„În 10 minute, un copil poate să își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sunt extrem de grave”, transmite FDVDR într-un comunicat de presă.
”La nivel european, România se situează pe locul 3 la bullying, în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul. Este nevoie de doar câteva minute, pentru ca un copil sa își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sa fie extrem de grave”, a declarat Ramona Mezei, moderatorul conferinței, profesor la Școala FDVDR, citând concluziile specialiștilor, apărute în spațiul public.
La conferință au participat psihologi, profesori și specialiști în educație, care au prezentat informații utile și metode eficiente prin care, atât elevii, cât și profesorii, dar și părinții vor putea contribui la prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în școli.
„Una dintre problemele României contemporane este fenomenul de bullying cu care se confruntă mai toată lumea: copii, adolescenți, tineri și adulți, fie că sunt acasă, la grădiniță sau la școală, la serviciu, printre prieteni și pe rețelele de socializare. Specialiștii în domeniu au încercat sa găsească tehnici noi pentru stoparea acestui fenomen, utilizând comunicare nonviolenta si dezvoltarea empatiei.
”Am venit către copii, tineri și către adulți prin a promova dezvoltarea abilităților empatice. Să ascultăm empatic și să ne înțelegem între noi, folosind tehnici de comunicare nonviolentă. Am organizat mai multe tabere prin care i-am ajutat pe copii să își identifice nevoile și emoțiile lor. Astfel de tehnici îi ajută pe copii să își recîștige încrederea în ei și să vorbească cu propriul lor adevăr”, a declarat Lăcrămioara Ocunschi, Certified Trainer & Coach, formator CNFPA, fondator Școala de Dresat Dragoni, speaker la conferință.
Bullyingul în școală este un fenomen complex ce implică efecte devastatoare de durată la nivel psihic și emoțional, afectând considerabil aspectul social al vieții victimelor. Ecuația profesor, părinte, elev este importantă în prevenirea și combaterea acestui fenomen.
”Suntem ca o echipă, profesorul trebuie să fie alături de elev și alături de părinte. Un profesor trebuie să fie acolo, pentru elev, în fiecare zi, iar părintele trebuie să știe că rolul meu este de a-l ajuta pe elev, că îi vreau binele și că doar împreună putem găgi soluții. Pentru că noi formăm o mare familie și ca orice familie, ne ajutăm ne susținem, ne înțelegem și ne ascultăm”, a delcarat Ștefania Domunco, Profesor învățământ primar, mentor, membru în Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar.
Psihoterapeuții îi învață pe elevi instrumentele necesare pentru a recunoaște fenomenul de bullying, pentru a învăța să se apre și a nu cădea în capcana agresorului”, mai arată FDVDR.
În rândul copiilor din gimnaziu și liceu, cifrele sunt de-a dreptul înspăimântătoare, în ceea ce privește bullyingul.
„Dintre cei aproximativ 1.300.000 de copii aparținând ciclurilor gimnazial și liceal, 400.000 sunt excluși din grupul de colegi, 325.000 sunt umiliți în public, 390.000 sunt amenințați cu bătaia sau cu lovirea, iar 220.000 sunt bătuți în mod repetat de către colegii lor. Așa arată statistica directă a cazurilor de bullying, un fenomen complex, ale cărui consecințe afectează deopotrivă victima, agresorul și martorul tăcut.
Prin această conferință ne-am dorit să atragem atenția asupra fenomenului de bullying, care a luat o amploare fără precedent și, în același timp, să prezentăm modalități de prevenție și intervenţie în diminuarea acestuia, precum și tehnici de schimbare a comportamentelor agresorilor şi de apărare emoţională a celor agresaţi”, se mai spune în comunicat.
Conferința poate fi vizionată integral pe canalul de Youtube al Fundației Dan Voiculescu.