Jurnalul.ro Special Clujul, prea scump pentru ziarele românești

Clujul, prea scump pentru ziarele românești

de Diana Scarlat    |   

Chiriile din Cluj sunt cele mai scumpe din țară, dar nu doar pentru apartamente și spații de birouri, ci și pentru chioșcurile de ziare.

Proprietarii afacerilor cu puncte de vânzare a presei protestează, după ce Primăria Cluj-Napoca a-nceput să demoleze chioșcurile cărora nu le-a mai prelungit autorizația de trei ani. Primarul Emil Boc spune că i-a păsuit pe cei care vând ziare, pentru a-și face alte chioșcuri, conform Planului Urbanistic General, dar nu au depus proiecte. Vânzătorii de ziare se plâng, însă, de costurile mult prea mari pe care trebuie să le suporte, pentru a construi noile spații conforme cu PUG-ul, în timp ce Primăria ține goale trei astfel de construcții pe care le-a ridicat la preț de apartament, apoi le-a dat spre închiriere cu 500 de euro, mult prea scump pentru acest tip de afacere. Dacă nu se vor conforma, după 1 iulie nu se vor mai putea cumpăra ziare și reviste tipărite.

Vânzătorii de ziare din Cluj-Napoca sunt revoltați de decizia municipalității de a le interzice să folosească vechile chioșcuri, spunând că acestea nu ar fi trebuit să intre în PUG, nefiind construcții, ci mobilier stradal. Deși scandalul a-nceput cu trei ani în urmă, abia acum se pregătesc să depună spre aprobare proiectul cerut de Primărie, motivând prin costurile mult prea mari, pe care nu și le pot permite, din vânzarea publicațiilor tipărite. Ei acuză Primăria că sabotează această activitate, dar sabotajul afectează mai ales presa din România. Un alt motiv de conflict între vânzătorii de ziare și Primăria condusă de Emil Boc este legat de cele trei chioșcuri construite de municipalitate, conform PUG-ului, care au costat cât o vilă mai modestă, dar pe care nu le-a închiriat nimeni, la prețul de 500 de euro pe lună, pentru că este nerentabil. 

Mai multe runde de negocieri

Demolarea chioșcurilor a-nceput în 2020, în plină pandemie, dar s-a oprit după revolta vânzătorilor de ziare și câteva runde de negocieri. Vinerea trecută, angajații Primăriei au mai demolat un chioșc de ziare, dar după revolta proprietarilor acestor afaceri, li s-a mai acordat o păsuire, până la 1 iulie. Pe de altă parte, primarul Emil Boc spune că le-a dat timp suficient pentru a rezolva această problemă de conformare la cerințele municipalității. „Trebuiau să ridice chioșcurile fără autorizație de pe domeniul public în martie 2021. Le-am amânat executarea un an, până în martie 2022, în speranța că vor veni cu cerere nouă de chioșcuri, conform legii. Nu au venit până acum. Am decis o ultimă amânare, până la 1 iulie 2022. Trebuie să respecte cerințele legale, pentru viitor. Chioșcurile trebuie să fie ridicate conform prevederilor din Planul Urbanistic General și a Regulamentelor aferente. Un chioșc a fost ridicat vineri, conform legii”, a declarat Emil Boc, pentru Jurnalul.

Arhitectul i-a făcut să aștepte degeaba

Scandalul legat de chioșcurile construite de Primărie are la bază modernizarea orașului Cluj-Napoca, pentru care municipalitatea a scos la licitație mai multe proiecte, inclusiv pentru înlocuirea spațiilor în care se vând ziare, flori sau alimente și sucuri, în comerțul stradal. În legătură cu acele chioșcuri la preț de apartament sau de vilă mai mică, dacă se ia în calcul suma totală, Primăria a dat o dezmințire, în mai 2017, precizând că nu au costat nici 55.000 de euro bucata, nici 50.000, așa cum apăruseră informații în presa locală, ci doar puțin peste 29.000 de euro fiecare, plus TVA, dar la „prețul cel mai mic”. „Valoarea reală a chioşcului, care este achitată câştigătorului licitaţiei pentru obiectivul de investiţii „Modernizare Piaţa Unirii etapa 2” este de 29.026 euro+TVA. Diferenţa de 11.450 euro reprezenta realizarea standului de ziare la care Primăria Cluj-Napoca a renunţat. Astfel, Primăria decontează pentru un chioşc 29.026 euro +TVA. Facem precizarea că realizarea chioşcurilor a fost inclusă în licitaţia pentru toată zona pietonală din Piaţa Unirii, iar în urma licitaţiei a fost acceptată oferta cu preţul cel mai scăzut per ansamblu, la toate capitolele care fac obiectul lucrărilor de pietonalizare a Pieţei Unirii. De exemplu, în urma lucrărilor de modernizare, reprogramarea semafoarelor la toată Piaţa Unirii, a fost ofertată la 1 leu, în timp ce alte oferte au fost la un preţ mult mai mare. Astfel, preţul cel mai mic per ansamblu a fost cel care a stat la baza adjudecării licitaţiei. Chioşcurile au fost parte a licitaţiei globale pentru modernizarea Pieţei Unirii, licitaţie care, per ansamblu, a fost adjudecată la preţul cel mai mic”, a precizat Primăria Cluj-Napoca, în prima etapă a scandalului, din mai 2017. 

Ar fi vrut un proiect ca-n Oradea

Proprietarii afacerilor cu ziare și reviste din Cluj-Napoca se așteptau să construiască Primăria chioșcurile conforme cu Planul Urbanistic, apoi să le ofere spre închiriere cu prețuri de până la 400 de lei pe lună, așa cum au procedat în cazul florăriilor din oraș sau așa cum a procedat Primăria Oradea, inclusiv pentru vânzătorii de ziare. Dar nimeni nu le-a venit în ajutor. Arhitectul care a proiectat modernizarea Pieței Unirii le-a promis, inițial, că le va face proiectul gratuit, apoi nu le-a mai răspuns nici la telefon, după ce deja trecuse termenul de predare. Pornind de la această situație, vânzătorii de ziare au tras concluzia că nu se mai dorește presă scrisă la Cluj-Napoca, iar ei au fost sabotați. Le-a întărit convingerea și faptul că celebra revistă National Geographic apare deja numai în limba maghiară, în tot Ardealul, de câteva luni.   

 

Chioșcurile pentru ziare au fost construite de Primăria Clujului cu bani cât pentru un apartament (în alt oraș) și închiriate la preț de două garsoniere. Pentru vânzătorii de presă românească e un lux pe care nu și-l pot permite.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri