Jurnalul.ro Special Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic

Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic

de Monica Cosac    |   

În timp ce mai toate centrele de vaccinare anti-COVID stau mai mult goale, de dimineață până-n seară, românii indeciși sunt momiți să se imunizeze, prin piețe, cu porții gratuite de mici cu muștar, cu selfie-uri pe câmpurile cu lavandă și, mai nou, cu câștiguri la loterie. Astfel că, după ce în weekend am ajuns de pomină în presa internațională cu cozile de doritori de vaccin din Piața Obor, ieri a fost lansată campania „Te vaccinezi și câștigi”, o tombolă cu premii în bani, organizată chiar de Loteria Română. Însă, dincolo de aceste giumbușlucuri, menite să atragă mai mult camerele de luat vederi decât să convingă oamenii de necesitatea și siguranța vaccinurilor, eșecul campaniei de vaccinare se simte în statistici. 

 

Se pare că, la români, aroma de grătar și, mai ales, cea de mici cu muștar diminuează puternic teama de înțepături și de reacții adverse la vaccin, căci altfel nu s-ar explica de ce realitatea din Piața Obor, din acest weekend, a bătut pamfletul din cotidianul de umor TimesNewRoman, care „anunța” încă de acum trei săptămâni „lansarea campaniei «Mici, bere şi Pfizere»”.

Începând de vineri și până duminică, sute de oameni au stat cuminți la coadă, în fața centrului mobil de vaccinare deschis în Piața Obor din Capitală, iar circa jumătate dintre cei care și-au primit doza de Pfizer sau de Johnson&Johnson s-au prezentat, cu voucherul primit la vaccinare, să fie recompensați de patronii unei terase cu „o porție gratis de mici cu de toate și o apă răcoritoare”, după cum s-a lăudat chiar edilul Sectorului 2, Radu Mihaiu. 

„Chiftele mici, în formă de cârnați”

Apetența românilor pentru aceste „chiftele mici, în formă de cârnați” nu a scăpat nici agenției de știri Reuters, care scria, zilele trecute, că în condițiile în care numărul doze de vaccin disponibile este mai mare decât cererea, „România, stat al Uniunii Europene, a deschis centre de vaccinare fără programări în piețe, aeroporturi și săli de concerte și trimite medici din ușă în ușă în satele în care accesibilitatea rămâne un motiv de îngrijorare. (...) Ezitarea (n.r. - față de vaccin) se răspândește pe fondul neîncrederii înrădăcinate în instituțiile statului, campaniilor de dezinformare și educației deficitare în privința vaccinurilor”.

Au ratat rapița, dar a înflorit lavanda

În timp ce în Capitală toată atenția epidemiologică era ațintită asupra Pieței Obor, la Timișoara, campania de vaccinare a fost stimulată cu „stări de spirit pozitive”, după cum am aflat chiar de pe pagina oficială de Facebook, Ro Vaccinare. 

„Centrul mobil de vaccinare al Spitalului Militar Timișoara își continuă activitatea într-un cadru plin de optimism, cu iz de lavandă, în localitatea Fibiș, la 40 de kilometri de Timişoara. Cei care își vor petrece duminica altfel - în lanul cu lavandă, în cadrul unui festival special, au posibilitatea de a se vaccina cu Johnson&Johnson”, au scris, duminică, pe rețeaua de socializare, reprezentanții campaniei de vaccinare. Postarea a adunat zeci de comentarii din partea oamenilor. În timp ce unii i-au îndemnat pe guvernanți să trimită echipe de medici și pe alte lanuri cu lavandă din județ, alții au făcut glume pe seama inițiativei, spunând că au ratat vaccinarea în lanurile de rapiță. 

Doctorii, însă, spun că centrele de vaccinare sunt goale. „Sunt medic la un centru de vaccinare. Stăm cu orele fără să vină cineva la centru, Abia mai vaccinăm câte 20-30/zi, aruncăm dozele, iar acum începem să fugim după oameni pe câmp de lavandă, mergem la ei în curte, pe la mall-uri etc.? Deja exagerăm, scrie Timea Demeter pe Ro Vaccinare, iar situația este similară și în alte centre. „Și eu sunt coordonator la un centru de vaccinare și e cam la fel... Păcat că oamenii nu au înțeles importanța vaccinării și eforturile medicilor”, scrie și Raluca Irimia. 

​„Te vaccinezi și câștigi”, la Loteria Română

Cine a ratat porția de mititei mai are o șansă la Loteria Română. Compania de stat organizează o tombolă specială pentru încurajarea vaccinării anti-COVID, sub denumirea „Te vaccinezi și câștigi”. 

Campania Loteriei Române se desfășoară în perioada 14-27 iunie 2021 inclusiv, timp în care cei care vor achiziționa un bilet loto pentru oricare dintre jocurile Loto 6/49, Joker, Loto 5/40 vor primi un talon gratuit de participare la tragerea la sorți. Extragerea va fi pe 4 iulie și sunt puse la bătaie 5 premii în valoare de 10.000 lei fiecare și un premiu de 50.000 de lei. Conform regulamentului, cei care vor fi extrași la tombolă au la dispoziție 30 de zile pentru a-și revendica premiul, însă vor trebui să prezinte, pe lângă actul de identitate, și adeverința de vaccinare (pentru prima doză sau rapel, în copie) emisă de Ministerul Sănătății.

 

Ce spun statisticile

Dincolo de aceste evenimente punctuale condimentate cu muștar sau aromate cu iz de lavandă sau câștiguri în bani, per ansamblu, campania de vaccinare din România este în cădere liberă. Cel puțin în ultima săptămână, fiecare zi a fost „cea mai slabă zi de vaccinare anti-COVID” din etapa a treia a campaniei de imunizare derulată de autorități sub directa îndrumarea a premierului Florin Cîțu. 

Duminică, 13 iunie, doar puțin peste 31.000 de oameni s-au vaccinat împotriva coronavirusului, la nivel național, după cum reiese și din graficul realizat de statisticienii de la Graphs.ro (foto), iar dintre aceștia numai 9.888 s-au prezentat la centrele de vaccinare pentru prima doză de vaccin.   

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri