Jurnalul.ro Special Anchete Baza de date a actelor de stare civilă a Arhivelor Naționale, prelucrată și digitalizată de un furnizor DNA de tehnică de interceptare

Baza de date a actelor de stare civilă a Arhivelor Naționale, prelucrată și digitalizată de un furnizor DNA de tehnică de interceptare

de Ion Alexandru     |   

Arhivele Naționale trebuie să implementeze, până în 15 iunie 2023, un proiect denumit „Spre guvernarea digitală - starea civilă electronică”, cofinanțat de UE cu fonduri nerambursabile de peste 22 de milioane de lei. Iar o parte din acest proiect, vizând achiziția unor seturi de camere foto, cu obiective, lămpi și alte accesorii, în valoare de aproape un milion de lei, a fost deja atribuită, săptămâna trecută, prin licitație publică.

Compania care va livra Arhivelor Naționale aceste echipamente, SC Pragma Computers SRL, este un client obișnuit al contractelor cu statul, în special al contractelor cu instituțiile care activează în zona judiciară și de securitate națională. DNA este unul dintre clienții acestei companii, pentru care Pragma Computers a furnizat echipamente de tehnică specială, în tandem cu o altă firmă, aflată în siajul ex-șefului Brigăzii Antiteroriste a SRI, generalul Dan Gheorghe. Dar relația contractuală nu s-a rezumat doar la aceste echipamente, ci și la asistență tehnică oferită pentru diverse soluții software utilizate de procurorii anticorupție.

43 de seturi de echipamente pentru prelucrarea imaginilor și pentru conversia digitală urmează să intre în posesia Arhivelor Naționale, ca urmare a unei achiziții făcute în cadrul proiectului denumit „Spre guvernarea digitală - starea civilă electronică în cadrul Arhivelor Naționale ale României (eANR)”, proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Regional Capacitate Administrativă 2014-2020. Este vorba despre camere foto speciale pentru care Arhivele Naționale au alocat aproape un milion de lei.

Potrivit unui anunț de atribuire publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), Arhivele Naționale au contractat 43 de camere foto DSLR, 43 de obiective aferente acestora, 43 de stands-copiere, 43 de lămpi cu lumină continuă, 43 de carduri de memorie și 43 de seturi de accesorii. Aceste seturi de echipamente pentru prelucrarea imaginilor și pentru conversia digitală trebuie să fie livrate, fără costuri suplimentare, în mai multe locații ale autorității contractante, iar, la solicitarea Arhivelor Naționale, furnizorul va trebui să realizeze și instruirea la locul de livrare a echipamentelor a personalului desemnat de ANR. Scopul acestei instruiri este acela ca personalul să-și însușească cunoștințele necesare pentru utilizarea produselor cumpărate.

Prețul final - peste 4.200 de euro/setul

Achiziția a fost anunțată încă din 30 ianuarie 2022, Arhivele Naționale precizând că intenționează să organizeze o licitație deschisă în acest sens, în cadrul căreia principalul criteriu de atribuire ales fiind cel mai bun raport calitate-preț. Concret, prețul contractului a fost punctat cu 80% din criteriul de atribuire, în timp ce capacitatea de stocare a cardurilor de memorie a fost cotată cu 20 de procente. 

Procedura de licitare s-a finalizat, conform unui anunț de atribuire publicat de autoritatea contractantă, în data de 19 aprilie 2022. La această procedură, au fost primite trei oferte, toate considerate admisibile, însă oferta câștigătoare desemnată este cea depusă de către SC Pragma Computers SRL, care a oferit un preț de 826.890 de lei fără TVA, în condițiile în care Arhivele Naționale prevedeau o investiție maximă de 831.092,39 de lei fără TVA. La finalul procedurii, între cele două părți a fost încheiat contractul nr. ANB-4255-R/2022, la o valoare de 984.600 de lei cu tot cu TVA. Practic, pentru fiecare dintre cele 43 de seturi de echipamente livrate, Arhivele Naționale vor plăti 22.883.7 lei cu TVA inclusă.

Despre ce echipamente este vorba

Conform anunțului de atribuire citat mai sus, SC Pragma Computers SRL trebuie să livreze Arhivelor Naționale produsele comandate în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a contractului și a constituirii garanției de bună execuție a acestuia.

Însă, durata contractului este stabilită la șase luni, ea putând fi prelungită, prin act adițional, în cazuri temeinic justificate.

Înainte de a afla de ce s-a făcut această achiziție, să vedem ce anume conțin echipamentele respective, așa cum rezultă din caietul de sarcini. Cele 43 de camere foto sunt de tip DSLR, cu senzor de imagine CMOS, prevăzute cu senzor format full-frame, având rezoluția de minimum 35 de megapixeli. Aceste camere au ecranul tactil LCD și o calitate a imaginii de minimum 4k UHD.

Obiectivele foto sunt compatibile cu aceste camere, distanța focală fiind de 50 de milimetri. Cardurile de memorie au capacitatea de stocare de minimum 128 GB, cu viteză de transmisie de 250 MB/secundă la citire și de 120 MB/secundă la scriere.

Lămpile cu lumină continuă, câte două pentru fiecare set, au lumina fluorescentă sau LED, cu temperatură de culoare de minimum 5.500 k, fiind alimentate la surse de curent de 220V. La toate acestea se adaugă accesoriile aferente.

Furnizorul, un client al contractelor instituțiilor de forță. A făcut tandem cu o altă companie agreată de sistem

SC Pragma Computers SRL, compania selectată de Arhivele Naționale să livreze aceste echipamente,  este unul dintre furnizorii de asistență informatică pentru sistemele Direcției Naționale Anticorupție, iar în 25 iunie 2020, instituția condusă de procurorul-șef Crin Bologa i-a atribuit șase astfel de loturi aferente unui contract de asistență tehnică, în valoare de 285.220 de lei fără TVA. Pragma Computers a oferit, în baza acestor loturi, servicii de actualizare informatică și suport tehnic pentru produsele Ace Laboratory și PC-3000 UDMA Flash, pentru produsele Nuix Server, WebReview, Nuix Investigation and Response, pentru produsele Forensic Software Paterva PTY, pentru produsele Forensic Software SUMURO, pentru produsele Forensic Software Belkasoft și pentru produsele Forensic Software „Advanced Digital Forensic Solutions”.

Episodul „Dan Gheorghe”

„Jurnalul” a dezvăluit că Pragma Computers SRL a mai livrat, în trecut, tehnică specială către DNA, în tandem cu o altă firmă controlată, în trecut, de un protector al lui Florian Coldea. Este vorba despre societatea Andyteh Concept SRL, din a cărui structură de acţionariat a făcut parte generalul SRI Dan Gheorghe, fost șef al Brigăzii Antiteroriste. La pensie, Dan Gheorghe a administrat grupul de firme controlat de Nicolae Dumitru, zis Niro. Coparticipant la aceste contracte al Andyteh Concept SRL, SC Pragma Computers SRL a derulat, în ultimii ani, contracte cu majoritatea instituțiilor de forță, printre care SRI, Ministerul de Interne și alte structuri ale Armatei.

Asociați la SC Pragma Computers SRL sunt, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, soții Alexandra Mihaela și Corneliu Cătălin Gheorghiță, cei doi, împreună cu un anume Mihai Cosmin Gheorghiţă, se ocupă și de administrarea societății. 

Pragma Computers este unul dintre furnizorii preferaţi și ai DNA, în ceea ce privește achiziţia de către această structură a Ministerului Public de echipamente și tehnică specială utilizată la filaj, interceptări și urmăriri.

22 la sută din informațiile livrate, la cerere, de Arhivele Naționale vizează acte de stare civilă

Revenind la achiziția făcută de Arhivele Naționale, aflăm din cuprinsul caietului de sarcini care a stat la baza parafării acesteia că principalul obiectiv al contractării celor 43 de echipamente îl reprezintă crearea unui cadru metodologic pentru prelucrarea, digitalizarea și indexarea registrelor de stare civilă cu caracter istoric – mai vechi de 100 de ani. „Dat fiind interesul mare al publicului (persoane individuale sau profesioniști – notari, avocați, instanțe de judecată) al acestui tip de arhivă, este necesară o metodologie specifică de lucru, menită să identifice metadatele necesare în momentul prelucrării actelor de stare civilă de către Arhivele Naționale, modalitatea de prelucrare internă și de dare în cercetare a acestora”, se precizează în documentul citat.

Astfel, se urmărește asigurarea accesului simplificat și rapid la informația istorică privind starea civilă a persoanelor, iar schimbările pe care achiziția le va aduce vor contribui la reducerea birocrației pentru cetățeni, în sensul că, prin implementarea cadrului metodologic și digitalizarea registrelor de stare civilă, actele necesare pentru documentarea evenimentelor de viață vor fi disponibile on-line, „fiind redusă semnificativ nevoia interacțiunii directe cu Arhivele Naționale pentru obținerea informațiilor de stare civilă”.

Așa cum arătam mai sus, pe lângă aparatura propriu-zisă, contractul mai prevede și asigurarea instruirii a cel puțin 130 de salariați, angajați-cheie din Arhivele Naționale. „Deși materialul arhivistic referitor la starea civilă reprezintă doar 2,64% din cantitatea totală de arhivă deținută, ponderea solicitărilor de cercetare a actelor de stare civilă prin sălile de studiu a fost de 22%, iar ponderea de solicitări pentru eliberarea documentelor validate juridic (copii certificate) a fost de 12 la sută - provenind de la persoane fizice și juridice, din totalul solicitărilor adresate Arhivelor Naționale”, se subliniază în documentația de achiziție.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri