Land art vizibil pe Google Earth și Maps examinează stratigrafia istoriei recente a deltei de la marginea Bucureștiului. Scrisul criptic se regăsește în mai multe forme, presărate prin întregul parc, pe care urmează să le descoperim împreună.
Evocând seria structurilor ancestrale cu origini necunoscute, de la geoglifele de la Nazca, la Stonehenge, Avebury sau giganții din Insula Paștelui, o intervenție artistică vizibilă din aer explorează dualitatea Parcului Natural Văcărești, pentru a pune în dialog identitățile sale versatile, născute din concepte și realități antagonice. Poziționată la baza digului de ciment care înconjoară parcul, instalația devine structura altor lumi create în cadrul inițiativei Becoming Landscape, o serie de intervenții culturale și dezbateri pe teme post și trans umaniste, pornind de la ideea hibridizării umanului cu tehnologia și natura.
Un mesaj cifrat, apărut peste noapte în câmpul de iarbă și papură din spațiul verde Văcărești, deschide o nouă perspectivă asupra unei lumi născute din dualități și contraste. Conturat de fundațiile “antice” ale unor construcții neterminate, într-un loc uitat între trecut și prezent, textul este mesaj și semn deopotrivă, o declarație anonimă scrisă într-un alfabet codat, cu sensuri glisante, care permit interpretări în egală măsură accesibile și inaccesibile.
Ar putea fi și un nou limbaj al locurilor, în prezent indisolubil legate de imaginea lor cartografiată din satelit. Reinventate printr-o relație simbiotică cu tehnologia, spațiile capătă sens doar când sunt privite de deasupra și trăiesc într-un timp doar parțial real. Urmând normele contemporane, mesajul apărut în spațiul verde din parcul Văcărești are sens în întregime doar de sus. În plan fizic parcurgem un simplu drum, care șerpuiește - cu un rost aproape insesizabil -, printre potecile obișnuite tăiate de oameni. Spațiul devine recognoscibil și ușor de gestionat doar privit printr-un sistem de navigare. Legătura cu realitatea fizică a unui teritoriu nu mai este completă în absența unui sistem de navigare care să-i poziționeze și să-i direcționeze vizitatorii. Tehnologia impune alte forme de orientare și, implicit, de luare în posesie. Lucrarea colaborativă propusă de Marina Oprea, Andreea Medar și Mălina Ionescu explorează straturile care definesc Parcul Natural Văcărești și ambivalența sa structurală. Tema alfabetul și unui mesaj care este și nu accesibil este explorată de Andreea Medar și Mălina Ionescu în mai multe lucrări anterioare. Fiecare proiect își scrie propriul cod, adaptat la locul (concret sau virtual) în care se desfășoară. Scrisul criptic dezvăluit de artiste în Parcul Natural Văcărești se regăsește în mai multe forme, presărate prin întregul parc, pe care urmează să le descoperim împreună.
OUTLANDS
24 octombrie
Vernisajul instalației Outlands va avea loc duminică, 24 octombrie, de la ora 12.00. Accesul se face dinspre Asmita Gardens, unde Marina Oprea și Mălina Ionescu vă așteaptă pentru un tur ghidat.
Intervențiile artiștilor sunt neinvazive și nu vor avea impact negativ asupra peisajului, asupra speciilor sau a habitatelor.
Ansamblul Lac de Acumulare Văcărești, un spațiu alterat cândva de intervenții externe, și-a abandonat de-a lungul ultimelor trei decade însemnele de proiect industrial disfuncțional pentru a deveni peisaj, un adăpost verde pentru vidre și cormorani și, totodată, un teren în care natura își proclamă victoria, reiterând eșecul unei acțiuni umane. Delta Văcărești este în egală măsură un spațiu alterat de intervenția umană, un spațiu transformat prin distrugere, și un spațiu recucerit de natură. Segmentul de oraș – la rândul său o intervenție asupra mediului natural – care a fost inundat, fundațiile și construcțiile parțiale ale viitoarei hidrocentrale, acumulările de apă, zona mlăștinoasă și noul strat de vegetație crescut în ultimele trei decenii, alături de recentele poteci și amenajări pentru vizitatori sunt elemente care definesc, aproape în egală măsură, acest loc ambiguu, care aparține tuturor acestor medii. De la primul pas dincolo de frontiera de beton care apără parcul, acțiunea îngheață în contururi stranii, iar drumul se pierde definitiv într-o fantezie vegetală, către un loc dominat de natură.
Osaturi de beton remodelate de plante susțin un spațiu obiectiv, care anulează orice atribut socio-cultural, primindu-și vizitatoriii ca pe niște simple forme de viață, alături de copaci, iarbă, melci sau păsări. Ruinele fostei platforme industriale s-au lăsat măcinate de rădăcini și frunze, disimulându-și trecutul sub straturi noi, vegetale. Sparte și sculptate de iarbă și lăstăriș, dale de beton pătate de rugină își revendică din când în când amintirile, reconvertind încă o dată spațiul, care devine, în relație cu ele, un perimetru arheologic. În căutarea fragmentelor unei realități rămase în latență, instalația Outlands este o decopertare simbolică, urmărind alternanța de natural și urban din stratigrafia istoriei recente a locului. Cel mai nou strat de definiții și funcții, adăugat zi de zi de trecătorii care schițează cărări prin stufăriș, devine reper în cadrul unei reinterpretări culturale care duce lucrurile mai departe, aducând acest spațiu într-o relație disonantă, cu sisteme contemporane, cum ar fi Google Earth sau Maps. Realizată de artistele Marina Oprea, Andreea Medar și Mălina Ionescu, Intervenția Outlands urmărește teme multiple, de la construcțiile ritualice, la principii de urbanism și teme sociale, invocate pentru a pune în dialog realitățile antagonice care definesc Parcul Natural Văcărești – mediul natural și construcția artificială.
BECOMING LANDSCAPE
Instanța Outlands este integrată, alături de alte trei tipuri de performance, în inițiativa Becoming Landscape, o instalație multidisciplinară de artă contemporană care chestionează potențialul simbiotic dintre uman, natură și tehnologie, în cadrul mai larg al teoriilor recente post și trans umaniste. Artiștii, alături de invitați, explorează atât spațiul de întâlnire dintre cultură și natură sau relația între proiecte eșuate și ecosisteme benefice, cât și propriile viziuni apărute în încercare de a-și abandona identitățile socio-culturale, pentru a deveni mai puțin individ și mai mult peisaj. Delta, un spațiu natural protejat, în prezent suspendat în incertitudinea dintre “no man’s land” și periferie, este scenă, topos cultural ocupat de un grup de performeri, muzicieni, artiști vizuali, teoreticieni și specialiști din zona de mediu. Aceștia transformă în peisaj multiple limbaje de expresie, de la dans contemporan și land art, la muzică experimentală, cultă sau electronică.
Coordonator: Raluca Oancea (Nestor) | Curator și coregraf: Andreea David | Vocal Coach: Diana Miron | Arte vizuale: Marina Oprea | Comunicare: Evantia Barca | Performance: Maria Baroncea, Eliza Trefaș, Maria Mora, Oana Maria Zaharia, Eve Cousins și Sînziana Pintean| Artiste vizuale: Andreea Medar și Mălina Ionescu | Sound design: Laurențiu Coțac și Sillyconductor | Vioară: Francisco Miguel Ramonda, David Ursei | Violă: Mihai Todoran | Violoncel: Victor Sandu | Lumini: Sergiu Doroftei