Jurnalul.ro Ştiri Observator Avionul a decolat alimentat cu suficient carburant pentru zbor. Blue Air cere directorului aeroportului să-şi retragă declaraţiile incriminante

Avionul a decolat alimentat cu suficient carburant pentru zbor. Blue Air cere directorului aeroportului să-şi retragă declaraţiile incriminante

Reprezentanţii companiei Blue Air solicită directorului general al Aeroportului din Cluj, David Ciceo, să-şi retragă declaraţiile "eronate şi incriminante" la adresa operatorului aerian şi să prezinte scuze publice pentru "dezinformarea deliberată" a publicului şi pasagerilor Blue Air.

Compania reiterează, într-un comunicat remis joi AGERPRES, că aeronava implicată în incidentul de pe Aeroportul Cluj a decolat de la Otopeni alimentată cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinaţie şi pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puţin rezerva minimă legală de combustibil.

"În privinţa unor speculaţii apărute pe parcursul zilei, dorim să precizăm clar poziţia oficială Blue Air. Avionul a decolat de la Otopeni alimentat cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinaţie şi pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puţin rezerva minimă legală de combustibil. Cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei după aterizare la Cluj a fost de 3000 kilograme. Precizăm că în niciun moment în timpul zborului echipajul nu a solicitat aterizarea de urgenţă din lipsă de combustibil sau orice alt motiv. În aceste condiţii, solicităm public ca domnul director general al Aeroportului Internaţional Avram Iancu din Cluj, David Ciceo, să-şi retragă declaraţiile eronate şi incriminante la adresa Blue Air şi să prezinte scuze publice pentru dezinformarea deliberată a publicului şi pasagerilor Blue Air. În momentul de faţă, există deschisă o anchetă de către Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile din subordinea Ministerul Transporturilor şi, în măsura în care apar concluzii, le vom comunica publicului", se menţionează în comunicatul Blue Air.

Potrivit companiei, toţi pasagerii programaţi la zborul Blue Air pe ruta Otopeni - Cluj - Barcelona au ajuns la destinaţia finală, incidentul de pe Aeroportul din Cluj neafectând orarul niciunui alt zbor al operatorului aerian programat în cursul zilei de joi.

Blue Air precizează că, din datele pe care le deţine până în prezent, reiese că aeronava YR-BAS de tip Boeing 737 seria 400 a decolat din Bucureşti la ora 7,05, conform orarului de zbor, cu destinaţia Barcelona via Cluj. La bord se aflau 110 pasageri şi şase membri ai echipajului, urmând ca de la Cluj să fie îmbarcaţi alţi 45 de pasageri.

Ajuns în apropierea aeroportului Cluj, în conformitate cu procedurile standard de apropiere şi aterizare, comandantul avionului a intrat în contact cu serviciul de dirijare a traficului al aeroportului Cluj, primind informaţia că pista este în curs de deszăpezire, fiind instruiţi să intre în procedura de aşteptare până la redeschiderea pistei, estimată la ora 7,50. Echipajul a urmat aceste instrucţiuni şi a început procedura de aşteptare, urmând să primească noi informaţii de la controlorii de trafic ai aeroportului Cluj.

Pe parcursul procedurii de aşteptare (holding), comandantul a evaluat inclusiv posibilitatea aterizării pe unul dintre cele două aeroporturi de rezervă, informându-se asupra condiţiilor meteorologice. La ora 7,51, în conformitate cu instrucţiunile primite anterior, echipajul a recontactat organul de dirijare a traficului de la care a primit autorizarea de apropiere şi aterizare pe aeroportul Cluj.

"Avionul a luat contact cu solul la ora 8,00. Comandantul a sesizat pe parcursul procedurii de decelerare că aderenţa la sol nu este în conformitate cu informarea primită înaintea aprobării de aterizare, avionul derapând şi părăsind suprafaţa pistei cu circa 10 metri", se menţionează în comunicat.

Potrivit Blue Air, procedura de aterizare a fost efectuată în conformitate cu normele operaţionale ale fabricantului aeronavei, cât şi ale companiei, norme aprobate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, bazându-se pe buletinele meteo transmise de controlori ROMATSA şi emise de Aeroportul Cluj. Conform acestor buletine, frânarea pe suprafaţa pistei de aterizare era medie spre bună, ceea ce permitea aterizarea în siguranţă.

Un avion aparţinând companiei aeriene Blue Air care efectua o cursă charter de la Bucureşti către Barcelona, cu escală la Cluj, şi avea peste 100 de pasageri la bord, a ieşit joi de pe pista Aeroportului Internaţional 'Avram Iancu' Cluj în timpul manevrelor de aterizare. Potrivit reprezentanţilor aeroportului, nu au existat victime şi nimeni nu a fost rănit.

Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj au deschis joi un dosar în care se cercetează împrejurările în care un aeronava a ieşit de pe pista Aeroportului Cluj-Napoca.

Potrivit unor informaţii apărute în mass-media, directorul aeroportului din Cluj, David Ciceo, ar fi afirmat că piloţii aeronavei Blue Air au anunţat că nu au combustibil suficient şi vor să facă o aterizare de urgenţă. De asemenea, ROMATSA a spus, joi, într-un comunicat, că piloţii aeronavei companiei Blue Air, care executau manevra de apropiere, au fost anunţaţi că pista de pe Aeroportul din Cluj este contaminată cu zăpadă umedă de 3 milimetri şi are un coeficient de frânare mediu, însă la câteva minute aeronava Blue Air a aterizat.

În plus, potrivit instituţiei, controlorii de trafic aerian au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei, care a ieşit de pe pistă în momentul aterizării pe Aeroportul din Cluj, şi cu personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport.

ROMATSA precizează că, la ora 7,20, aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.
"Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 7,51, aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7,52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 milimetri şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 8,00, aeronava Blue Air a aterizat", se menţionează în comunicat.

De asemenea, incidentul este investigat şi de o comisie a Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile /CIAS/, care s-a deplasat joi la locul producerii incidentului. CIAS a notificat Statele Unite ale Americii prin NTSB (ca stat proiectant şi stat de fabricaţie al aeronavei), Agenţia Europeană pentru Siguranţă în Aviaţie (EASA), Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (ICAO) şi Direcţia Generală pentru Mobilitate şi Transport (DG-MOVE).

Compania aeriană Blue Air a afirmat într-un comunicat remis AGERPRES că aderenţa pe pista de aterizare a aeroportului din Cluj-Napoca nu a fost suficient de mare, ceea ce a făcut ca avionul să alunece circa 10 metri în afara pistei, iar comandantul aeronavei nu a solicitat aterizarea de urgenţă cauzată de lipsa carburantului.

Potrivit operatorului aerian, 'în faza finala de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderenţa pe pista de aterizare nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara pistei'.

''Conform buletinului meteo transmis de către ROMATSA (informaţii preluate de la reprezentanţii aeroportului Cluj) la ora 7,30, frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună, existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea şi frânarea se pot efectua în siguranţă. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zăpadă udă şi condiţii de frânare medii. Pentru a elimina speculaţiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menţionăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării, în conformitate cu reglementările în vigoare şi respingem ferm afirmaţiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgenţă cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru şi prin faptul că, în niciun moment, comandantul nu a solicitat aterizarea de urgenţă'', a spus Blue Air.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri