Poliţa RCA se scumpeşte şi-n acest an, după cum spun asigurătorii. Cum vă explicaţi această nouă creştere de preţ?
Ieşirea unui jucător din piaţă creează o perturbare, dar, în acelaşi timp, piaţa pare să meargă în continuare prost, în sensul că sunt pierderi pe care, aparent, companiile nu şi le acoperă, iar daunele cresc. De fapt, creşterea de preţ provine, o parte, din accidentele produse în străinătate, şi o parte din faptul că se majorează valoarea despăgubirilor către persoanele fizice. Pentru a evita aceste majorări ale poliţelor RCA, una dintre idei ar fi să venim cu un fel de grilă, o recomandare către instanţe, cu privire la valoarea despăgubirilor pentru persoanele fizice. Am înţeles că acum sunt variaţii foarte mari şi cred că va trebui să găsim un echilibru care să fie echitabil şi, în acelaşi timp, să fie şi previzibil pentru industrie. Poate că aşa vom reuşi să stopăm creşterea de preţuri la RCA.
Se va remedia situaţia asta de dezechilibru? Cum şi când?
În primul rând, trebuie să lăsăm să se aşeze puţin piaţa. Ce-i drept, avem creşteri de preţ ceva mai mari decât în alţi ani. În al doilea rând , să vedem care sunt cauzele acestor creşteri. Trebuie să vedem de ce cresc daunele. Aici poate fi şi partea de fraudă,adică oameni care nu au asigurare şi îşi fac asigurarea după ce fac accidentul,poate fi şi creşterea despăgubirilor pentru accidentaţi.
Cu ochii pe majorarea RCA
Par destul de dubioase aceste creşteri...
Noi avem o investigaţie acum pe piaţa asigurărilor şi, dacă descoperim că există înţelegeri între asigurători, îi vom sancţiona.
Nu pot să spun acum că ceea ce se întâmplă în piaţă este o înţelegere între companiile de asigurări. Până acum pare că este efectul ieşirii Astra de pe piaţă, plus evoluţia despăgubirilor pentru victimele accidentelor.
Cum ar trebui să arate un RCA eficient în România?
Marea problema a RCA-ului este din concepţie: îmi iau asigurare pentru altul. Şi atunci mă interesează în primul rând să fie ieftină, nu să fie şi bună. Dacă am găsi o variantă să o cuplăm cu Casco, sau dacă am găsi o formulă ca eu să aminteresul să am o asigurare bună, atunci poate lucrurile s-ar mai schimba. Lumea nu s-ar mai uita doar la preţ, ci ar dori să aibă un produs bun. Dar nu este simplu, pentru că nici alte state nu au găsit soluţii. În Italia, nu au fost rezultate prea grozave, deşi la ei modelul presupune ca eu să îmi repar maşina pe RCA-ul meu, iar acesta să fie despăgubit de RCA-ul celui vinovat.
Şi toate acestea ar fi cam degeaba pentru că inspectorii de daune sunt subiectivi.
Da. Există şi această problemă, a constatatorilor de daune, care sunt angajaţii firmelor care te despăgubesc. Lumea se plânge că nu le recunosc toate daunele, că nu le repară bine maşina şi aşa mai departe. Vrem să îi scoatem din companiile de asigurări, să fie independenţi. A existat ideea asta în Parlament, noi atunci nu am fost de acord, dar acum o regândim.
Sunt multe maşini care nu au RCA şi, dacă s-ar lua măsuri pe zona asta, vom vedea o plafonare a despăgubirilor pentru victimele accidentelor, o creştere a maşinilor care sunt asigurate şi reducerea fraudelor. Asta probabil că ar scădea presiunea pentru creşterea preţului la RCA.
✔ Se va face o grilă pentru a se calcula daunalitatea în cazul accidentelor cu victimă;
✔ Inspectorii de daune vor fi scoşi din sistemul asigurătorilor şi făcuţi independenţi.
Dosare soluționate mai uşor
Comisia Europeană a elaborat o directivă pe care trebuie să o transpunem în acest an în legislaţia de la noi şi care facilitează acţiunile de despăgubire. Adică victimele pot să folosească documentele colectate de autorităţile de Concurenţă. „Ce am strâns noi în dosar, elementele pe care ne-am bazat noi, decizia, sunt deja considerate probatorii. Deci cumva fapta nu se mai pune la îndoială, ci dacă victima a fost prejudiciată sau nu. Şi dacă da, cu cât? Nu-i mai rămâne instanţei decât să vadă dacă victima a fost prejudiciată şi să cuantifice paguba”, spune Bogdan Chiriţoiu.
Companiile vor să plătească daune mai mici
Introducerea unui ghid de referinţă pentru stabilirea daunelor în cazul acccidentelor cu vătămări corporale, despre care preşedintele Consiliului Concurenţei vorbeşte în textul interviului, nu este o noutate . Asigurătorii au mai impus acest lucru şi acum câţiva ani, dar iniţiativa lor a avut puţine zile pentru că CSM a conştientizat rapid că un astfel de ghid are grave lacune. Practic, prin clasificarea vătămărilor şi stabilirea unor despăgubiri aferente pentru fiecare clasă, instanţele nu vor mai lua în calcul şi trauma psihologică pe care o suferă persoana accidentată, cum îi este afectat viitorul etc. Se va merge după un şablon la acordarea despăgubirilor, se va ţine cont doar de numărul zilelor de îngrijiri medicale de care are nevoie victima, şi totul va fi în favoarea asigurătorilor. Înainte de a se implica în susţinerea unei astfel de iniţiative, Consiliul Concurenţei ar trebui să se mai informeze. (Adrian Stoica)