Jurnalul.ro Cultură Film Cinci filme românești de neratat ale anului 2019

Cinci filme românești de neratat ale anului 2019

de Magdalena Popa Buluc    |   

26 de filme românești au avut premiera anul acesta în cinematografe, dintr-un total de 192 de producții internaționale și locale lansate în România. Fără a fi o listă exhaustivă, am făcut, mai jos, o selecție de cinci filme pe care vi le recomandăm să le urmăriți sau să le revedeți când aveți ocazia.

 

 

La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu 

Catalogat de celebra publicație americană IndieWire drept „un amestec șlefuit de motive ale genului care sugerează ce s-ar fi întâmplat dacă echipa Ocean’s 11 se forma în Insulele Canare”, „La Gomera” s-a bucurat de cronici favorabile, fiind caracterizat drept un film noir cu accente comice și minunate răsturnări de situație.

 

Cristi, un polițist român corupt implicat într-o afacere de 30 de milioane de euro cu mafia, ajunge în insula La Gomera, în Spania, pentru a învăța „El Silbo”, un limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va ajuta să-l elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest la București, și singurul din bandă care știe unde sunt ascunși banii.

 

Din distribuția filmului fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia (Marlon), Rodica Lazăr, Sabin Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio Buíl. „La Gomera” este distribuit de 42 Km Film și Ro Image 2000.

 

„În urmă cu câțiva ani am urmărit un documentar despre „El Silbo”. Acest limbaj fascinant, aflat pe cale de dispariție, redescoperit și folosit din nou pe insula La Gomera, m-a inspirat și motivat să scriu această poveste”, declară regizorul.

 

Lungmetrajul a fost filmat în România, Spania şi Singapore, în 2018. Este prima peliculă semnată de Porumboiu care a fost filmată şi în afara României.

 

La Gomera a avut premiera mondială în competiția Festivalului de la Cannes de anul acesta și a rulat  în Romania în 13 septembrie.



Cardinalul, în regia lui Nicolae Mărgineanu

În anii ’50, conducătorii bisericii greco-catolice sunt arestați și închiși în penitenciarul de la Sighet. Regimul sovietic interzice existența altei biserici în afara celei ortodoxe. În fața chinurilor și a unora dintre cele mai perfide mijloace de dezumanizare, alternativele sunt convertirea sau moartea. În fața torționarilor se ridică  episcopul Iuliu Hossu, care prin curaj și verticalitate devine o călăuză pentru ceilalți preoți.

Cardinalul lui Nicolae Mărgineanu prezintă o parte din viața episcopului greco-catolic Iuliu Hossu, câteva scene de la Marea Unire și perioada încercării convertirii forțate în penitenciarul Sighet.

 

Rolul lui Iuliu Hossu este jucat de actorul Radu Botar, iar alături de el joacă Ioan Andrei Ionescu, Richard Bovnoczki, Radu Bânzaru, Maria Ploae, Cristian Iacob, Mircea Andreescu, Ovidiu Crișan, Remus Mărgineanu, Bogdan Nechifor.

 

Premiera filmului a avut loc în 22 noiembrie.

 

 

Ivana cea groaznică, în regia Ivanei Mladenović

Ivana cea Groaznică este o poveste neconvențională despre oameni și locuri, despre apartenență și dor, spusă cu umor și tandrețe.

 

Actrița sârbă Ivana Mladenović lucrează și trăiește în România, dar după o serie de probleme de sănătate decide să își petreacă vara pe malul celălalt al Dunării, în Kladovo, orășelul natal, înconjurată de familie. Primarul îi propune să fie imaginea celui mai important eveniment local – festivalul de muzică Podul Prieteniei – și, deși nu foarte convinsă, Ivana acceptă. Odată cu sosirea excentricilor săi prieteni de la București și pe măsură ce bârfele legate de povestea ei de dragoste cu un băiat mult mai tânăr se împrăștie în oraș, Ivana ajunge în pragul unei căderi nervoase.

 

Familia și prietenii sunt invitați să aducă pe ecran propriile emoții și să se interpreteze pe ei înșiși într-o poveste cinematografică despre o femeie care nu își poate găsi locul pe niciunul dintre cele două maluri ale Dunării.

 

Rolul titular este interpretat de Ivana Mladenović, iar din distribuție fac parte Luka Gramić, părinții Ivanei: Gordana Mladenović și Miodrag Mladenović, fratele Kosta Mladenović, bunica Zivka Sorejević, Andrei Dinescu și regretata artistă Anca Pop.

 

„Filmul este rezultatul unei crize personale din vara anului 2017, criză care m-a făcut să mă întorc acasă, pe malurile Dunării, la granița româno-sârbă”, declară regizoarea Ivana Mladenović. „Am început rescrierea evenimentelor din acea vară sub forma unui scenariu. Filmul a debutat ca un proiect independent, în Kladovo, acolo unde protagoniștii reali, prieteni și familie, acum sub forma unor personaje ficționalizate, au fost invitați să retrăiască evenimentele și, mai ales, emoțiile generate de acestea, în fața camerei de filmat. Toți «actorii» au repetat luni în șir interpretarea propriilor roluri și a replicilor. Un proces care a debutat ca un fel de terapie a devenit un film. Uneori și în istoriile personale, repetiția dramei devine o farsă. În cazul nostru, o comedie”, adaugă ea.

 

Ivana cea Groaznică, cel de-al doilea lungmetraj regizat de Ivana Mladenović, a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Locarno. Scenariul și regia sunt semnate de Ivana Mladenović, co-scenarist este Adrian Schiop, regia artistică a fost realizată de Ana Szel și Andrei Rus, imaginea – de Carmen Tofeni, montajul – de Patricia Chelaru și Cătălin Cristuțiu, costumele – de Iulia Popescu. De scenografie au fost responsabile Radmila Simić, Rada Dronjak și Gordana Mladenović, de machiaj – Iulia Popescu și Dejana Petrucić. Producători sunt Ada Solomon și Ivana Mladenović.

 

 

Maria, Regina României, regia: Alexis Sweet Cahill

Un film cât o istorie, o poveste bazată pe fapte reale ce are în prim plan figura marcantă a Reginei Maria. Regăsim o Românie devastată de Primul Război Mondial. Măcinată de boală, ținută captivă foametei și deznădejdei, soarta politică a țării este extrem de controversată.
În primăvara anului 1919, Regina Maria pleacă la Conferința de Pace de la Paris să-i înfrunte pe cei mai puternici lideri ai lumii și să lupte pentru o Românie Mare.

 

„În esenţă, acest film este povestea unei femei hotărâte ce devine eroina unei întregi naţii”, spune regizorul.

 

Pelicula a primit premiul secţiunii Avanpremierele Toamnei la festivalului Les Films de Cannes à Bucarest 2019 și a avut premiera de gală la Ateneul Român. 

 

Cu o distribuție ce include actori englezi, francezi și români - Roxana Lupu (Regina Maria), Daniel Plier (Regele Ferdinand), Anghel Damian (Prinţul Carol al II-lea), Adrian Titieni (Ion I.C. Brătianu), Emil Măndănac (Prinţul Ştirbey), Ronald Chenery (Georges Clemenceau), Philippe Caroit (Contele de Saint-Aulaire), Richard Elfyn (Lloyd George), Patrick Drury (Woodrow Wilson) -, Maria, Regina României a intrat în cinematografe în 8 noiembrie.

 

 

Parking, în regia lui Tudor Giurgiu

Cel de-al patrulea lungmetraj semnat de Tudor Giurgiu spune povestea lui Adrian, un poet din Sângeorz-Băi care emigrează ilegal în Spania anului 2002. Ajuns în Cordoba, se angajează paznic de noapte într-un parc auto, iar existența lui pendulează între imposibila poveste de dragoste cu o cântăreață spaniolă și dorul de casă, de familie. Călătoria lui în căutarea marii iubiri se va transforma într-o poveste surprinzătoare, sensibilă și plină de provocări, pe care publicul din România a urmărit-o în premieră la TIFF, pe ecranul gigant din Piața Unirii Open Air.

 

Din distribuție fac parte actori spanioli de talie internațională precum Belén Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo, dar și actori români: Carmen Florescu, Valentin Popescu, Emilian Oprea, Fülöp Erzsébet, Paul Cimpoieru. În rolul principal, iubitorii de teatru și film l-au putut recunoaște pe Mihai Smarandache, unul dintre cei mai apreciați actori ai Teatrului Odeon din București, premiat în numeroase festivaluri de teatru pentru performațele sale de pe scenă (Festivalul de Teatru Independent Undercloud – Cel mai bun actor, cu rolul din Menajeria de sticlă; Festivalul Comediei Românești - FestCO, pentru interpretarea din De vânzare). Ca actor de film, Mihai Smarandache s-a remarcat, printre altele, în lungmetrajul De ce eu? (2015) și în serialul Hacker (2003), difuzat de TVR1. Partenera sa din film, Belén Cuesta, este una dintre cel mai bine cotate actrițe spaniole din noua generație. Rolul din Kiki, el amor se hace (r. Paco León, 2016) i-a adus o nominalizare la Premiile Goya, categoria Revelația anului, iar în 2017 a câștigat Premiul Feroz pentru Cea mai bună actriță în rol secundar în serialul Paquita Salas.

 

Un rol important are și Ariadna Gil, una dintre cele mai renumite și iubite actrițe spaniole de teatru și film. Au consacrat-o roluri în filme precum Lola, de Bigas Luna (debutul ei, în 1986), Amo tu cama rica (1991), Belle Époque, de Fernando Trueba (Premiul Goya pentru Ce mai bună actriță, 1993), Lágrimas Negras (1998), Soldados de Salamina (2003) sau Labirintul lui Faun (2006), în regia lui Guillermo del Toro, care i-a adus notorietate pe plan internațional. A jucat alături de Javier Bardem, Penelope Cruz, Viggo Mortensen și alți mari actori.

 

„Întâlnirea cu Marin Mălaicu Hondrari mi-a dat ocazia să înțeleg mai bine ce se întâmplă cu un emigrant aflat la mii de kilometri depărtare de casă. De la dorința de a nu deranja, de a trece neobservat, până la frica de a te îmbolnăvi și a nu mai putea lucra, teama de eșec sau insucces. Am adoptat deopotrivă cu drag și sfială personajele lui și mă bucur că, în fine, aventura acestui poet bistrițean idealist și visător vede lumina ecranului.” (Tudor Giurgiu)

 

La baza scenariului semnat de Tudor Giurgiu și Marin Mălaicu-Hondrari stă cartea Apropierea, publicată în 2010 la editura Cartea Românească, tradusă în Spania în 2015, cu titlul Cercanías (Ediciones Traspies), dar și precedentele cărți ale autorului, Cartea tuturor intențiilor (2008) și Zborul femeii pe deasupra bărbatului (2004).

 

Parking a avut premiera in Romania în 14 iunie.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri