Ciprian Marica se plânge în spațiul public, în ultimele zile, că a ajuns în pragul disperării după ce investit peste 500.000 de euro într-o plajă de la Mamaia, crezând că măcar își va recupera banii. Nu e singura victimă a acestui tip de investițiii făcute în locul nepotrivit, la momentul nepotrivit. Marica „face un apel disperat la autorități să ia măsuri”, deși ar fi trebuit să știe că zona de plajă pe care a amenajat-o nu are cum să-i aducă profit, în această perioadă. Plaja e pustie și plină de buruieni, în plin sezon estival - își descrie Ciprian Marica eșecul total, dar experții în informații pentru afaceri previzionează că aceeași zonă va rămâne la fel cel puțin în următorii trei ani. Pe plaja extinsă de la Mamaia și Năvodari (Mamaia Nord) „au luat țeapă” zeci de investitori, din 2020 până acum, nu doar Marica. El e numai una dintre victime. Iar previziunile pentru următorii ani sunt sumbre inclusiv pentru cei care au investit în spațiile de cazare din zonele rezidențiale din Mamaia Nord - și acestea fiind prezentate ca surse sigure de îmbogățire, dar pe baze false, după cum explică experții.
„Noi facem cursuri de antreprenoriat, obligatoriu, în cadrul unor proiecte prin care finanțăm start-up-uri. Cei care vin la noi nu au bani sau au sume mici, dar mulți își dau seama că ideile lor de afaceri sunt sortite eșecului și renunță, chiar după ce ajung la finalul proiectului, pentru că le condiționăm finanțarea de obținerea profitului după primele șase luni sau după un an. Dacă nu reușesc să facă profit, trebuie să dea banii înapoi, ceea ce mulți înțeleg că ar trebui să evite. Oricine vrea să investească ar trebui să-și facă un plan de afaceri și să înțeleagă în ce constă business-ul. Sau măcar ar putea apela la consultanță de specialitate”, spune Nicoleta, o specialistă în fonduri europene și consultanță pentru afaceri.
Analiză cu tehnici din intelligence
De câțiva ani există și o categorie nouă de experți, în afară de consultanții obișnuiți din piață. Sunt experți formați pe baza unor cursuri speciale, unde învață să combine tehnicile din mai multe domenii, pentru a face analize și previziuni economice. Tehnicile sunt adaptate de la zona de analiză de intelligence, chiar de experții din serviciile secrete, astfel încât e destul de greu să greșească. Dar afaceriștii români preferă să piardă sute de mii sau chiar milioane de euro, în loc să plătească măcar un consultant, cu o sumă mult mai mică, să le salveze banii.
Experții le recomandă oamenilor cu bani care vor să facă investiții și niște cursuri de scurtă durată, nu doar de antreprenoriat, ci și de informații pentru afaceri, ca măcar să înțeleagă ce trebuie să le ceară și cum să-i verifice pe cei care le fac propuneri. Astfel ar salva sume foarte mari. Dar unii preferă să ajungă la faliment, în loc să învețe ccum se fac analizele de piață și predicțiile pe termen scurt, mediu și lung. „Ciprian Marica e doar una dintre victime. Nu e singurul în situația asta. Nu s-a întâmplat ce li s-a promis. Când se bazează pe «combinații», dacă vin eu să le spun că ar trebui să știe să își extragă informații inteligente, îmi râd în față, pentru că nu le consideră relevante”, explică Amira Rădulescu, expert și lector în domeniul informațiilor pentru afaceri.
Previziunile, sumbre pentru anul viitor
La baza decăderii stațiunii Mamaia a stat o tendință mai veche de respingere din partea clientelei obișnuite, explică experții. Iar noul trend negativ va continua în următorii ani, mai ales pentru zona Mamaia Nord (Năvodari), pentru că s-a speculat ceva fundamental fals. Reclama care a fost făcută zonei nu are legătură cu realitatea pe care turiștii o găsesc pe teren. Astfel, dacă anul acesta s-a vândut destul de bine cazarea în zonele rezidențiale din Mamaia Nord, anul viitor s-ar putea să fie goală acea parte a litoralului, pentru că reclama a fost falsă. „Am urmărit cu interes evoluția vânzărilor de la Mamaia Nord și reacțiile clienților. Din observațiile mele, peste 90% s-au declarat nemulțumiți de condițiile pe care le-au găsit acolo, atât în spațiile de cazare, cât și pe plajă. Nu e gata infrastructura, nu sunt magazine, nu sunt restaurante sau terase suficiente, iar zonele de plajă sunt și acolo nejustificat de scumpe. Anul acesta a-nceput campania de PR și publicitate în iarnă, fiind multe vânzări în regim „early booking”, însă după acest sezon va urma o perioadă de decădere a zonei Mamaia Nord, după ce clienții au plecat dezamăgiți și au povestit care sunt diferențele între reclamă și realitate. Cum Mamaia a fost goală jumătate de sezon estival, anul acesta, previziunea mea e că la vară va fi mult mai rău, atât la Mamaia, cât și în Mamaia Nord, deci toți cei care fac investiții vor pierde sigur”, spune alt expert în informații pentru afaceri.
Semnele eșecului erau clare
Experții în consultanță pentru afaceri spun că existau de anul trecut toate semnele eșecului care urma pentru oricine și-a propus să facă investiții pe plajele extinse de la Mamaia și Năvodari, iar reclama mincinoasă poate aduce creșterea vânzărilor pe loc, dar pe termen mediu și lung îngroapă business-ul. Tocmai pe acest truc ce folosește rezultatele imediate se bazează în general escrocii din domeniul dezvoltării imobiliare, păcălindu-și clienții. Dar nu oricum, ci prin tehnici foarte sofisticate, care includ campanii de PR și publicitate plătite regește. Totul ca să poată crea un trend fals și să inducă în eroare inclusiv analiștii slab pregătiți, ce ar lua în calcul doar rezultatele imediate.
O problemă majoră pentru stațiunea Mamaia, cu prelungirea mai mult teoretică spre Năvodari, denumită Mamaia Nord, este plaja. „Aici avem genul acela de diferență majoră între teorie și practică: Teoretic, Mamaia s-a prelungit. Practic, Năvodari e undeva unde se termină litoralul și pe o parte începe câmpul, iar pe cealaltă latură se învecinează cu Petromidia, care oferă o priveliște de vis, plină de furnale și macarale care râd în soare. Toți se gândesc la hotelul lui Murad, dar așa-zisele zone rezidențiale care s-au promovat din iarnă pe internet nu au nicio legătură cu acel hotel sau cu un business similar. Cel mai mult i-a deranjat plaja pe turiști, chiar și pe cei care erau clienți fideli ai stațiunii Mamaia și au fost dispuși să plătească prețurile mai mari ani la rând. Caricaturile cu plaja extinsă pe care se merge călare pe cămilă ca să ajungi la apă ar fi trebuit să fie luate în serios, pentru că au fost primele semne clare ale schimbării trendului”, mai explică expertul.
De anul trecut au izbucnit scandaluri pe tema nisipului de o calitate foarte proastă, folosit pe zonele de plajă extinsă. Teoretic, Mamaia a câștigat 100 de hectare de plajă, practic a pierdut tot, nu doar pe termen scurt, ci și pe termen mediu și lung. „Trendul negativ care deja a produs efecte anul acesta, prin perioada foarte lungă, inclusiv în vârf de sezon, în care „Perla Litoralului” a fost goală, arată că publicul nu acceptă modificarea la care nu se așteptau clienții vechi ai stațiunii. Reacțiile au fost profund negative, imediat după ce s-au dat în folosință noile zone de plajă, în 2021. Au apărut caricaturi, bancuri, Meme-uri care ar fi trebuit să le dea de gândit celor care au băgat bani acolo. Nu poți să crezi că după ce se fac zeci de glume pe seama plajei de la Mamaia unde e nevoie să traversezi deșertul ca să ajungi la apă, poți avea câștig, investind acolo. E absurd. Cei care au pierdut bani arată că nu știu absolut nimic despre afaceri și analiza de piață”, spune un alt expert în consultanță pentru afaceri.
Practic, specialiștii care se ocupă cu analiza riscurilor pe care le presupun investițiile în astfel de afaceri spun că toți cei care au pierdut bani și care vor pierde în continuare sunt victimele propriei lor nepriceperi și lipsei unei culturi de business în România, nu ai autorităților constănțene. „Din păcate, mulți cred că dacă au bani înseamnă că se pricep la orice. De neștiința lor mai profită și o serie de escroci care se prezintă drept experți și le iau inclusiv banii pentru consultanță - nu puțini! -, iar astfel afectează și zona de consultanță reală. De multe ori există speculații imobiliare care se bazează pe falimentarea unor astfel de investitori necunoscători, escrocii crescându-și afacerile prin inducerea în eroare a unora care sunt păcăliți că se vor îmbogăți din astfel de investiții proaste. Mai trist e că după ce învață din propriile greșeli, e tardiv și pentru ei, și pentru noi, să mai încerce o dată, tocmai pentru că mulți pierd toți banii pe care i-au avut”, mai spune expertul.
Ciprian Marica dă vina pe autoritățile locale pentru situația în care se află și le cere să găsească o soluție pentru a remedia problemele pe care le are plaja. Mai mult ca sigur, acest lucru nu se va întâmpla și chiar dacă s-ar face investiții locale, nu ar aduce turiștii, în plin trend negativ al zonei.