Jurnalul.ro Special Comisia Europeană modifică etichetarea produselor alimentare

Comisia Europeană modifică etichetarea produselor alimentare

de Adrian Stoica    |   

Centrul Comun de Cercetare (JRC) al Comisiei Europene a publicat rezultatele a patru studii științifice referitoare la informațiile despre alimente care ar trebui să fie furnizate consumatorilor.

Bruxelles-ul va folosi concluziile acestor studii pentru revizuirea normelor UE privind etichetarea produselor ca parte a Strategiei UE de la fermă la furculiță și a Planului european de combatere a cancerului. Studiile JRC au vizat etichetarea nutrițională, etichetarea originii și a informațiilor despre alimente, precum și o analiză în ceea ce privește etichetarea băuturilor alcoolice. 

Etichetarea nutrițională este unul dintre instrumentele care sprijină prevenirea bolilor legate de dietă, cum ar fi bolile cardiovasculare, diabetul sau cancerele. În conformitate cu normele UE actuale, furnizarea informațiilor nutriționale pe partea din față a ambalajului este posibilă pe bază voluntară. Au fost dezvoltate o varietate de scheme voluntare de etichetare nutrițională a ambalajului, dar ele sunt utilizate diferit în statele membre. Comisia Europeană a anunțat, atât în ​​Strategia de la fermă la furculiță, cât și în Planul european de combatere a cancerului, o propunere de etichetare nutrițională obligatorie armonizată a ambalajelor. Astfel, studiul JRC a arătat următoarele:

- Consumatorii apreciază, în general, etichetele nutriționale ca o modalitate rapidă și ușoară de a obține informații atunci când iau decizii de cumpărare;

- Etichetele mai puțin complexe necesită mai puțină atenție și timp pentru procesarea informațiilor de către consumatori;

- În general, consumatorii, inclusiv consumatorii cu venituri mai mici, par să prefere etichetele simple, colorate și care prezintă informațiile pe scurt, ele fiind mai ușor de înțeles, comparativ cu etichetele monocrome, mai complexe.

- Pe de altă parte, etichetarea nutrițională pare să ofere stimulente societăților din industria alimentară pentru a îmbunătăți calitatea nutrițională a produselor lor, cum ar fi prin reducerea sării sau a zaharurilor.

Producătorii de bere oferă cele mai multe informații

Conform Regulamentului privind informațiile alimentare pentru consumatori (FIC), băuturile alcoolice care conțin mai puțin de 1,2% alcool în volum sunt scutite de obligația de a afișa pe eticheta produsului o listă de ingrediente și o declarație nutrițională. Operatorii comerciali pot, totuși, să le furnizeze pe bază de voluntariat. Studiul JRC a constatat că, în UE-27 industria berii se remarcă în sectorul băuturilor alcoolice prin prisma informațiilor oferite consumatorilor. Circa 90% dintre mărcile de bere oferă informații despre ingredientele folosite, în timp ce între 25 și 50% din produse oferă informații energetice. Cidrurile și produsele „gata de băut” (ceaiuri, lapte, băuturi artizanale acidulate și calme etc.) conțin informații comparabile în țările UE. Aproximativ jumătate dintre produse conțin informații despre ingrediente și până la 40% conțin informații despre conținutul de energie. În schimb, informațiile despre ingrediente sau energie se găsesc mai rar pe băuturi spirtoase și foarte rar pe produsele vinicole.

Etichetarea produselor alimentare trebuie să conţină anumite menţiuni obligatorii. Aceste menţiuni trebuie să fie uşor de înţeles şi uşor vizibile, lizibile şi să nu poată fi şterse. 

 

Etichetele, preferate informațiilor digitale

 

Oamenii de știință au efectuat o analiză și a literaturii de specialitate privind sursele alternative de informații despre alimente disponibile pe piață, în afară de etichetele ambalajelor. Ei au analizat modul în care consumatorii folosesc, înțeleg și sunt influențați de aceste surse de informații. Concluzia a fost că etichetarea produselor și a meniurilor este mai eficientă pentru a direcționa consumatorii spre un comportament sănătos în comparație cu mijloacele online de informare care necesită instrumente externe pentru a accesa informații (coduri QR sau link-uri la site-uri web).

 

Etichetarea originii sprijină producătorii autohtoni

 

Oamenii de știință au analizat și impactul informațiilor despre originea produselor alimentare asupra deciziilor de cumpărare și consum. Informațiile atât despre țara de origine, cât și despre locul sau regiunea de origine au o influență substanțială asupra alegerilor alimentare ale consumatorilor. Consumatorii acordă importanță acestui aspect, el fiind perceput ca un indiciu pentru produse de bună calitate și ecologice. În general, consumatorilor le place mai mult să-și sprijine fermierii autohtoni, pentru că astfel ajută industria alimentară națională. Deși consumatorii declară în sondaje că acordă importanță informațiilor despre origine, atunci când fac cumpărături se concentrează mai puțin decât și-ar dori asupra informațiilor despre originea produselor (din cauza presiunii timpului, a atractivității mărcilor etc.).

 

Platformă europeană pentru a ajuta consumatorii

 

La sfârșitul anului trecut, EIT Food, o organizație care sprijină inițiativa și antreprenoriatul în sectorul alimentar, a lansat Health Claims Unpacked, o platformă europeană care simplifică informațiile de pe etichetele produselor alimentare și îi ajută pe consumatori să le aleagă corect. Proiectul venea în contextul în care un studiu EIT Food arată că românii nu cred în beneficiile pentru sănătate menționate pe ambalajele produselor alimentare. Mulți dintre ei erau de părere că

majoritatea avantajelor de pe etichetele alimentelor nu sunt reale, deși folosirea lor este reglementată la nivel european. Prin intermediul platformei Health Claims Unpacked consumatorii pot participa la diverse activități care ajută specialiștii să le înțeleagă provocările și să identifice modalități mai simple de comunicare a unor informații cu bază științifică privind alimentele. EIT Food a acordat prioritate țărilor din Europa de Est, precum România și Ungaria, atunci când vine vorba de cercetarea alimentației sănătoase. 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri