Jurnalul.ro Special Ce poţi să faci şi ce nu poţi să faci

Ce poţi să faci şi ce nu poţi să faci

de Adrian Stoica    |   

În această perioadă, când instituţiile statului îşi reduc activitatea şi restricţionează contactul cu publicul, mulţi români se întreabă cum vor putea să-şi achite taxele şi impozitele către stat sau cum vor putea să-şi înregistreze la Direcţiile de Taxe şi Impozite Locale (DITL) maşinile, casele sau terenurile cumpărate recent, mai ales că pentru înregistrarea lor legea prevede un termen de maximum 30 de zile. Deşi lucrează cu personal redus, administraţiile locale oferă totuşi posibilităţi variate contribuabililor de a-şi rezolva probleme, chiar dacă în unele cazuri procedurile se pot dovedi a fi mai greoaie.

 

Cea mai facilă variantă de plată a taxelor şi impozitelor locale sau a amenzilor contravenţionale este platforma electronică pe internet - Ghiseul.ro. Persoanele fizice care doresc să utilizeze această metodă trebuie să ştie că pot obţine datele de autentificare pe Ghiseul.ro direct pe Internet. Dovada plăţii se primeşte pe e-mail în doar câteva minute de la plata efectivă. La plata impozitelor şi taxelor prin ghiseul.ro nu se percepe comision. Ghişeul.ro este disponibil 7 zile din 7 şi 24 ore din 24, cu excepţia perioadelor de mentenanţă sau intervenţie tehnică asupra sistemului, care se vor anunţa pe site. 

 

Opţiunea terminalelor electronice de plată

 

O altă variantă pe care o aveţi la dispoziţie pentru plata obligaţiilor fiscale către administraţiile locale este cea a terminalelor electronice de plată.  Ele sunt amplasate atât în sediile DITL, cât și în benzinării, dar şi în magazinele marilor reţele de retail precum Auchan, Carrefour, Mega Image, Cora, Kaufland, Penny Market sau Profi. De asemenea, acestea se mai pot găsi și la anumite magazine de cartier. În total, la nivel naţional există 4.600 de terminale, din care 1.200 sunt numai în regiunea București-Ilfov.

 

Notariatele nu şi-au sistat activitatea

 

Cei care în această perioadă au nevoie să încheie acte notariale trebuie să ştie că notariatele nu şi-au suspendat activitatea. Cu excepția strict a situațiilor obiective ce impun restrângerea sau suspendarea temporară a activității, birourile notariale rămân deschise, este anunţul făcut pe site-ul său de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România. Totuşi, înainte de a merge la un cabinet notarial, este bine să vă informaţi în prealabil. Dacă veţi accesa site-ul http://www.uniuneanotarilor.ro, în secţiunea “Căutare notar”, veţi putea identifica rapid un cabinet notarial. “Notarii publici continuă să lucreze în serviciul cetățeanului și al statului, ca parte a serviciului de interes public, la fel ca Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția Națională de Administrare Fiscală și primării. Dacă notarul public intră în posesia întregii documentații necesare perfectării tranzacției, operațiunea se va desfășura în condiții normale, cu respectarea regulilor de siguranță și igienă recomandate de autorități”, a comunicat Uniunea Națională a Notarilor Publici la solicitarea cotidianului Jurnalul.

 

Ce se poate înregistra

 

În situaţia în care aţi achiziţionat recent o casă sau un teren, aveţi la dispoziţie un termen de maximum 30 de zile pentru a le înregistra la administraţiile financiare locale pe raza cărora se află acestea. “În situaţia actuală, când în România a fost decretată starea de urgenţă, termenul de 30 de zile se prorogă până la ridicarea acestei stări”, ne-a declarat avocatul Adrian Cuculis. Totuşi, pentru cei care nu vor să aştepte acest lucru, există variante pentru rezolvarea problemei. Deşi  DITL nu lucrează cu publicul, documentele pot fi transmise scanate pe e-mail la adresele care figurează pe site-ul fiecărei administraţii financiare locale. Odată transmise, se va genera automat un cod de înregistrare. Documentele pe care va trebui să le transmiteţi sunt:

-Certificatul energetic;

-Declaraţia de impunere pentru stabilirea impozitului pe clădiri în cazul persoanelor fizice - Formularul ITL001/2016 (se descarcă de pe site-ul DITL)

-Contractul de vânzare - cumpărare, act de donaţie, contract de schimb, hotărâre judecătorească (definitivă şi irevocabilă), certificat de moştenitor, act de adjudecare etc.;

-Act de identitate pentru toţi proprietarii;

-Releveu;

-Declaraţia specială de impunere (acolo unde este cazul) -  Formularul ITL104/2010 (se descarcă de pe site-ul DITL);

 

Ce nu se poate înregistra

 

Cei care au achiziţionat recent o maşină, veştile nu sunt prea bune, pentru că ele nu pot fi declarate online în această perioadă la direcţiile de taxe şi impozite locale. Posibilitatea care va fi la îndemâna noilor proprietari este transmiterea documentelor la DITL prin poştă sau prin intermediul firmelor de curierat rapid, dar încă se lucrează la varianta optimă, având în vedere că este necesară şi cartea de identitate a posesorului în original. Variantele luate acum în calcul sunt fie transmiterea unei copii a cărţii de identitate, pe care să se scrie „ conform cu originalul”, fie ca după ridicarea stării de urgenţă posesorul maşinii să vină la DITL cu cartea de identitate pentru confirmare. Documentele necesare care trebuie transmise, în cazul unei maşini noi sunt, potrivit reglementărilor:

-Factura sau contractul de leasing (copie şi original);

-CIV (cartea maşinii) în copie şi original;

-C.I. (copie şi original);

-Declaraţia de impunere auto (se găseşte la primării);

-Fişa de înmatriculare auto (se poate descărca de pe site-ul înmatriculărimaşini.ro )

 

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri