transilvania - cu firma spaniolă Dragados Offshore, care va produce în România echipamente pentru instalații eoliene. Este vorba despre un contract de peste 240 de milioane de euro care ar putea începe în primăvara anului viitor și pentru care va fi nevoie de peste 1.200 de angajați specializați pentru acest tip de lucrări.

Mulți dintre specialiștii de care este nevoie sunt deja angajați ai șantierului naval, dar sunt în șomaj tehnic și pot fi readuși la lucru, în următoarea perioadă. Compania spaniolă a cerut o garanție bancară care acum se negociază, dar sunt șanse foarte mari să se obțină, având în vedere valoarea viitorului contract care poate însemna relansarea șantierului naval.

ompania Damen Shipyards Mangalia are ca asociați, la Șantierul Naval Mangalia, statul român, cu pachetul majoritar de acțiuni (51%) și compania Damen, cu 49% din acțiuni. Compania olandeză Damen a denunțat unilateral contractul de asociere, anul trecut, cerând intrarea în insolvență a companiei care administrează șantierul naval, iar în acest moment sunt în șomaj tehnic aproape 1.000 de angajați.

Casa de Insolvență Transilvania, administratorul judiciar al companiei, a căutat contracte pentru a găsi front de lucru, astfel încât să nu se ajungă la faliment. S-a găsit un partener comercial, firma spaniolă Dragados Offshore. Această companie construiește pentru guvernul Germaniei cel mai mare proiect de ferme eoliene din Marea Nordului, având un contract de 3 miliarde de euro, din care o parte, de circa un sfert de miliard, se va putea executa pe șantierul naval de la Mangalia.

Recent, Consiliul de Supraveghere al companiei Damen Shipyards Mangalia - aflată în insolvență - a decis rezilierea contractului de asociere dintre statul român și Damen, la mai mult de un an după ce compania olandeză a denunțat acest contract. 

Astfel, Damen va rămâne în continuare acționar cu 49% din totalul acțiunilor, dar nu va mai avea managementul companiei formate prin asocierea cu statul român. Adunarea generală a Consiliului de Supraveghere a fost convocată ieri pentru a vota această decizie, iar rezilierea se va face efectiv de pe 14 noiembrie, anul curent.

Oamenii au plecat la muncă în străinătate

Angajații care au fost trimiși în șomaj tehnic, începând din vara acestui an, își primesc în continuare salariile din Fondul de garantare a creanțelor salariale, ceea ce se va întâmpla până la semnarea noilor contracte pentru Șantierul Naval Mangalia, când angajații vor fi rechemați la muncă. Una dintre probleme este că mulți dintre angajații trimiși în șomaj tehnic deja și-au găsit locuri de muncă pe alte șantiere din țară sau din străinătate. Mulți dintre ei au preferat să plece din țară, chiar dacă și-au luat concediu fără plată, pentru a se asigura că nu vor fi chemați înapoi în regim de urgență. 

Am stat de vorbă cu mai mulți angajați din Mangalia și 2 Mai care sunt în șomaj tehnic din această vară și au plecat în străinătate, iar majoritatea declară că dacă ar avea siguranța că se reia activitatea de pe Șantierul Naval Mangalia, ar prefera să se întoarcă acasă. Aceștia spun că mulți dintre colegii lor gândesc la fel, pentru că e preferabil să aibă locul de muncă aproape de casă, dar până la apariția unui nou contract pentru care ar putea fi rechemați la muncă au preferat să-și găsească de lucru în afara țării.

Cel mai mare contract al Șantierului Naval Mangalia ar putea fi semnat foarte curând cu firma spaniolă Dragados Offshore, care produce instalații eoliene și lucrul efectiv ar trebui să înceapă în primăvara anului viitor. 

Munca ar putea reporni din aprilie

În acest moment mai sunt circa 1.100 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, dintre care peste 300 încă lucrează, iar restul sunt în șomaj tehnic. Pentru noul contract ar fi nevoie de peste 1.200 de angajați, conform estimărilor făcute de Blocul Național Sindical din care face parte sindicatul muncitorilor de pe șantier.

Liderul BNS a explicat, pentru Jurnalul, că mai sunt doar câțiva pași până la semnarea contractului de peste 240 de milioane de euro cu firma spaniolă, iar lucrul s-ar putea relua din luna aprilie, până atunci fiind suficient timp și pentru a se readuce angajații înapoi. Unul dintre avantajele Șantierului Naval Mangalia este constituit chiar de forța de muncă specializată deja în instalațiile eoliene pe care le fabrică firma spaniolă pentru Marea Nordului, însă oamenii trebuie să fie readuși acasă.

Se așteaptă acum o garanție financiară, cerută de compania spaniolă care aduce în România contractul pentru fabricarea instalațiilor eoliene. Contractul pentru garanția bancară s-ar putea semna în curând. 

Compania spaniolă a negociat noul contract direct cu Șantierul Naval Mangalia, nu cu Damen, conform lui Dumitru Costin, liderul BNS. Acesta a mai explicat, pentru Jurnalul, că s-a verificat și garanția bancară cerută de firma spaniolă, la Consiliul Concurenței, pentru a se asigura conducerea șantierului că nu poate fi considerată ajutor de stat - pentru că Uniunea Europeană interzice sprijinul oferit de guverne ca ajutor de stat, în astfel de situații. Cum este vorba doar despre o garanție bancară, nu poate fi considerată ajutor de stat, deci se va putea obține relativ ușor.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri