Jurnalul.ro Cultură Film Box-office-ul european a ajuns la 7,2 miliarde de euro în 2019. Mai puțini spectatori în România

Box-office-ul european a ajuns la 7,2 miliarde de euro în 2019. Mai puțini spectatori în România

Box-office-ul cinematografic din UE a ajuns la 7,2 miliarde de euro în 2019, cu 6,3% mai mult față de anul anterior, arată raportul Observatorul European al Audiovizualului.

Încasările din cinematografele europene au fost, în 2019, cu 430 de milioane de euro mai mari decât în 2018, a doua cea mai bună performanţă din ultimii cinci ani.

Creşterea încasărilor se datorează prezenţei în cinematografe, numărul spectatorilor crescând cu 5,3% şi trecând de la 954 de milioane în 2018, la 1,005 miliarde în 2019. Preţul mediu al unui bilet a crescut cu 1% şi a ajuns la 7,2 euro.

Încasările cinematografice s-au mărit în 21 de ţări, au scăzut în trei ţări şi au rămas constante în două ţări.

Creşterea generală a box-office-ului european s-a bazat pe încasările din Germania (+125 milioane de euro, +13,9%), Franţa (+110 milioane de euro, +8,3%), Italia (+88 milioane de euro, +15,3%), Olanda (+35 milioane euro, +11,3%) şi Spania (+29 milioane de euro, +5%).

În schimb, încasările au scăzut în Marea Britanie (-21 milioane de euro, -1,4%), Suedia (-8 milioane de euro, -4%) şi România (-1 milion de euro, -1%).

România, în scădere

Numărul spectatorilor din România a scăzut cu 1,6%, coborând de la 13,3 milioane în 2018, la 13,1 milioane în 2019. Încasările din ţara noastră, atunci când au fost exprimate în lei, au crescut cu 0,9% şi au urcat de la 263 de milioane de lei în 2018, la 265,4 milioane de lei în 2019.

Creșteri spectaculoase în Rusia și Turcia

Box-office-ul din Rusia a crescut cu 10,3% şi a ajuns la 55,5 miliarde de ruble, atingând cel mai înalt nivel înregistrat vreodată. Pentru al treilea an consecutiv, aceasta s-a dovedit cea mai mare piaţă europeană ca număr de spectatori, depăşind Franţa.

În Turcia, încasările au crescut cu 9% şi au ajuns la 977 milioane de lire turceşti, stabilind un nou record de creştere procentuală, în pofida unei puternice scăderi a numărului de spectatori (-15,6%), cauzată de creşterea a preţului mediu al biletelor la cinematograf şi de inflaţia ridicată.

Producțiile americane, în topul box-office-ului european

Filmele produse de marile studiouri americane au ocupat 19 poziţii în Top 20, dedicat celor mai populare producţii cinematografice difuzate în ţările din UE, în 2019. Un remake live-action al filmului animat "The Lion King", produs de Disney, ocupă prima poziţie, cu 48,7 milioane de bilete vândute în 23 de pieţe europene.

Pe locul al doilea s-a clasat ultimul film lansat de Marvel în franciza "Avengers", intitulat "Avengers: Endgame", care a vândut 41 milioane de bilete în UE. În 2019 au existat două superproducţii care au trecut de pragul de 40 de milioane de spectatori.

Alte pelicule succes pe piaţa europeană în 2019 au fost "Joker" (34,6 milioane de spectatori), "Frozen 2" (31,6 milioane de spectatori), "Toy Story 4" (22,5 milioane de spectatori), "Star Wars Episode IX" (22,1 milioane de spectatori) şi "Aladdin" (20,2 milioane de spectatori).

18 titluri din Top 20 (şi nouă filme din Top 10) au fost producţii cinematografice de tip sequel, prequel, spin-off şi reboot.

Cinci filme din Top 20 au fost lungmetraje animate pentru întreaga familie, în comparaţie cu patru în 2018, şase în 2017 şi opt în 2016.

Comedia franceză "Qu'est-ce qu'on a encore fait au bon Dieu ?",continuare a filmului "Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu?" din 2014, a fost singurul film non-american care s-a clasat în Top 20, cu 9,3 milioane de spectatori şi a devenit cel mai popular film european difuzat în UE în 2019.

A fost urmat de lungmetrajul biografic "Bohemian Rhapsody" (8 milioane de spectatori), "Downton Abbey" (7,9 milioane de spectatori) şi un alt film biografic, "Rocketman" (6,5 milioane de spectatori).

Filmele europene, în scădere a scăzut

Cota de piaţă estimată a filmelor americane a crescut de la 62,6% la 68,7%, atingând cel mai ridicat nivel observat după anul 2013, în timp ce cota de piaţă a filmelor europene a scăzut de la 29,2% la 25,7%, cel mai scăzut nivel înregistrat după 2005.

Cota de piaţă a filmelor produse cu investiţii americane a scăzut de la 6,1% la 3,2%, iar cota de piaţă a filmelor realizate în alte zone ale lumii a crescut de la 2,1% la 2,5%.

Filmele europene locale s-au descurcat deosebit de bine în Marea Britanie (47,1%), Franţa (34,8%), Polonia (28,2%), Danemarca (27,4%) şi Cehia (26,5%). În afara UE, Turcia a avut cea mai mare cotă de piaţă a producţiilor naţionale (56,9%).

În România, cota de piaţă a producţiilor naţionale a crescut de la 3,2% în 2018 la 6,2% în 2019.

Volumul producţiei cinematografice din UE a crescut

Volumul producţiei cinematografice din UE a contiuat să crească, iar numărul lungmetrajelor produse în ţările UE a crescut de la 1.807 în anul 2018, la 1.881 în anul 2019.

Volumul producţiei de film din UE din 2019 este alcătuit din 1.135 de lungmetraje de ficţiune (reprezentând 60% din totalul lungmetrajelor europene) şi 746 de lungmetraje documentare (reprezentând 40%).

Creşterea producţiei europene de film a fost stimulată de o mărirea numărului de coproducţii internaţionale şi a numărului de lungmetraje documentare.

Subiecte în articol: box office ue
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri