Jurnalul.ro Ştiri Externe Cel mai valoros brand din lume. Amazon depășește 200 de miliarde de dolari

Cel mai valoros brand din lume. Amazon depășește 200 de miliarde de dolari

de Giulia Anghel    |   

Amazon este primul din clasamentul Brand Finance Global 500 care depășește 200 de miliarde de dolari și deține titlul de cel mai valoros brand global pentru al treilea an consecutiv. Compania a avut o creștere de 18% în 2019 față de anul precedent, valoarea acesteia ajungând la 220,8 miliarde de dolari, cu 60 de miliarde de  dolari mai mult decât Google și cu 80 de miliarde de dolari peste Apple.

Amazon este cea mai mare piață online din lume, extinzându-se în cloud computing, inteligență artificială, logistică, digital streaming, consumer elecronics, iar expansiunea continuă. Are un portofoliu divers de produse și servicii, investește masiv în sectoare cu creștere rapidă și în tehnologii inovative.

Cu toate astea, majoritatea veniturilor sale provin din retail iar previziunile arată că în viitorul apropiat va stagna. Nike a anunțat, în noiembre 2019, că nu-și va mai vinde produsele pe această platformă și își va dezvolta, în schimb, propriul canal de comercializare directă. După Nike s-ar părea că și alte branduri mari ar putea renunța la Amazon. Mai mult, compania a avut reacții negative în Europa și India, China se îndreaptă spre Alibaba, ceea ce-i va putea periclita poziția de lider. 

În acest sens, David Haigh, CEO Brand Finance, este de părere că "Prin disrupția întregului ecosistem de retail, cel mai valoros brand global, Amazon continuă să impresioneze în ceea ce contează cel mai mult pentru consumatori: valoare, comoditate, diversitate de gamă (choice). Pe o poziție confortabilă astăzi, rămâne de văzut cum va răspunde Amazon provocărilor unei decade ce se anunță tumultuoasă.”

Pe lângă Amazon, alte 44 de branduri de retail sunt în clasament, iar acest sector este al treilea ca valoare cumulată (aproape 800 miliarde USD), după tehnologie și banking. Situația din retail este similară cu cea din domeniul hotelier, brandurile tradiționale precum Hilton și Marriott au crescut semnificativ în 2019, în timp ce booking.com a scăzut cu 15%.

Între timp, Walmart a reintrat în top 10, iar valoarea eBay a scăzut cu 9% în 2019, ajungând la 8,2 miliarde de dolari, însă cea a gigantului american Walmart a crescut cu 14%, atingând 77,5 miliarde de dolari, datorită parteneriatului cu Microsoft și lansarea Alphabot, roboți care aleg și împachetează cumpărăturile.

Îngrijorările privind brandurile de tehnologie sunt tot mai mari din cauza performanțelor sub așteptări care provoacă scăderea companiilor Baidu și Uber. Pe de altă parte însă, Tesla și Instagram cresc într-un ritm accelerat.  În domeniul telecom, patru din cele cinci branduri din clasament au pierdut din valoare, cea mai mare depreciere fiind înregistrată de AT&T. Cea mai mare listare la bursă din istorie, Saudi Aramco este acum cel mai valoros brand nou care a intrat în topul global, urcând direct pe locul 24. Ferrari rămâne cel mai puternic, cu un scor de 94,1 din 100 și un ratind de AAA+.

Brand Finance determină forța relativă a brandurilor printr-o balanță de indicatori, analizând investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții/consumatorii, angajații și alte părți interesate) și impactul acestora în performanța de piață. Conform acestor criterii, Ferrari este cel mai puternic dintre cele doar 12 branduri care au primit clasa de rating AAA+.

 

 
Subiecte în articol: amazon brand finance global
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri