Jurnalul.ro Special Anchete Băsescu, Bătrânul de la București și prima navă dispărută

Băsescu, Bătrânul de la București și prima navă dispărută

de Oana Stancu Zamfir    |   
Mircea Băsescu a stat la masă, la nunta nepoatei sale, Elena, chiar cu Bătrânul de la București. Personajul despre care procurorul Iacobescu spunea că reprezintă una dintre filierele prin care s-a dat mita din cazul Bercea. 500.000 de euro ar fi ajuns de la clanul Bercea la bătrânul de la București. Cu destinație finală Traian Băsescu însuși? Aceasta era întrebarea! De altfel, avocatul Pavel Abraham a susținut că acest personaj, zis și Costică Nașul, ar fi cel care ar fi intermediat și întrevederea de la Costești dintre fostul președinte al țării și Bercea Mondialul. Pe cei doi îi leagă însă un trecut mult mai important: dispariția primei nave românești.

Descrierea făcută de avocatul familiei Anghel în cadrul emisiunii “Sinteza Zilei” a fost următoarea: “I se spune Costică Naşul. Este un om în vârstă de 60-62 de ani. Are un Q 7 de culoare cerului senin. Are două firme care sunt implicate foarte puternic în CFR. De asemenea, a avut o ofertă de 100 de milioane de euro pentru lucrări în cadrul Ministerului Transporturilor. Această persoană ar fi cea care a făcut legătura între Mircea Băsescu şi preşedintele ţării. Vizita şi întrevederea de la Costeşti a domnului Sandu Anghel, zis "Bercea Mondial", şi a domnului Traian Băsescu a fost facilitată tot de această persoană care le-a câştigat încrederea. Această persoană are maşina înmatriculată în Bucureşti, dar locuieşte în Ilfov, pe o stradă liniştită, lângă un lac. Soţia lui a decedat recent şi, se pare, are două fete. (...) Este prieten din copilărie cu domnul preşedinte Traian Băsescu şi cu fratele acestuia, Mircea Băsescu. Şi mereu a fost în apropierea lor. Era membru PDL. Făcea vizite frecvente la domnul Băsescu şi puneau la cale afaceri profitabile”.

Cine este de fapt această persoană
Ulterior, avocatul Abraham avea să vină și cu alte precizări în legătură cu misteriosul personaj. După o discuție avută cu acesta, generalul Abraham, să nu uităm fost șef al Poliției Române, a susținut că a rămas cu convingerea că "este vorba de un profesionist care cunoaște munca de informații", cel mai probabil un om din serviciile secrete. Numele adevărat al lui Costică Nașul este Constantin, Titi, Șuteu. Fost coleg de școală cu Traian Băsescu și prieten de o viață, i-a fost și adjunct la Inspectoratul Navigaţiei Civile. Şuteu este administrator la Schenker Romtrans SA Bucureşti, o firmă care se ocupă cu transport feroviar. La începutul anilor 2000, Constantin Şuteu era directorul general al Regiei Autonome Administraţia Zonei Libere Constanţa Sud. El deţine şi o casă în Capitală. De altfel, potrivit unei plângeri penale depuse de Guvernul României în 1993, pe când Şuteu era director adjunct în Ministerul Transporturilor, Băsescu, în calitate de ministru, a dispus repartizarea unui apartament de patru camere în sectorul 1 pentru familia lui Constantin Şuteu. Din această plângere mai aflăm şi un alt detaliu care se potriveşte cu descrierea lui Abraham, şi anume că Şuteu are două fiice. De asemenea, acesta apare şi ca ocupând postul de consul onorific al Finlandei şi ca inculpat în dosarul "Flota".

Ce îi apropie de cei doi
Pe Băsescu și Șuteu îi leagă însă o poveste și mai veche decât dispatiția întregii Flote: dispariția primei nave românești! Fără să fie vândută precum celelalte, fără contract, nava Prahova a dispărut pur și simplu din portul Sulina, în februarie 1991, pe când Băsescu era șeful Inspectoratului Navigației Civile, iar Titi Șuteu era adjunctul său.

La Capitania Sulina, în registrul de înmatriculare, PRAHOVA figura la pozitia 111. Era "Nava in balast", adica goală. Fara echipaj de siguranță, fără cineva la bord. Asta din 1978 pe când la Sulina explodase o poveste cu deșeurile toxice transportate de nave care erau în subordinea Ministerului Comertului Exterior. Ca să închidă scandalul, Ministerul transferase nava la Departamentul Transporturilor Navale, numai că șeful de atunci, contraamiralul Gheorghe Anghelescu, a refuzat inscrierea navei in protocolul de transfer. Fiind abandonată pe teritorul orașului Sulina, Consiliul Local al orașului este cel care sesizează procuraturii dispariția ei, după o noapte în care un remorcher turcesc a venit pur și simplu și a luat-o. Cum i-au dat voie cei din port? La ordinul cui? Sunt întrebări la care procurorii nu au răspuns niciodată.
De unde pasivitatea organelor de anchetă

În mai 1992, ziaristul Alexandru MIHALCEA publica articolul "Odiseea tancului PRAHOVA". Apoi, în iunie, un alt articol în publicația ZigZag, sub titlul "Fosta Securitate este implicata in disparitia navei PRAHOVA", îl citează pe prietenul lui Traian Băsescu, Shogunul, pe numele lui real Călin Marinescu, care lasă să se înțeleagă faptul că Băsescu și serviciile secrete găsiseră soluția să scape de navă din cauza deșeurilor toxice, dând-o turcilor s-o taie pentru fierul vechi. Cu toate acestea, niciun contract nu apare să susțină teoria, niciun leu încasat de statul român pentru fierul vechi.
Comisia de ancheta a Senatului Romaniei avea să noteze: "Un caz aparte il constituie instrainarea sau disparitia din Flota Romana, in conditii misterioase, a navei PRAHOVA (...) Potrivit declaratiilor martorilor audiati, aceasta nava a fost scoasa din Portul Sulina din dispozitia telefonica a dlui. ministru Basescu Traian, pe data de 04.02.1991, fiind remorcata de un remorcher turcesc, Ocean Asli, si luand o directie necunoscuta".
Necunoscuta direcție avea să fie identificată în clar de fostul șef al corpului de pilotaj de pe Dunare, Benone Barbu, care a găsit nava la turci și încă nu la fier vechi. Declarațiile făcute de Barbu au atras un tir de jigniri din partea lui Băsescu Traian în 1995, dar nicio explicație. Acesta s-a făcut că nici nu știe de vreo navă Prahova din Sulina, ci de o alta, care a fost petrolier, acuzând în schimb că Benone Barbu este "un analfabet cu patru clase, un mincinos care l-a păcălit și pe Ceaușescu".


Tancul de 25.000 de tone a fost scos în mare, legat de remorcherul turcesc OCEAN ASLI și dus a fost.


Nici până astăzi statul român nu a lămurit, prin nicio instituție a sa, dispatiția navei Prahova.
 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri