Istoria modificărilor legislative „la foc automat”, din ultimele două luni, începe cu o serie de erori: s-a legiferat fără să se verifice gradul de eroare al testelor, s-a făcut licitație pentru cumpărarea unor teste insuficient verificate, apoi s-a renunțat la primele teste și s-a refăcut licitația, dar s-a și revenit asupra unor decizii, printr-o nouă ordonanță, după ce s-a constatat că statul urma să prejudicieze foarte multe persoane nevinovate pe care le poate lăsa și fără permis, deși victimele ar putea demonstra că nu consumaseră droguri la volan.
Scandalul a eliminat firma din China care a câștigat contractul inițial cu statul român, în locul acesteia venind o firmă germană, despre care se spune că are teste mai performante, însă marja de eroare ar fi și la acestea de până la 20%. Cu alte cuvinte, prin noua modificare legislativă se admite eroare în cazul a 20% dintre cei care rămân fără permise de conducere, dacă testul antidrog e fals pozitiv. Despre testele din China se spune că ar da eroare de până la 60%, însă nici acest lucru nu e foarte clar dovedit, putând fi vorba doar de un război între firmele care participă la astfel de licitații, pentru contracte cu statul.
Din scandal se poate reține mai ales latura haotică a problemei care ar putea conduce inclusiv la o renunțare la a mai aplica aceste teste, iar lispa totală a posibilităților de testare antidrog la volan ar încuraja consumul și traficul de droguri.
După OUG nr 84 din iunie 2024, Guvernul a adoptat o nouă Ordonanță nr. 97 din iulie 2024, prin care a dezvoltat și a modificat prevederile OUG 84, pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranţei rutiere. OUG nr. 97 din 11 iulie 2024 a fost publicată luni, 15 iulie, în Monitorul Oficial, iar modificările pe care le aduce sunt pentru stabilirea circuitului testării în laborator.
Astfel, „instituțiile medico-legale realizează analizele toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge a mostrelor biologice recoltate de la persoanele care refuză sau nu pot să se supună testării pentru stabilirea consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat sau de la persoanele testate cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive și comunică rezultatul acestora către structurile Poliției Române solicitante în termen de maximum 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice”, prevede textul noului OUG.
E nevoie de buletin de analize
De asemenea, permisul de conducere retras pentru test antidrog fals pozitiv se va restitui, în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive sau a alcoolului în sânge, după caz, ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin. Permisul de conducere reținut exclusiv ca urmare a testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive se va restitui în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin.
Legiferarea antidrog la volan s-a făcut atât de prost, încât multora li se pare că s-a greșit intenționat, ca legea să nu se poată aplica. Situația din acest moment este tot incertă, pentru că, deși Ordonanța a intrat deja în vigoare, încă nu au fost date normele de aplicare, de către Ministerul Sănătății.
Nici nu a intrat bine în vigoare, că deja există noi contestații și încă o propunere de modificare, de la APADOR-CH. ONG-ul pentru drepturile omului cere statului român să plătească automat despăgubiri pentru șoferii cărora li se ridică permisele de conducere în urma rezultatului pozitiv la testul antidrog, dar care apoi nu obțin același rezultat la analizele de laborator. Chiar și dacă ar fi făcută această nouă modificare, tot ar rămâne multe alte probleme legate de rapiditatea testării la laborator, în acest domeniu existând un monopol al Institutului de Medicină Legală (IML), care nu are suficiente resurse pentru a rezolva toate cazurile în timpul cel mai scurt.
Singura măsură: restituirea permisului
Pentru că nu au găsit altă soluție, legiuitorii au stabilit, prin noua OUG 97/2024, reţinerea permisului de conducere pentru şoferii ce refuză testarea sau ies pozitiv la testul pentru alcool ori substanţe psihoactive şi restituirea lui dacă nu primesc rezultatul analizelor în termen de 72 de ore de la recoltare a fost publicată luni în Monitorul Oficial. Dar astfel se admite că testele antidrog dau eroare, eliminându-se din start prezumția de nevinovăție.
APADOR-CH arată că astfel statul face o nedreptate celui lăsat fără permis și cere o minimă despăgubire pentru fiecare șofer astfel prejudiciat, care ar trebui să fie inclusă în lege. „Propunerea APADOR-CH de modificare a Codului rutier în cazul șoferilor privați pe nedrept de permisul de conducere în urma unui test rapid antidrog. Deși momentan guvernul crede că a rezolvat problema testelor rapide antidrog care dau erori, nedreptatea care li se face șoferilor victime ale testelor fals pozitive rămâne, fie ea pentru 3 zile sau mai mult. Presa a relatat deja despre mai multe cazuri de șoferi care au avut de suferit de pe urma interacțiunii cu testele rapide și cu zelul polițienesc”, precizează APADOR-CH.
Unii și-au pierdut locul de muncă
De când au început ridicările permiselor de conducere pentru consum de stupefiante, probat doar cu testele antidrog și înainte de analiza de laborator, mulți au pierdut timp și bani, până când au fost declarați nevinovați, dar alții și-au pierdut locul de muncă sau reputația, doar pentru că au avut ghinionul să li se aplice un test antidrog în urma căruia a reieșit că paracetamolul e la fel de grav ca și cocaina – spun reprezentanții ONG-ului.
„Nu negăm necesitatea luptei cu drogurile, mai ales la volan, însă asta nu trebuie să se petreacă cu prețul nedreptăților făcute unor oameni nevinovați. Orice persoană căreia i-a fost retras permisul de conducere în baza unui test rapid, infirmat ulterior de analiza toxicologică, a fost privată fără temei faptic de dreptul de a conduce, drept dobândit în baza unui examen și care poate fi exercitat numai în baza unui permis care nu a fost retras sau suspendat. Privarea fără temei de acest drept, care deși nu este fundamental, este un drept dobândit prin absolvirea examenului de specialitate, produce un prejudiciu persoanei, care a fost victima erorilor de calibrare, setare sau funcționare a aparatelor pentru testare rapidă”, își motivează APADOR-CH amendamentul pe care îl lansează pentru o nouă inițiativă legislativă.
O minimă recompensă
Chiar dacă statul nu ar reuși să plătească întregul prejudiciu adus unei persoane nevinovate care își pierde permisul pentru o perioadă, în urma rezultatului fals pozitiv al testării antidrog, suma de 300 de lei și restituirea de îndată a permisului ar fi măcar o minimă măsură de compensație, spun reprezentanții ONG-ului.
„Prejudiciul trebuie acoperit de instituția responsabilă de efectuarea testelor rapide și de retragerea/reținerea permisului de conducere, respectiv de către MAI. Soluția rezonabilă de acoperire a prejudiciilor produse persoanelor prin retragerea fără temei a permiselor de conducere este acordarea unei sume fixe de bani, de exemplu 100 lei, pentru fiecare zi în care permisul nu poate fi folosit, fiind retras, până la data restituirii acestuia”, mai arată APADOR-CH, care a transmis propunerea către Ministerul Afacerilor Interne, Guvern și Parlament.
Dacă se va introduce acest nou amendament în Codul Rutier, va completa OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prin introducerea la art. 113 a unui nou alineat, (3), cu următorul conținut: „(3) Persoana căreia i-a fost retras permisul de conducere pe baza rezultatului unui test rapid, infirmat ulterior de analiza toxicologică efectuată, va primi de la Ministerul Afacerilor Interne daune compensatorii în cuantum de 100 lei/zi, de la data reținerii/retragerii permisului și până la data restituirii permisului. Plata daunelor compensatorii se face, din inițiativa Ministerului Afacerilor Interne, în termen de maximum 10 zile de la data restituirii permisului.” Chiar dacă, după ultima modificare a reglementărilor din domeniu, termenul maxim în care persoana poate rămâne fără permis, în urma unui test rapid eronat, este de 3 zile (72 ore), este nevoie de daune compensatorii și pentru aceste 3 zile – mai explică specialiștii ONG-ului, amintind că în cazul unor datorii către stat, chiar și o întârziere de o zi la plată are consecințe serioase, de exemplu plata de penalități de întârziere sau blocarea conturilor, iar principiul ar trebui aplicat și atunci când statul datorează ceva cetățeanului prejudiciat.
Răspuns oficial de la MAI
APADOR-CH a făcut și în luna aprilie 2024 o propunere de modificare a legislației existente, pentru ca poliția să restituie permisele de conducere în 15 zile, chiar dacă rezultatul analizei de sânge întârzie, considerând că nu trebuie să plătească cetățeanul pentru proasta organizare a statului. Răspunsul primit de la MAI la această propunere a fost aproape persiflant – spun reprezentanții ONG-ului: „Poliția ne-a zis că dacă ar restitui permisele înainte de a fi gata analizele, INML s-ar lenevi și n-ar mai face analizele deloc. A fost nevoie de un scandal public față de ordonanța care nedreptățea și mai mult șoferii pentru ca premierul să reacționeze și să-i ceară ministrului de interne să „asculte de societatea civilă”. Cerem acum atât premierului, cât și parlamentarilor de la toate partidele să pună drepturile cetățenilor pe primul loc, așa cum e normal într-o societate democratică, și să gândească temeinic înainte de a legifera”, explică APADOR-CH.
Poliția a acționat la normă
Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a declarat, recent, că anul acesta s-a dublat numărul de aparate drugtest folosite de poliţiştii rutieri, comparativ cu 2023, și că aparatele chinezești au fost scoase din dotarea Poliției pentru că dădeau erori. Ministrul a precizat că în total sunt 800 de aparate, în toată ţara, Poliţia Română având la dispoziție „tehnologie de vârf”, ca în Germania. Același tip de drug-tester e folosit și de poliţiștii germani, iar aceasta ar fi o garanție pentru eficiența testelor. Cu toate acestea, testele pot da erori, de 15-20%, ceea ce recunosc și producătorii. Anul trecut, Poliţia Română a oprit 7.000 de permise pentru consum de droguri. Spre deosebire de etilotest, care e folosit de foarte mulți ani și foarte rar poate da eroare, noile teste de droguri nu sunt încă suficient verificate și funcționează pe alte principii, din punct de vedere tehnic, astfel încât nu ar fi trebuit să fie asimilate etilotestului, atunci când s-a făcut modificarea legislativă.
Fiind peste 1.500 de substanțe pe care unele dintre aceste teste le pot detecta ca fiind stupefiante – unele dintre ele fiind conținute chiar de alimente – drug-testele ar trebui să fie dublate imediat de analizele sângelui, în laborator, dar mai întâi ar fi trebuit să se creeze această posibilitate, apoi să se legifereze.