Jurnalul.ro Special Business-ul după ureche nu funcționează în perioade de criză

Business-ul după ureche nu funcționează în perioade de criză

de Paul Bardasu    |   

În urmă cu un an, 554.331 de femei erau acţionari sau asociaţi în firmele din România, adică un procent de aproximativ 28-30% din totalul afacerilor românești. Este vorba în principal despre companii  de tip PFA sau IMM (microîntreprinderi) cu mai puțin de 10 angajați și cu un nivel redus de profit. Din cauza pandemiei, crizei energetice și a războiului din Ucraina, numărul lor a scăzut cu câteva zeci de mii.

Cele mai frecvente ramuri ale antreprenoriatului feminin sunt în domeniul serviciilor: cabinete de consultanță în contabilitate, marketing, IT, resurse umane, nutriție, cabinete medicale, cabinet psihologice, centre de terapii, magazine, saloane de coafură și înfrumusețare, farmacii, florării, cafenele, pensiuni, mici ateliere de producție, școli de limbi străine, centre educaționale, locuri de joacă, grădinițe, firme de training și coaching etc.

A supraviețuit mai ales cine s-a putut transfera în online

Majoritatea acestor femei sunt și mame, ceea ce face ca aceste afaceri sa fie extrem de vulnerabile la schimbările din mediul economico-social. Pandemia a lovit puternic afacerile conduse de femei care nu s-au putut transfera în online, multe dintre ele nu au avut resurse să susțină chirii sau angajați și au închis porțile ori s-au reinventat. 

Au urmat criza energetică și războiul din Ucraina care au redus puternic încasările acestor afaceri care se chinuie să supraviețuiască și care ar putea îngroșa listele șomerilor dacă nu sunt sprijinite rapid. 

În acest context, Asociația Mamprenoare - Asociația Mamelor Antreprenor din România - trage un semnal de alarmă asupra pericolului pe care îl reprezintă falimentul acestor zeci de mii de afaceri mici din toată țara, afaceri care reprezintă uneori singura sursă de venit a zeci de mii de familii cu copii. Aceste afaceri trebuie să rămână în picioare pentru că de ele depinde un întreg ecosistem format din angajați, furnizori, distribuitori.

Pentru a putea preîntâmpina acest lucru, asociația a organizat un program de dezvoltare de abilități de business pentru femei pentru a le sprijini pe femeile care au deja o afacere să ia decizii informate în ceea ce privește strategia de supraviețuire în criză și de dezvoltare a afacerii lor.

Cele mai multe afaceri cu acționari sau asociați din rândul femeilor sunt din domeniul serviciilor

Pe piață rezistă doar cele cu educație antreprenorială solidă

„Dacă în perioade de creștere economică, atunci când sunt foarte mulți bani pe piață se vinde aproape orice și oricum, în condiții de criză rezistă doar cei care au o educație antreprenorială solidă și știu să ia decizii informate și să se adapteze ușor schimbărilor. Soluția în criză nu este să renunți dacă ceea ce făceai înainte nu mai funcționează, ci să te întorci la manualele de business și să înveți abilități noi. Doar antreprenorii pregătiți mereu să învețe vor avea șanse să supraviețuiască și să vadă oportunitățile care apar întotdeauna în perioade de criză. Business-ul după ureche pe strategia „merge și așa” nu funcționează în perioade de criză”, declară Alina Bota - Președinte Asociația Mamprenoare, care a demarat un program gratuit de 7 cursuri de abilități de business pentru femeile care dețin un PFA sau un SRL și care se va desfășura online începând din luna mai până în septembrie.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri