Muncitorii din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au aruncat în aer siguranţa traficului pe Autostrada Sibiu-Orăştie şi milioane de euro pe apa sâmbetei. Angajaţii care au executat demolarea bucăţii de 300 de metri de pe autostrada cu probleme au tăiat toate firele care asigurau şi sistemul inteligent de transport.
Acum, primele trei loturi ale autostrăzii au rămas fără camere de supraveghere, panouri de avertizare sau cântare în asfalt care să fie şi funcţionale. După lucrarea de pomină a angajaţilor, sistemul ITS pentru care s-au cheltuit aproximativ 10 milioane de euro este distrus.
Demolată, refăcută, dar nesigură
Fără acest sistem, şoferii nu pot fi avertizaţi despre condiţiile de circulaţie, unde trebuie încetinită viteza sau dacă sunt porţiuni pe care traficul este îngreunat. „Au fost cazuri în care pe un loc a fost un accident, iar Poliţia Rutieră a cerut imaginile de pe camerele de supraveghere. Ele nu funcţionează. Este extrem de periculos. Nu ştii ce se întâmplă în faţă pe autostradă. Şi dacă rulezi cu 130 de km/h se poate produce un dezastru”, a declarat o sursă apropiată Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Sistemele ITS pot salva vieţi
Sistemele inteligente de transport ar trebui să existe pe fiecare porţiune de autostradă. Asta pentru că au un rol esenţial în siguranţa circulaţiei. Sistemul ITS monitorizează elementele de infrastructură și detectează eventualele acte de vandalism, de deteriorare de bunuri sau de furturi de elemente componente ale rețelei. În plus, este conectat şi la nişte cântare montate sub asfalt care pot avertiza dacă un autovehicul a depăşit greutatea admisă. Situaţia va deveni şi mai periculoasă în timpul iernii. Centrul de Monitorizare care este coordonat de la centru de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu va avea cum să vadă condiţiile de trafic în cazul în care vor cădea cantităţi consistente de zăpadă.
Unde sunt funcţionale sistemele ITS
Autostrada A1, București-Pitești (sistem-pilot);
Autostrada A2, București-Cernavodă;
Autostrada A2, Cernavodă-Constanța;
Autostrada Nădlac-Arad, loturile 1 și 2;
Varianta de Ocolire Arad
Autostrada Orăștie - Sibiu, lot 4.
Cât au costat sistemele ITS pentru Autostrada Sibiu-Orăştie
Lotul 1 – 16.250.762,65 lei, fără TVA;
Lotul 2 – 4.878.791,50 lei, fără TVA;
Lotul 3 – 7.872.600.000 lei, fără TVA;
Lotul 4 – 10.191.657,85 lei, fără TVA;
Aştepăm anul 2017
Oficialii CNAIR spun că sistemul inteligent de transport va funcţiona complet în 2017. „Estimăm că pe Autostrada Sibiu-Orăștie, loturile 1-4, sistemul ITS va fi integral funcțional în anul 2017. Lucrările aferente sistemului de comunicații ITS pentru lotul 3 se vor achiziționa în perioada următoare, deoarece contractul încheiat în anul 2011 a fost reziliat la începutul anului 2016", se arată într-un comunicat de presă trimis de companie.
Firma italienească Sielte s-a ocupat de realizarea sistemului ITS, dar acum el trebuie refăcut