Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ce este un certificat de atestare fiscală și cum îl poți obține

Ce este un certificat de atestare fiscală și cum îl poți obține

Certificatul fiscal este un document legal emis de către o autoritate publică, primărie sau direcție de taxe și impozite care atestă că o persoană nu are datorii la stat. El justifică modul de îndeplinire a obligațiilor de plată de către contribuabil. Acestea pot fi: taxe, impozite și alte venituri pentru care acesta trebuie să plătească impozite.

El se poate obține prin două modalități. Fie în formă fizică, prin prezentarea la ghișeul instituției publice care se ocupă cu eliberarea de certificate fiscale, și anume direcția de taxe și impozite, fie în format electronic, prin modalitate digitală. Pentru acesta din urmă, primăria trebuie să aibă la dispoziție o astfel de facilitate. Există platforme digitale ce pot fi implementate de către orice instituție publică și prin care îi scutește pe contribuabili de un drum direct la ghișeu.

În ambele cazuri, durata de eliberare a certificatelor fiscale durează în medie 3 zile, uneori chiar mai repede, dacă se optează pentru solicitarea online. Certificatul fiscal se emite pe baza datelor din evidența creanțelor fiscale și poate fi eliberat doar la cererea contribuabilului. Cererea de eliberare a certificatului fiscal, care este una standard, poate fi depusă la registratura organului fiscal competent și de care contribuabilul aparține cu domiciliul. Totodată, cererea de solicitare se mai poate trimite și prin poștă sau dacă acesta deține SPV (Spațiu Privat Virtual), o poate trimite prin intermediul acestuia.

Pentru începerea procedurii emiterii certificatului fiscal, solicitantul trebuie să achite o taxă fixă de 10 lei/ certificat. Acest tip de document are valabilitate 90 de zile de la data eliberării pentru persoanele fizice.

Condiţiile de eliberare a certificatelor fiscale sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal şi de Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală. Prin urmare, contribuabilul va obţine certificatul de atestare fiscală numai dacă este la zi cu plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului local al primăriei de care aparține şi dacă are declarată taxa de habitat cu destinaţia specială de salubritate. Dacă solicitantul nu are toate datoriile plătite la bugetul local, atunci el va primi o notificare de plată, în timpul procedurii ce va arăta care sunt sumele datorate. Acestea trebuie achitate și de-abia apoi se poate elibera certificatul fiscal.

Pe lângă cererea de solicitare a certificatului fiscal, solicitantul are nevoie și de următoarele documente: fotocopie după actul de identitate al proprietarului, împuternicire în original sau fotocopie legalizată; C.I./B.I/N.I.F./C.U.I. împuternicit (fotocopie și original).

Certificatele fiscale se pot obține și de către persoane fizice, dar și de către persoane juridice. Ele pot fi eliberate în scopul unei vânzări pentru autentificare la notariat, în vederea intabulării/cadastrului, pentru anumite autorizații de funcționare, burse de studii și multe alte documente.

Pentru persoanele juridice, actele necesare pentru obținerea certificatului fiscal pentru o societate sunt următoarele: dosar cu șină, cerere tipizată în care trebuie trecut și numărul de telefon, copie C.I./B.I. și împuternicire pentru persoana delegată, copie certificat de înregistrare fiscală, documente doveditoare ale realității contabile, precum balanța de verificare, semnată și ștampilată. Pentru persoanele juridice, certificatul de atestare fiscală are o valabilitate de 30 de zile de la data eliberării.

Sursa foto: pexels.com

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri