Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Asigurarea obligatorie RCA, din nou cu probleme: ASF secretizează ilegal informații despre piața asigurărilor

Asigurarea obligatorie RCA, din nou cu probleme: ASF secretizează ilegal informații despre piața asigurărilor

de Diana Scarlat    |   

Transportatorii au depus la Guvern o solicitare pentru a obliga Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să pună în transparență toate datele legate de companiile de asigurări, pentru a preîntâmpina viitoarele falimente. ASF încalcă principiul transparenței, dar și Legea nr. 544, în baza căreia s-au cerut date despre situația firmelor care vând polițe RCA, Autoritatea a refuzat să le furnizeze, stabilind secretizarea lor, de la sine putere, deși informațiile și documentele care au fost cerute sunt de interes public. Guvernul ar putea să intervină și să ceară de la ASF punerea în transparență a tuturor informațiilor de interes public, așa cum prevede legea.

ASF a încălcat legea transparenței informațiilor de interes public și Legea nr. 544/2001, refuzând să dea date despre situația rezervelor de daune ale companiilor de asigurări care vând polițe RCA. Au fost depuse de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cererile nr. RG-30085/23.10.2023 și P-DCEF 1074/23.10.2023 (Anexa 1) pentru care ASF a răspuns că „ar crea haos pe piață” un răspuns care să ajungă la public - adică la cei peste 8 milioane de plătitori de RCA care acum riscă să suporte consecințele unui nou faliment pe această piață, plătind din ce în ce mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii.

„Am solicitat Autorității furnizarea informațiilor și documentelor de interes public în legătură cu rezervele tehnice ale societăților de asigurare autorizate să-și desfășoare activitatea pe piața din România, precum și aspecte conexe de guvernanță, prudențialitate și cerințe de capital în legătură cu aceste entități. În susținerea cererii, am arătat că asigurătorii la care ne-am referit au aceeași conduită ilicită manifestată în trecut și de asigurătorii City Insurance și Euroins, constând în încălcarea continuă și repetată a prevederilor legale referitoare la gestionarea dosarelor de daună, plata despăgubirilor și a penalităților de întârziere, constituirea și menținerea rezervelor de daună etc. Această realitate este reflectată și de numărul petițiilor și al reclamațiilor înregistrate la ASF cu privire la acești asigurători”, au explicat, pentru Jurnalul, reprezentanții COTAR.

Calculele făcute de transportatori pe baza informațiilor din surse deschise arată că doar un singur asigurător înregistra 631 de petiții și reclamații în perioada iulie-septembrie 2023 și 1.652 de petiții în total pentru primele 9 luni ale anului 2023 - ceea ce, conform analiștilor consultați de COTAR, poate duce către un nou faliment, în 2024.

Primele patru companii sunt în pericol

Societatea de asigurări pentru care s-au cerut datele referitoare la rezerva de daune, în mod special, este lider pe segmentul asigurărilor generale, deținând o cotă de piață de 22,23%. Cote importante sunt deținute și de următoarele trei firme de asigurări din topul vânzărilor de polițe RCA.

„În acest context, existența unor nereguli, chiar și numai în activitatea unui singur asigurător, va avea efecte majore la nivelul întregii piețe. În justificarea interesului public în legătură cu informațiile solicitate, am subliniat că activitatea asigurătorilor produce efecte în cascadă asupra întregii piețe și, implicit, asupra unor sectoare conexe ale economiei naționale, care aduc importante contribuții la formarea bugetului național și asigură locuri de muncă pentru sute de mii de cetățeni români. Aptitudinea asigurătorilor de a-și îndeplini sau nu obligațiile asumate este un element de maxim interes pentru toți consumatorii de asigurări din România, iar obținerea informațiilor menționate în cererea noastră este necesară pentru a asigura un minim de predictibilitate cu privire la evoluția pieței de asigurări”, mai spun reprezentanții COTAR.

Se încalcă mai multe legi

Transportatorii au arătat că informațiile menționate în cererea de transparentizare adresată Guvernului se încadrează în categoria celor de interes public, fiind, conform prevederilor Legii nr. 544/2001, „informaţii care privesc activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei”, rezultate din activitatea de control și supraveghere desfășurată de ASF inclusiv pe baza raportărilor primite din partea asigurătorilor. Cu toate acestea, ASF le-a răspuns transportatorilor de la COTAR că „datele solicitate nu sunt publice, întrucât reprezintă informații cu caracter confidențial utilizate de ASF în procesul de supraveghere. Diseminarea publică a acestora poate influența funcționarea în condiții optime a pieței asigurărilor din România” - explică reprezentanții COTAR, care mai spun că toate aceste informații și documente ar trebui să fie puse în transparență permanent, mai ales după pagubele de peste 3 miliarde de euro care au fost generate doar de ultimele două companii falimentare. Fiind afectat bugetul statului și existând permanent pericolul de a se produce efecte grave în întreaga economie a României din cauza acestor falimente de pe piața RCA, informațiile nu pot fi secretizate, spun membrii COTAR.

Suntem în situația unui refuz total și explicit al ASF de furnizare a informațiilor și documentelor, cerute prin solicitarea întemeiată pe dispozițiile Legii nr. 544/2001. Acest refuz este nelegal. Cerem transparentizarea acestor informații și documente, de acum înainte, pentru care am cerut intervenția Guvernului României.

COTAR

 

Conducerea ASF, de o lună cu mandatele expirate

Parlamentul României ar fi trebuit să voteze o nouă conducere a ASF, după ce mandatele actualilor șefi au expirat la 1 noiembrie. La fel ca în cazul altor autorități, e posibil ca după mai mult de o lună de la expirarea mandatelor, Parlamentul să le prelungească pe o perioadă de încă 6 luni. Dacă actuala conducere a Autorității își va menține vechile practici, protejându-i pe cei care nu respectă legea în legătură cu constituirea depozitelor de daune, în 6 luni se va putea produce încă un faliment, cu alte consecințe foarte grave pentru economia României.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri