Jurnalul.ro Special Anchete Cum au ajuns rușii să se implice în vânătoarea de șobolani din București

Cum au ajuns rușii să se implice în vânătoarea de șobolani din București

de Ion Alexandru    |   

Compania Municipală ECO Igienizare București, una dintre firmele Consiliului General al Municipiului București, care se ocupă cu dezinsecția, deratizarea și dezinfecția în Capitală, își alimentează mașinile din dotare cu produse petroliere rusești.

La începutul acestei luni, compania, aflată în insolvență, a organizat o licitație pentru a cumpăra benzină și motorină pentru următori doi ani, în urma căreia a declarat câștigătoare oferta depusă de Lukoil România. Un alt ofertant a fost respins, pe motiv că propunerea prezentată era inadmisibilă. În ultimele luni, mai multe instituții ale statului au cumpărat combustibili de la rușii de la Lukoil, tot prin contracte de achiziții publice. Una dintre ele este chiar Senatul României.

ECO Igienizare București SA a scos, recent, la licitație un contract privind furnizarea de combustibili, sub formă de motorină și benzină, pentru parcul auto propriu. Aflată în insolvență, societatea Consiliului General al Municipiului București menționa în documentația de atribuire că „produsele achiziționate au caracter de regularitate și sunt necesare și obligatorii prin folosirea lor și vin în complementaritatea atribuțiilor companiei”.

Licitația deschisă, organizată în data de 2 mai 2022, a avut ca și criteriu de atribuire „prețul cel mai scăzut”, pentru o perioadă de alimentare cu combustibili de 24 de luni. Iar la procedură, așa cum reiese din documentele oficiale, s-au prezentat doi ofertanți, din care unul singur s-a calificat „în finală”, deoarece cealaltă ofertă a fost declarată de către autoritatea contractantă ca fiind „inacceptabilă”. 

Cel mai important grup rusesc, pe piața petrolului, care activează în România

Astfel, în 2 mai 2022, Compania Municipală Eco Igienizare București SA a încheiat acordul-cadru nr. 14/2022, în valoare de 1.249.920 de lei fără TVA (1.487.404,8 lei cu TVA inclusă) cu… SC Lukoil România SA. Furnizorul este primul și cel mai important grup rusesc care activează pe piața românească a combustibililor și produselor petrochimice, al cărui acționar unic este compania LITASCO SA, cu sediul la Geneva, în Elveția, reprezentată legal de Nazim Suleymanov. Potrivit Ministerului Finanțelor, în perioada 2016 – 2020, SC Lukoil România SA a înregistrat cifre de afaceri totale în sumă de 32.393.738.084 de lei, a realizat un profit total de 419.833.658 de lei și a suportat pierderi financiare totale de 16.184.986 de lei. Pierderile au fost înregistrate potrivit bilanțului contabil depus pentru anul 2016. Cea mai ridicată cifră de afaceri a fost înregistrată de Lukoil România SA în anul 2019 – 7.610.160.705 lei

Compania mamă, însă, îl are ca acționar principal pe magnatul rus Vagit Alekperov, care a demisionat, recent, din funcția de președinte al grupului, pentru ca „sancțiunile personale să nu împiedice dezvoltarea companiei”. Alekperov a declarat că va rămâne în Rusia și va dezvolta proiecte sociale, printre altele.

Executorii judecătorești au cerut parcul auto în schimbul datoriilor

Revenind la contractul în discuție, presa a relatat, anul trecut, faptul că, în martie 2021, Compania Municipală ECO Igienizare SA și-a cerut insolvența.

Ea avea datorii către mai mulți furnizori, iar un executor judecătoresc a cerut chiar predarea parcului auto al societății, în schimbul debitelor. În parcul auto, pentru care a fost cumpărat combustibilul de la Lukoil, se regăseau 10 mașini Dacia, 7 mașini Ford Ranger și câteva autoutilitare Renault.

UE vrea să scape statele membre de dependența de Moscova

În urmă cu două zile, Comisia Europeană a anunțat că este dispusă să investească până la două miliarde de euro în infrastructurile petroliere din ţările care vor avea probleme dacă vor renunţa la petrolul rusesc, „Dacă în majoritatea cazurilor, piaţa mondială permite o înlocuire rapidă şi eficientă, unele state membre sunt mai dependente de petrolul rusesc prin oleoducte” şi „sunt necesare investiţii specifice pentru a garanta securitatea petrolieră", semnalează planul „Repower EU” al Comisiei Europene, destinat îndepărtării rapide a UE de hidrocarburile din Rusia, Executivul comunitar prevede alocări bugetare atât pentru transportul de petrol cât şi „investiţii specifice în reconfigurarea şi îmbunătăţirea rafinării de produse derivate din petrol”.

Într-un interviu acordat, zilele trecute, unui site- de știri, eurodeputatul român Cristian Bușoi, de la PNL, preciza că, alături de alte state, „România e destul de expusă în ceea ce privește industria petrolieră.  Nu avem nici noi foarte multe soluții de a elimina total și imediat importurile de produse petroliere. Ideea e să se întâmple la sfârșitul acestui an”. „Va trebui să facem eforturi. E o situație dificilă. Sunt niște eforturi financiare și efecte pe prețuri care sunt de neocolit”, precizează Bușoi.

Aceste planuri contrastează, însă, cu politica de achiziție a unor importante instituții de stat din România, care, numai în ultimele două luni, au cumpărat de la Lukoil benzină și motorină. Prin achiziții publice. Regăsim pe această listă ISU Oltenia, Regia Autonomă Pentru Energie Nucleară, Senatul României, Consiliul Județean Vaslui, CFR Călători, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București sau ADP Sector 6.
 

Subiecte în articol: ECO Igienizare București
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri